AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg sliter med det problemet at jeg får veldig fort melkesyre. Jeg tåler ikke mer enn å sykle i en liten oppoverbakke før syra slår inn. Hva er grunnen til dette? Har trent regelmessig med løping i 2 måneder, og har et greit treningsgrunnlag fra før, selv om jeg har sittet mye stille de siste årene. Jeg spiser greit før trening, men det siste halvåret har jeg slanket meg nesten 10 kilo, og av og til kanskje sulteslanket meg. Kan jeg ha trent av meg muskelmasse i beina? Hva annet kan forklare dette problemet? Anonym poster: 966bc2771cdfb5375714986e733b4d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabel Skrevet 3. juni 2013 #2 Del Skrevet 3. juni 2013 Melkesyre oppstår når musklene arbeider anaerobt og ikke får tilgang på nok oksygen. Altså skjer dette når man trener relativt hardt, noe man gjerne gjør når man sykler/løper i oppoverbakker. Det er nok ikke noe unormalt med deg som gjør at du fort får melkesyre:) Jeg tror ikke det har sammenheng med at du har trent av deg muskelmassen (langdistanseløpere har veldig lite muskelmasse, men kan likevel løpe knallhardt uten å få melkesyre), men kanskje fordi du er vant med å løpe og ikke å sykle (mer motstand enn løping), eller at du eventuelt ikke har trent mye veldig intensivt men mer rolig(vet ikke treningsvanene dine)? Melkesyreterskelen kan man øke ved hard trening nært opp mot terskelen (ikke over), da kan du skyve den oppover til å kunne takle hardere intensitet og likevel kvitte seg med oppsamlet melkesyre:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 3. juni 2013 #3 Del Skrevet 3. juni 2013 Det er ikke melkesyren som gjør at du stivner, den hindrer deg i det. Du kan lese en velskrevet bloggpost om laktat her: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.no/2013/04/dont-blame-lactate.html For å trene opp utholdenhet for å unngå å stivne må du øke oksygenopptaket og sikre god sirkulasjon av blod i muskelen. Sistnevnte trener man ved å trene lavintensitet over tid. Hvorvidt du egentlig trenger dette er litt omdiskutert. De aller fleste har best nytte av oksygenopptaktrening som lang- og kortintervall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå