Gå til innhold

Er kjøtt virkelig lite miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også hørt at kjøttproduksjon er negativt for miljøet, men etter å ha sett denne inspirerende videoen er jeg ikke så sikker lenger:

For de som ikke har vært borti TED.com før, så kan jeg fortelle at dette er slett ingen kontroversiell side. De sprer ideer fra dem som kanskje er verdt å høre på.

Noe er mer kontroversielt, annet er bare underholdende.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare sett litt av Allan Savoy tidligere og han har noe for seg. Så skal ikke si for mye bastant. Men per dags dato, så er kjøttindustrien høyest miljøuvennlig. Dagens kjøttproduksjon går kun på å skaffe så mye, og så billig kjøtt, som mulig. Her i Norge er det heldigvis bedre da kuer gjerne går ute og spiser gress (og holder den norske fauna ryddet - men burde vært flere kuer på utmark så fjell ikke gror ned i skoger), men ta en tur til USA. Et land mange nordmenn elsker å sammenligne. Der lager de ørken pga storfeholdet.

Her går det på GMO-mais, som vokser fortere og koster mindre. Og dyra blir fora opp på dette. Kuer skal ikke spise mais. De skal spise gress. Og ett kilo kjøtt koster 14 kg korn (bygg og havre) og flere mål gress. Sier seg selv at det hadde mettet flere mennesker med 14 brød, kontra en kilo kjøtt til to personer.

Anonym poster: 240646777ca343acb584709665817ce3

• Liker 2
Skrevet

Bare sett litt av Allan Savoy tidligere og han har noe for seg. Så skal ikke si for mye bastant. Men per dags dato, så er kjøttindustrien høyest miljøuvennlig. Dagens kjøttproduksjon går kun på å skaffe så mye, og så billig kjøtt, som mulig. Her i Norge er det heldigvis bedre da kuer gjerne går ute og spiser gress (og holder den norske fauna ryddet - men burde vært flere kuer på utmark så fjell ikke gror ned i skoger), men ta en tur til USA. Et land mange nordmenn elsker å sammenligne. Der lager de ørken pga storfeholdet.

Her går det på GMO-mais, som vokser fortere og koster mindre. Og dyra blir fora opp på dette. Kuer skal ikke spise mais. De skal spise gress. Og ett kilo kjøtt koster 14 kg korn (bygg og havre) og flere mål gress. Sier seg selv at det hadde mettet flere mennesker med 14 brød, kontra en kilo kjøtt til to personer.

Jeg mener forsåvidt også at korn ikke er menneskemat heller... Kornproduksjon utarmer jo jorden også. Bedre å dyrke grønnsaker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med det enorme forbruket vi har er det jo ikke rart at det er belastende på miljøet. Både direkte og indirekte. Forøvrig er det jo synd at de mest næringsrike delene av dyret blir kastet. Skjelettet og innmaten. Hvis vi hadde visst bedre å verdsette HELE dyret, kunnet det kanskje ha redusert forbruket og rovdrift av jorden litt.

Endret av Kusmi
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det overordnede problemet er overpopulasjon.

Fremtidens mat er insekter.

Endret av Løvetanten
  • Liker 4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det overordnede problemet er overpopulasjon.

Fremtidens mat er insekter.

Verden har nok ressurser for å brødfø alle mennesker men ikke slik vi fordeler og misbruker dagens ressurser.

Gjest Svampebob1
Skrevet

1 KG kjøtt krever 5-10 KG vegetabilsk for å produseres.

Hvis alle hadde vært vegetarianere, så ville det ha løst mange problemer i verden, som matmangel, rydding av skog osv.

Jeg er ikke vegetarianer. Det er for mye mas! :-P

Skrevet

1 KG kjøtt krever 5-10 KG vegetabilsk for å produseres.

Hvis alle hadde vært vegetarianere, så ville det ha løst mange problemer i verden, som matmangel, rydding av skog osv.

Jeg er ikke vegetarianer. Det er for mye mas! :-P

Det er jo ikke så enkelt. Man må jo se det i perspektiv av hva som er i 5kg vegetabilsk masse. Er det menneskeføde, nok vitaminer, kan vi fordøye det, etc?

Drøvtyggere skal spise gress - ikke mais og annet korn. Gress er ikke fordøyelig for mennesker. Hvordan kan en da fôre mennesker på 5-10kg av den massen?

Chris Kresser skrev to interessante blogginnlegg om temaet:

http://chriskresser.com/the-real-environmental-impact-of-red-meat-part-1

http://chriskresser.com/the-real-environmental-impact-of-red-meat-part-2

Gjest Svampebob1
Skrevet

Det er jo ikke så enkelt. Man må jo se det i perspektiv av hva som er i 5kg vegetabilsk masse. Er det menneskeføde, nok vitaminer, kan vi fordøye det, etc?

Drøvtyggere skal spise gress - ikke mais og annet korn. Gress er ikke fordøyelig for mennesker. Hvordan kan en da fôre mennesker på 5-10kg av den massen?

Chris Kresser skrev to interessante blogginnlegg om temaet:

http://chriskresser....red-meat-part-1

http://chriskresser....red-meat-part-2

Fakta er at man ikke trenger mange av de områdene som man har skapt for å få nok vegetabilsk dyrefor.

Men hvem sa at man måtte dyrke gress der?

Uansett er det en av mange sannheter. Jeg er sikker på at det er noen gode poeng i det blogginnlegget også. Jeg er bare ikke interessert i å gå i dypet av det akkurat nå.

Skrevet (endret)

Hvis man f.eks forer et dyr med korn så går en betydelig andel av energien i kornet på å holde dyret i live, slik at bare en brøkdel av energien som mennesket i utgangspunktet kan utnytte direkte blir igjen i form av kjøtt. Det må altså til store mengder energi gjennom dyrefor til for å danne en relativt liten mengde energi i form av kjøtt. Dog som alle vet så kan ikke mennesker fordøye gress. Gress har derfor ingen direkte verdi som energikilde for oss mennesker, bare indirekte hvis man forer dyr med gresset slik at energien omdannes til kjøtt, som mennesket kan fordøye. Med andre ord, både ja og nei - kjøtt fra dyr som fores med gress o.l er ganske klimanøytralt, mens kjøtt fra dyr som fores med mat som mennesker kan fordøye er ikke det.

Endret av meh
AnonymBruker
Skrevet

Sant at kjøtt er mye mer energikrevende å produsere enn korn og grønt. Nå dyrkes det gress for å fore opp kjøttdyr. Men om man hadde kuttet ned på kjøttproduksjonen, så hadde man frigitt større områder til dyrking av korn og grønnsaker.

Men en god del dyr kan leve "gratis" i sommerhalvåret, ved å beite ned områder, som ikke egner seg for matproduksjon. Bratt og rufsete terreng gjør god nytte som beiteplass. Geiter og sau er greie dyr der. Mens kuer igjen trenger mindre røft terreng. Grisen klarer seg også ganske greit ute på mindre røffe områder. Problemet her i Norge er dessverre den lange vinteren og dyrene må fores opp - ergo må man produsere store mengder gress og korn til vintermat. Men om flere hadde satset på å slippe dyrene i utmark på sommeren, så hadde vi også spart naturresursene. Det jeg vil frem til, er at vi trenger dyra også, for å holde vegetasjonen nede på fjell ol. Men ikke i så store mengder at de stjeler viktig produksjonsplass for gress og korn.

Så jeg er for kjøtt men i mindre format. Mer grønt og mindre kjøtt, er det beste for oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...