Gå til innhold

Arbeidstid - hvor lang pause ved 5,75 timersvakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om noen av dere vet hvor lang pause jeg har krav på når jeg jobber vakter i butikk på 5,75 timer? På arbeidstilsynet og i arbeidsmiljøloven står det følgende:

Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer.

Det står da ikke hvor lang pause man har krav på når arbeidstiden overstiger 5,75t.

Anonym poster: a0ea9d747120b01cbbfa3daa6779a2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du mer enn 5 og en halv time har du rett på 30min pause. Jobber du under 5 og en halv time har du rett på 15min pause :)

AnonymBruker
Skrevet

OI, ble liten skrift! dette står det:

Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer.

Det står da ikke hvor lang pause man har krav på når arbeidstiden overstiger 5,75t.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du mer enn 5 og en halv time har du rett på 30min pause. Jobber du under 5 og en halv time har du rett på 15min pause :)

Ok, er dette likt overalt?

Jobber som ekstrahjelp i butikk, kveldsvakter er på 5,75t. Jobber da sammen med 4-5 andre, og dersom jeg spør om det, får jeg 10-15 min pause, men det er ikke noe som er normalt der borte. Jeg har merket at de gjør mye som de selv vil, og som det passer dem, uten å følge regler, så vil bare være sikker på hva jeg har krav på :)

Skrevet

Ok, er dette likt overalt?

Jobber som ekstrahjelp i butikk, kveldsvakter er på 5,75t. Jobber da sammen med 4-5 andre, og dersom jeg spør om det, får jeg 10-15 min pause, men det er ikke noe som er normalt der borte. Jeg har merket at de gjør mye som de selv vil, og som det passer dem, uten å følge regler, så vil bare være sikker på hva jeg har krav på :)

Det skal gjelde overalt ja:) og ihvertfall i butikk. Jobber selv i butikk og vi har veldig strenge regler på at det med lunsjpauser skal følges. :) ville absolutt gitt beskjed om det. For 30min har du rett på:)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har krav på 30 min pause.

Selv ønsker jeg ikke pauser når jeg tar så korte vakter, men da det ikke strekker til med timer å dele ut blir jeg nødt til det.

Anonym poster: 811a99614d31149390091134c146fc0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...