Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg har begynt å trene med slynge, og jogger/går tur to ganger i uka. Målet mitt er sakte vektnedgang uten å miste mer muskler enn nødvendig.

Hvor lenge bør være styrkeøkt vare, og hvor mange ganger i uka? Skal jeg liksom bare ta x antall pushups, x antall planke, x antall pullups osv, og så er jeg ferdig? Eller bør hver muskelgruppe få flere øvelser?

Jeg finner ingen gode treningsprogram på nett, bare instruksjonsvideoer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Skogkar
Skrevet

Hvor lenge avhenger av hvor ofte, og omvendt. Hvor mange øvelser på hver muskelgrupper kommer også an på hvordan du setter opp treningsprogrammet. Trener du f.eks bare bein èn gang i uken kan det være hensiktsmessig å ha flere øvelser. Trener du beina to ganger i uken kan du f.eks ha en tung dag og en lett dag med flere øvelser, eller ta kun knebøy og markløft èn dag, og andre øvelser den andre dagen. Skriv litt om hvordan du har tenkt å legge opp. Mange dager i uka osv.

Skrevet

Det kommer jo helt an på. Mine styrkeøkter er ca 1,5 timer lange. Noen ganger lengre, andre ganger litt kortere.

Jeg bruker lang tid på oppvarming, forberedelsesøvelser(pre-hab), driller osv. Det tar kanskje så mye som 30-40% av tiden.

Gjest Katten.
Skrevet (endret)

http://fitnessblogge...or-nybegynnere/

Jeg trener styrke fire ganger i uken, og da er to av dem på 45-60 minutter og de resterende to på 30-45 minutter. Da jeg har delt kroppen i to, trener jeg kun én del av kroppen (overkropp/bein) om gangen, slik at jeg får to ganger med overkropp pluss to ganger med bein.

Endret av Katten.
Skrevet

Dessuten er det mindre poeng i å kjøre langvarige økter og høy treningsmengde når man går ned i vekt, enn hvis man f.eks. skal bygge masse. Tror det mest tidseffektive ved nedgang er å treffe hver av de store muskelgruppene et par ganger i uka med noen få relativt tunge sett.

Skrevet

Dessuten er det mindre poeng i å kjøre langvarige økter og høy treningsmengde når man går ned i vekt, enn hvis man f.eks. skal bygge masse. Tror det mest tidseffektive ved nedgang er å treffe hver av de store muskelgruppene et par ganger i uka med noen få relativt tunge sett.

Enig. Eller gå bort i fra konseptet helt at man skal låse seg inn i noen faste bevegelser og heller lære seg litt nye. Er jo mye man kan lære seg å mestre med tanke på bevegelser og øvelser. I vanskelighetsgrad fra helt nybegynner til eliteutøver.

Gjest *kokos*
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal trene hjemme i slynge, og vil gjerne trene hele kroppen hver gang. Hvis jeg feks klarer 4 pullups skal jeg da bare ta 4x3 pullups da, og så er jeg ferdig med den muskelgruppen? Jeg kommer til å variere mellom 2-3 økter i uka, avhengig av hvor barnefri jeg er.

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal trene hjemme i slynge, og vil gjerne trene hele kroppen hver gang. Hvis jeg feks klarer 4 pullups skal jeg da bare ta 4x3 pullups da, og så er jeg ferdig med den muskelgruppen? Jeg kommer til å variere mellom 2-3 økter i uka, avhengig av hvor barnefri jeg er.

4x3 = 12. Det er kanskje litt lavt volum, men det kommer jo an på hvor ofte du skal trene. Skal du trene dette hver dag så er det greit.

Hvis det er slik at du ikke klarer en eneste pull up etter disse bør du kanskje trene med litt færre reps (2-3) og flere sett 5-6-7. Siden dette åpenbart er i styrkesegmentet ditt bør du ta 90-120sek pause mellom.

Hva mener du når du skriver ferdig med den muskelgruppen? Hvis du skal isolere det helt etter muskelgrupper så blir du fort litt fastlåst. Man bruker f.eks. hånden til å gripe i alle stangøvelser osv. Jeg deler mine økter opp i om de er med strak eller bøyd arm og super-setter gjerne mellom dytte og trekke.

Eksempler på strak arm er å stå på hender og front lever. Eksempler på samme bevegelser med bøyd arm er handstand push up og pull ups.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...