Gå til innhold

Tåler han ikke kjøpbrød?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest agurk

Lillemann har plagdes med magen en stund nå. Han klager over mye vondt, og promper og promper. Bleia viser også tydelige tegn på at alt ikke er som det skal være. Det første vi tenkte på var jo melk, men det er ikke noe forskjell om han drikker melk eller ikke. Men så oppdaga vi her at det kanskje er kjøpt brød han reagerer på. Får han spiste bakte brød her og så spiste han kjøpte en uke og ble dårligere og dårligere. Og etter en pappahelg der de bare spiser loff var han ganske eksplosiv. Etter to dager på hjemmebaktebrød ble magen mye bedre. Så nå spiser han lite kjøpe-bakevarer og er mye bedre.

Spørsmålet er da kan man reagere på kjøpte bakevarer? Og i såfall hva er det i de som gjør at man reagere?

Nå var det noen som sa at de ikke bruker vanlig gjær men slik "juksegjær", og at det kunne være det..

Noen som vet mer enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du testet at han tåler gluten?

Kanskje han er allergisk mot det.

Da får man ihvertfall løs mage, når man spiser brød med gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Legen mente det ikke var glutenallergi for da ville han vært dårligere (underernært) og slapp og ikke noe futt i.. Så da får jeg tro han da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol ALDRI på en lege i slike saker!

Stol ikke på tre leger heller (...) men finn ut av ting selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjær?

Det er også slik at mange reagerer på fersk gjærbakst i motsetning til fx gårsdagens bakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

hadde det vært gluten ville han vel heller ikke tålt det hjemmebakte brødet.

Sjekk innholdslista på kjøpebrødet. Og se hva som er forskjellig fra det du bruker i ditt brød. (kan feks. være margarin i kjøpebrød, mens du kanskje bruker smør eller olje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i kjøpt brød er det gjerne melbehandlingsmidler. Modningsmiddel blant annet. Jeg vet ikke akkurat hva slags stoff det er.

Når det gjelder gluten, er kjøpebrød ofte tilsatt gluten i tillegg til melet, for å øke bakeevnen enda mer.

At man må være tynn og slapp for å ha cøliaki, er ikke sant. Men legene har lært dette, derfor sier de det. Mange går med ubehandlet cøliaki i årevis uten andre symptomer enn luft i magen!

Om cøliaki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timien!

Min søster som nå er tolv har hatt div. allergier fra hun ble født, og det har vært ett mareritt for mamma og pappa å finne ut av hva hun tåler og ikke. Den vanlige fastlegen har som regel ikke mye peiling på slikt, han/hun tar en standard-test og sier "nei, det er ikke det..."

Mamma har dratt med søstern videre til forskjellige spesialister, og til homeopat. Alle sier forskjellige ting, og mamma blir ganske rådvill... Man må prøve seg fram selv, prøve å høre litt på det den ene sier og litt på det den andre sier...

Min søster er nå som sagt tolv år og har vokst av seg mesteparten av allergiene sine. Det er utrolig viktig å finne ut så tidlig som mulig hva barna er allergiske for så man kan holde dem borte fra det så mye som mulig. Jo fortere de slutter å spise tingene de ikke tåler jo større er sannsynligheten for at de vokser av seg denne allergien ettersom de blir større.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sier bare en ting, jeg: Rug. Det får man skikkelig mue luft i magen av, hvis man ikke er vant til det (altså spiser rugbrød hver dag). Forklaringen kan altså være så enkel som det, rug er jo veldig i vinden (på mer enn en måte...hehe) for tida. (Og sunt også, men hvis du plages med luft i magen av rugbrød, kan du bake med surmelk & kaldheve deigen. Da blir det mer lettfordøyelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse rug i mine brød som han ikke reagerer på, så jeg tror ikke det er det. Reagerer vel mest på fine brød ettersom vi hr funnet ut. Må vel ta meg en tur til legen for å høre hva han har å si.

Ikke enkelt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timien skrev:

Legen mente det ikke var glutenallergi for da ville han vært dårligere (underernært) og slapp og ikke noe futt i.. Så da får jeg tro han da!

Jeg har en sønn med glutenallergi. Han var 5 år før noen fikk mistanke om at det kunne være dette. Og han var 12 år før legene var helt sikre på diagnosen. Da måtte han testes ordentlig igjen. Det er så forskjellige grader av denne sykdommen at en kan ikke bare avfeie det uten at det er sjekket skikkelig.

Mange går faktisk med denne allergien hele livet uten å vite om det. Min bror fikk diagnosen for 1 år siden. Da var han 40 år. Så med andre ord, jeg ville ikke slått meg helt til ro med det legen sa til deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart ha tage sønne med til en special læge som kan teste ham for forskellige ting, knotten var dårlig da han blev født spydd en masse vi var til læge og teste ham og fandt ud af at ham skulle over på ko mælk da var han fin men der var aldrig udslag på noget, og i dag er han helt ok spiser og drikker alt der bliver stillet foran ham,

ved ikke hvor i norge du bor, men der er en doktor rød på strømmen han er virkelig dygtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...