AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 For ett halvt års tid siden var jeg hos legen og fikk henvisning til ortoped. Ventet på inkallelse men den kom aldri. Men i dag har det kommet en regning fordi jeg altså ikke har møtt opp på en legetime. Men jeg har aldri fått innkallelsen heller. Kan jeg nekte å betale denne regningen? Anonym poster: 57e29eb83f0830a37addf0b0f306ee8e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Ring dem og snakk med dem. Anonym poster: e10dda78bed0ff71c12a67b9aab2da6a 2
Testosteron Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 (endret) For ett halvt års tid siden var jeg hos legen og fikk henvisning til ortoped. Ventet på inkallelse men den kom aldri. Men i dag har det kommet en regning fordi jeg altså ikke har møtt opp på en legetime. Men jeg har aldri fått innkallelsen heller. Kan jeg nekte å betale denne regningen? Jeg vet ikke, men jeg vil anta det er relevant å legge vekt på hvorvidt du har blitt innkalt eller ikke. Har du ikke blitt innkalt, så er vel alle enige om at du ikke skal måtte betale. Dersom legen kan legge fram kopi av innkallingen, så bør du vel i utgangspunktet betale, men ikke hvis legen har sendt innkallingen til feil adresse, tenker jeg, for da kan man jo ikke forvente at du skal bli gjort kjent med innkallingen, og det er legens ansvar at han sender brevet til din riktige adresse. Unntak gjelder hvis han har sendt innkallingen til den offisielle adressen din, men du ikke bor der lenger. Det vil si din folkeregistrerte adresse, for man må kunne forvente at brev kommer fram når man sender de til folkeregistrert adresse, og har du flyttet uten å melde fra til folkeregisteret, så kan du klandres. Unntak gjelder, mener jeg, hvis du har gitt legen beskjed om en annen adresse enn den folkeregistrerte. Da må han sende den til den adressen du har oppgitt til ham. Dette ble bare synsing, men det er vel lov? Endret 3. juni 2013 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Tror de står svakt hvis ikke du har bekreftet timen. Jeg ville ikke betalt. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7
amonyn Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Tror de står svakt hvis ikke du har bekreftet timen. Jeg ville ikke betalt. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7 Bekreftet timen? Det er det vel ingen som gjør? Vi har alltid dokumentasjon på det som er sendt ut, så jeg vil tro sykehuset står ganske sterkt. De skal ha sendt ut både ventelistebrev og timebrev. Begge ligger det kopier av i journalen din, med dato, adresse, hvem som har skrevet dem og om/når de er skrevet ut. Når det er sagt, så pleier vi å være ganske greie der jeg jobber. Spesielt om adressen er feil.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Bekreftet timen? Det er det vel ingen som gjør? Jeg tror dere burde gjøre det. Hvis ikke minner det mistenkelig om negativt salg, som ikke er lov. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7
petterm Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 I dag er det vel ganske vanlig å bekrefte/minne på pr SMS?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Jeg foreslår at du ikke lager en sak av dette før det faktisk blir en sak. Ring og snakk med dem! Anonym poster: 243c75c67a88a044a6bb496a9dfe9146 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Ja, det første du må gjøre er selvsagt å ta kontakt med dem. Vær hyggelig og si at du ikke har fått den. Ofte vil de da ettergi den, og kanskje synes at de selv er veldig snille med deg. Det er ikke noe i veien med det, hovedmålet er jo å slippe å betale og ha minst mulig bryderi. Det er først når det er tydelig at ikke de vil ettergi den at du tar det til forbrukerrådet eller en annen klageinstans. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7
amonyn Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Ja, det første du må gjøre er selvsagt å ta kontakt med dem. Vær hyggelig og si at du ikke har fått den. Ofte vil de da ettergi den, og kanskje synes at de selv er veldig snille med deg. Det er ikke noe i veien med det, hovedmålet er jo å slippe å betale og ha minst mulig bryderi. Det er først når det er tydelig at ikke de vil ettergi den at du tar det til forbrukerrådet eller en annen klageinstans. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7 Vil nå si at man er snill om man ettergir en regning fordi DU ikke har skiftet adresse i Folkeregisteret.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Vil nå si at man er snill om man ettergir en regning fordi DU ikke har skiftet adresse i Folkeregisteret. Vil si man er snill hvis man betaler noe man ikke selv har bestilt og aldri har fått beskjed om at man har fått. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Vil si man er snill hvis man betaler noe man ikke selv har bestilt Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7 Men det har hun jo. "For ett halvt års tid siden var jeg hos legen og fikk henvisning til ortoped. Ventet på inkallelse.." Anonym poster: 5b8f917fb6ad878b54d394bcdb468e92 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Henvisning betyr helt enkelt at man venter på en innkallelse. Når klinikkene selv velger om de vil innkalle deg på dagen eller 4-5 måneder etter at du har vert hos legen syntes jeg selv at de bør sørge for å få bekreftet at innkallelsen er mottatt. Og nei, har ikke flyttet siste 3 år eller forandret adresse. Anonym poster: 57e29eb83f0830a37addf0b0f306ee8e
amonyn Skrevet 4. juni 2013 #14 Skrevet 4. juni 2013 Henvisning betyr helt enkelt at man venter på en innkallelse. Når klinikkene selv velger om de vil innkalle deg på dagen eller 4-5 måneder etter at du har vert hos legen syntes jeg selv at de bør sørge for å få bekreftet at innkallelsen er mottatt. Og nei, har ikke flyttet siste 3 år eller forandret adresse. Anonym poster: 57e29eb83f0830a37addf0b0f306ee8e Hvordan foreslår du at dette gjennomføres i praksis? Hver sykehusavdeling må da ha to ekstra ansatte som ringer rundt og hører med pasientene. Det blir en voldsom sløsing med skattepengene. Eller at man mister ventelisteplassen om man ikke svarer? Sende rekommandert? Synes du bør ringe dem og få oppklaring i hva som har skjedd. Sannsynligvis går det helt fint å slippe å betale den, du overdriver saken voldsomt nå.
amonyn Skrevet 4. juni 2013 #15 Skrevet 4. juni 2013 Når du ringer: Husk at man fanger flere fluer med honning. Det gagner både deg (større sannsynlighet for at det hele går over raskt og smertefritt) og den som sitter i andre enden.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #16 Skrevet 4. juni 2013 Hvordan foreslår du at dette gjennomføres i praksis? Hver sykehusavdeling må da ha to ekstra ansatte som ringer rundt og hører med pasientene. Det blir en voldsom sløsing med skattepengene. Eller at man mister ventelisteplassen om man ikke svarer? Sende rekommandert? Synes du bør ringe dem og få oppklaring i hva som har skjedd. Sannsynligvis går det helt fint å slippe å betale den, du overdriver saken voldsomt nå. Hørte på radioen for noen uker siden hvor mange tusen (ja, tusen) timeavtaler som ingen møter opp til i Helse Bergen i løpet av ett år. Grovt regnet tror jeg vi kom fram til at det tilsvarte 4 årsverk!! Altså 4 leger som kun sitter og venter, hver arbeidsdag, på at ingen møter. Mitt sykehus ringer forøvrig alltid noen dager i forveien for å minne meg på timen, og de sender tekstmelding i tillegg. Enkelte avdelinger/sykehus kan nok spare mye på å gjøre det slik. Men jeg er enig med deg i at TS burde ringe og si hun ikke har fått innkalling; sannsynligvis dropper de hele regningen hvis hun tar det opp på en ok måte. Anonym poster: 37b6ff29c88996079bba51ef75617264 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #17 Skrevet 4. juni 2013 Hvordan foreslår du at dette gjennomføres i praksis? Hver sykehusavdeling må da ha to ekstra ansatte som ringer rundt og hører med pasientene. Det blir en voldsom sløsing med skattepengene. Eller at man mister ventelisteplassen om man ikke svarer? Sende rekommandert? Man må selvsagt kunne bekrefte på nettet eller med SMS i tillegg til telefon. De fleste ville bruke den muligheten. Hvis ikke man bekrefter innen en tidsfrist blir den avlyst og gitt til noen andre. Her er for øvrig en artikkel om saken AB over beskriver: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/82000-legeavtaler-gikk-tapt-i-fjor-2887440.html Fra artikkelen: Vet dere hvorfor pasientene ikke kommer? - De svarene har vi ikke, men vi har våre teser, sier Christiansen. - Brevet med innkalling til time kan ha kommet for seint, timen passet ikke, pasienten var vekkreist i forbindelse med jobb eller kanskje på avlastning i kommunehelsetjenesten. Sannsynligvis ville svært få av disse bekreftet timen. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7
amonyn Skrevet 4. juni 2013 #18 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Man må selvsagt kunne bekrefte på nettet eller med SMS i tillegg til telefon. De fleste ville bruke den muligheten. Hvis ikke man bekrefter innen en tidsfrist blir den avlyst og gitt til noen andre. Her er for øvrig en artikkel om saken AB over beskriver: http://www.bt.no/nyh...or-2887440.html Fra artikkelen: Vet dere hvorfor pasientene ikke kommer? - De svarene har vi ikke, men vi har våre teser, sier Christiansen. - Brevet med innkalling til time kan ha kommet for seint, timen passet ikke, pasienten var vekkreist i forbindelse med jobb eller kanskje på avlastning i kommunehelsetjenesten. Sannsynligvis ville svært få av disse bekreftet timen. Anonym poster: fc076c56bf8f803dc4a35809fe4810d7 Hvis man kan få det til uten for mye styr og kostnader (og det gjør at det blir færre "ikke møtt"), så er jeg absolutt en tilhenger. Helt forferdelig med alle som ikke møter opp fordi de har blitt bedre/ikke fått brevet/ikke gidder/glemte det osv., mens "Kari Olsen" sitter på venteliste i 5 mnd og ikke klarer å leve normalt. Edit: Én ting er ihvertfall sikkert: Jeg skal ALDRI la være å møte på en legetime igjen (utenom ved uforskyldte grunner). Endret 4. juni 2013 av amonyn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå