AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Jeg skal på første kontroll i morgen, og har vært hos legen 3 ganger tidligere pga blødninger. Disse kom ifbm sex, men har også skjedd når vi har hatt sex uten noen former for penetrering. Jeg begynner altså å blø bare jeg blir lett opphisset, allerede ved forspill uten å ha vært i nærheten av noe innvendig. Da blør/spotter jeg gjerne i halvannen-to uker i etterkant, og har ubehag for ikke å snakke om at jeg blir kjempeengstelig. Tidligere ved GU så har alle påpekt at jeg har ekstremt overfølsom slimhinne, samt at en blodåre ligger foran livmorhalsen fremfor bak(tror jeg de sa) - som fører til at jeg, selv når jeg ikke er gravid, kan blø MYE i enkelte stillinger(eller; det skjer alltid). Jeg har tenkt å spørre legen om jeg på grunnlag av disse blødningene og min "forhistorie" med blødninger om jeg kan få henvisning til tidlig UL, slik at h*n kan se hvor blødningene kommer fra - og gi meg råd til hvorvidt jeg må unngå alle former for sex/trening eller ikke. Legen har nemlig selv ikke hatt noen anelse om hvorfor/hva når jeg har vært hos ham. Kan dette være god nok begrunnelse? Og: blir man sendt til vanlig gynekolog, eller må man på sykehuset hvor man skal ha ordinær UL? Anonym poster: 57964343e4e9788aa0872ceb2a6c70b1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Kan du ikke bare bestille deg time i morgen f.eks? du kan ofte komme inn på dagen privat, koster 1000-1500 kr men det er jo verdt det. Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Nevn saken for legen og be om en henvisning til tidlig UL. Når du har hatt gjentatte blødninger, burde det være grunn god nok til å sende deg til UL. Om du blir henvist til vanlig gynekolog eller til sykehuset, kommer nok litt an på hvor du bor og hva som er vanlig praksis i ditt nærområde. Jeg er nå over halvveis i svangerskapet, men slet i starten med en rekke småblødninger som trolig skyldtes skjøre slimhinner. Siden vi ble gravide ved ivf, fikk jeg tidlig UL i uke 7. Jeg fikk også UL i 8 (pga blødning), i uke 13 (for å sjekke at alt så bra ut) og rutineultralyden i uke 18 hos samme gynekolog og betalte ingenting for det. I tillegg tok jeg en privat ultralyd i uke 10 pga litt lett spotting og for å roe nervene. Jeg kunne sikkert fått den også gratis, men følte at det ikke var riktig å be gynekologen min om enda en ultralyd, siden alt så fint i både uke 7 og 8. Jeg ble nok tatt ekstra seriøst og fikk svært god oppfølgning siden vårt barn ble til ved ivf, men jeg vil tro at en sympatisk lege vil ha forståelse for hvor slitsomt det uansett er å leve med gjentatte blødninger og usikkerhet rundt det. Lykke til; håper du får en UL og at alt ser bare bra ut med babyen! Dersom legen ikke er samarbeidsvillig, støtter jeg forslaget om å bestille time hos en privat gynekolog. Du får vanligvis time ganske kjapt, i løpet av få dager, og de ca 1000 kr det koster er verdt hver krone for å få en bekreftelse på at alt er bra! Anonym poster: f38a1bf8abb2093b25c5282a3a5a415e
ablaze Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Pris avhenger tydeligvis av hvor du bor, for i Stavanger kan en få tidlig UL til 500 kr hos privat, erfaren jordmor
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Jeg har egentlig allerede bestilt tidlig UL hos privat, men bor i Oslo og må da betale 1300 kr. Noe jeg synes det er "verdt", og kommer til å gjennomføre uansett om legen er vanskelig på det, men har kjempestram økonomi om dagen - så de 1300 kr skulle jeg gjerne sluppet å betale om jeg har begrunnelse nok for å få henvisning. Ja, altså - han mente jo sist at disse blødningene som oppstod selv om jeg bare hadde "forspill" var unormalt, så da tenker jeg at jeg nå bør få tidlig UL siden det snart er gått de magiske 12 ukene. En ting hadde vært småblødninger, men når det kommer "endel" og i tillegg veldig PMSubehag i nesten 2 uker i etterkant av hva man knapt kan kalle sex, så tør vi jo knapt se på hverandre Det er litt merkelig, bare jeg blir bittelitt opphisset seksuelt så strammer det seg nederst i magen(i overgangen til underlivet) og spotting/blødning begynner. Igår eksempelvis ble jeg såvidt tatt på "der nede" i noen få sekunder, akkurat så jeg rakk synes det var litt gøy - og da også kom et "forvarsel", men fikk ikke samme mengder blødninger som før. Skjønner ingenting, jeg Anonym poster: 57964343e4e9788aa0872ceb2a6c70b1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Hvorfor lar du ikke være med sex når det skaper blødninger? Jeg har hatt blødninger siden IKM, og har også fått beskjed om at jeg har hatt morkaka liggende over åpningen i tillegg til skjøre slimhinner, som har gitt meg blødningene. For å unngå å bli stressa og bekymre meg enda mer har vi selvfølgelig avstått fra penetrering og orgasmer.For meg har det ikke vært et offer engang! Så lenge det skaper mindre bekymring... Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Hvorfor lar du ikke være med sex når det skaper blødninger? Jeg har hatt blødninger siden IKM, og har også fått beskjed om at jeg har hatt morkaka liggende over åpningen i tillegg til skjøre slimhinner, som har gitt meg blødningene. For å unngå å bli stressa og bekymre meg enda mer har vi selvfølgelig avstått fra penetrering og orgasmer.For meg har det ikke vært et offer engang! Så lenge det skaper mindre bekymring... Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279 Jeg avstår foreløpig, men ser ingen grunn til det om det er unødvendig. For meg er sexlivet av stor betydning for både forholdet og livskvalitet, så for meg er det et ganske stort offer om jeg må avstå i 9 måneder - og så enda flere måneder etter fødsel av naturlige grunner. For de som foretrekker sex litt sjeldnere og kanskje ikke er like "opptatt" av det som meg ser jeg jo at det ikke er verdens undergang, men sex er altså av stor betydning og interesse for meg - det gjør masse positiv med forholdet og humøret. Jeg føler det vil gå utover forholdet vårt, da sex er en viktig kilde for nærhet og felles nytelse av hverandre. Så jeg blir jo like bekymret av tanken om å måtte avstå i minst 9 måneder+X antall måneder etter fødsel - derfor vil jeg finne ut av nettopp om det er ufarlig og/eller kommer til å gå over(og vente til sex til da), eller om det handler om eksempelvis morkake"problemer". Da avstår jeg selvsagt, men ikke med glede. Når det er sagt så var jeg hos legen idag, og han sa "det er ingenting som heter tidlig UL"......... Jeg forklarte at jeg hadde hørt at andre hadde fått henvisning for å sjekke ting ved uforklarlige blødninger, og at jeg ikke var villig til å avstå fra sex hele svangerskapet uten at en gynekolog har gitt meg konkret beskjed om dette etter undersøkelse. Da fikk jeg henvisning til gynekolog Anonym poster: 57964343e4e9788aa0872ceb2a6c70b1
La Luna Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Samme hvor glad man er i sex så klarer man faktisk å avstå fra det en stund til man har fått det sjekket opp. Skjønner virkelig ikke at du tørr når du blør og får smerter bare du blir opphisset. Og det er ikke noe som tilsier at du må vente flere måneder etter fødsel for å ha sex.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 uforklarlige blødninger sikkert skjøre hinner og/eller morkake som ligger langt nede. Hvis morkaken ligger over åpningen er det også anbefalt å avstå fra penetrering. Som personen over her så forstår jeg heller ikke tanken ved å la være å avstå og heller leve med masse bekymringer og blødninger....Fikk panikk hver gang jeg blødde litt og jeg har ikke hatt sex siden svangerskapet startet. Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Samme hvor glad man er i sex så klarer man faktisk å avstå fra det en stund til man har fått det sjekket opp. Skjønner virkelig ikke at du tørr når du blør og får smerter bare du blir opphisset. Og det er ikke noe som tilsier at du må vente flere måneder etter fødsel for å ha sex. uforklarlige blødninger sikkert skjøre hinner og/eller morkake som ligger langt nede. Hvis morkaken ligger over åpningen er det også anbefalt å avstå fra penetrering. Som personen over her så forstår jeg heller ikke tanken ved å la være å avstå og heller leve med masse bekymringer og blødninger....Fikk panikk hver gang jeg blødde litt og jeg har ikke hatt sex siden svangerskapet startet. Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279 Men jeg sier jo at jeg avstår nettopp fordi jeg ikke tør? Det er noe med å lese hva jeg skriver Nå har heller ikke blødningene oppstått rett etterpå - men flere timer i etterkant, og jeg forstod de to første gangene ikke at det var en sammenheng, jeg trodde det var begynnende spontanabort. Tredje gangen, når vi etter anbefaling hadde sex uten penetrering - så skjedde det også da, og jeg skjønte at det gjaldt alle former. Slik er det ikke for noen andre jeg har hørt om, og legen vet heller ikke hvorfor det skjer. Så er det også STOR forskjell på om det handler om skjøre slimhinner eller morkake; skjøre slimhinner er normalt særlig i de første 10-12 ukene, og er blødning fra skjeden, ikke fra livmor og er dermed regnet som trygt sålenge det ikke tiltar i mengde eller medfører smerter. Så alle legeråd jeg har lest og fått tilsier at det kan være helt normalt, og at det er slik for mange. Blir jo helt tullete å avstå fra sex i 9 måneder uten å spørre en gynekolog om det er god grunn til det - også fordi man jo trenger å finne ut av det spesielt om det faktisk er god grunn til å avstå. Skjøre slimhinner er ikke nødvendigvis en åpenbar grunn, akkurat som at trening sjeldent er farlig selv om man får spotting/småblødning etterpå. Hvilket også er vanlig, visstnok. Men dere som blør som meg; oppsøker ikke dere gynekolog for å sjekke hvor blødningene kommer fra? Blødninger kan jo også være tegn på celleforandringer og må jo undersøkes? Anonym poster: 57964343e4e9788aa0872ceb2a6c70b1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Men dere som blør som meg; oppsøker ikke dere gynekolog for å sjekke hvor blødningene kommer fra? Blødninger kan jo også være tegn på celleforandringer og må jo undersøkes? Anonym poster: 57964343e4e9788aa0872ceb2a6c70b1 Jo, men du har allerede fått beskjed om at du har en blodåre på livmorhalsen og skjøre slimhinner som lett blør. Jeg ville ikke stresset om jeg var deg. Kanskje heller bare latt være med sex en stund, selv om det ikke er farlig å ha blødninger fra slimhinnene når man er gravid. Anonym poster: 5422beccdfae2fb50c8f46c71492e469
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Nei jeg hadde ul og de kunne ikke se noen ansamlinger, men morkaka lå over så det ble konklusjonen. Litt senere har jeg hatt brunlig utflod noen ganger, og da sannsynligvis hinnene. På ordinær viste alt bra så og gynekologen sa at så lenge det er brunt og ikke kommer konstant i en flom så er det bra. Anonym poster: f6902d4d5cb01fc5e30165352ae08279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå