AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Hei! Lurer på hva euroen er verdt nå for tiden? Om jeg skal kjøpe noe til 80 euro, hvor mye blir det i norske kroner? Takk! Anonym poster: 5915375e250a61f848d679009c73c4a0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Altså. Det ligger et tastetrykk unna. Kan du ikke google det i stedet for å spørre om det her? Vel, nå gjorde jeg det for deg, og Norges Bank opplyser at eurokursen ligger på 7,5970 kroner pr i dag (03.06.13). 80 euro er dermed litt over 607 kroner. Anonym poster: 869564187a2f6736860f1596caa66800 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Dette er sånt jeg heller ikke forstår at folk lager en tråd om. Det finnes et hundretalls sider som kan fortelle deg dette, og de er ett tastetrykk unna. Er jo mye, mye mer upraktisk å lage en tråd om det. Anonym poster: e53d5a99be9191aad76df251bace63f9 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Ja, det tenker jeg også. Også må man sitte og vente på svar, liksom. Hvorfor søker ikke folk det opp? Kommer de ikke på det? Gidder de ikke? Merkelig. Anonym poster: 869564187a2f6736860f1596caa66800 1
Gjest Skogkar Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Interessant egentlig. Det finnes faktisk en del mennesker som ikke får til å google. Det å søke seg fram til informasjon er teknikk, erfaring og intelligens. Jeg sier ikke at TS nødvendigvis har lav intelligens, men vedkommende har kanskje ikke de "ressursene" det krever for å tenke seg til hva man burde skrive inn i søkefeltet, F.eks "euro til kroner" Vanskelig for alle oss som mestrer å søke etter kunnskap og forstå, men her er beviset på at ikke alle får det til. Også er det selvsagt noen som sikkert glemmer at de kan søke opp nøyaktig hva de vil på nettet. 2
Horge Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Det finnes faktisk en del mennesker som ikke får til å google. Akkurat dette er faktisk viktig å huske. På samme måte som at det krever en viss innsikt for å åpne en brusflaske eller en dør, så kreves det også litt for å søke frem noe på nett. Det som derimot er snodig, er at hvis man er kapabel til å legge inn et nytt innlegg her, så vil man jo forvente at samme person også er i stand til å gjennomføre et enkelt søk. Det er forrensten ikke nødvendig med valutakalkulator og slikt, du får svaret direkte i Google. Bare søk etter google: 80 euro i kroner, så får du svaret over første søketreff. 1
Gjest Skogkar Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Akkurat dette er faktisk viktig å huske. På samme måte som at det krever en viss innsikt for å åpne en brusflaske eller en dør, så kreves det også litt for å søke frem noe på nett. Det som derimot er snodig, er at hvis man er kapabel til å legge inn et nytt innlegg her, så vil man jo forvente at samme person også er i stand til å gjennomføre et enkelt søk. Det er forrensten ikke nødvendig med valutakalkulator og slikt, du får svaret direkte i Google. Bare søk etter google: 80 euro i kroner, så får du svaret over første søketreff. Jeg er ikke helt overbevist om at dette med å søke på nett KUN handler om intelligens, og nødvendigvis kan sammenlignes med det å åpne en dør. Jeg har selv opplevd at VELDIG oppegående personer har sittet lenge og grublet på et spørsmål, ringt meg og spurt. Så har jeg spurt..jammen, hvorfor googler du det ikke? "Ah!..ja, det kan jeg jo.." Jeg tror det handler mest om erfaring. Det er ikke lenge siden jeg oppdaget det du sier, at man bare kan google f.eks 48x65 og få svaret direkte i googlesøkefeltet. Og selv om jeg vet at det finnes, så glemmer jeg det i blandt-rett og slett fordi jeg ikke bruker den tjenesten så ofte. Det er kanskje selvsagt for deg og meg at om man lurer på hvordan man skal snekre et hundehus så bare skriver man "how to build a doghouse" i youtube, og du får helt sikkert masse instruksjonsvideoer om hvordan man gjør det. Men for andre er det kanskje ikke så selvsagt. Men det er klart..det å kunne søke effektivt på nett burde være noe de aller fleste behersker i 2013. Men ja..vi skal også huske på at gjennomsnittsintelligensen er 100. Det betyr at halvparten av befolkningen har under 100, og selv om DET ikke betyr at du er dum, så er det nok også en signifikant andel av befolkningen som har under 90 også. Da begynner det å bli et problem for vedkommende. Endret 4. juni 2013 av Skogkar
Horge Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Jeg er ikke helt overbevist om at dette med å søke på nett KUN handler om intelligens, og nødvendigvis kan sammenlignes med det å åpne en dør. Vi kan i hvert fall være enig om at intelligens alene ikke er løsningen. Det hjelper ikke om man er av Einsteins kaliber, for hvis du aldri har brukt internett, så hjelper det ikke å være smart. Nettopp derfor brukte jeg ordet innsikt, for jeg synes det rommer mer enn iq alene, blant annet forståelse og erfaring. Jeg synes for øvrig at det å åpne en dør blir en grei analogi. Husker første gang jeg gikk på do i USA, hvor det var en dør med "door knob" (altså den kulerunde typen), hvilket jeg aldri hadde sett før. Det tok noen sekunder før jeg skjønte at jeg fra begge sider kunne vri den ene veien for å åpne døren, mens man fra innsiden kunne vri den andre veien for å låse døren. Min forståelse og erfaring av konseptet do-dør gjorde at jeg forventet at den kunne låses, og kombinasjonen iq og kreativitet gjorde at jeg fort fant ut av låsmekanismen. Men ja..vi skal også huske på at gjennomsnittsintelligensen er 100. Det betyr at halvparten av befolkningen har under 100 Snitt og median er to forskjellige ting, men ja, man skal absolutt ha i bakhodet at det er mange som klokker inn på under 100. I studietiden jobbet jeg i en elektrosjappe, og der fikk man nesten daglige påminnelser om at enkelte var et stykke bak i køen den dagen iq ble utdelt. Tråden om Dumme ting kunder sier er til tider festlig lesestoff for alle som har jobbet i butikk. =)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Jeg er ikke helt overbevist om at dette med å søke på nett KUN handler om intelligens, og nødvendigvis kan sammenlignes med det å åpne en dør. Jeg velger å se slik på det: Ikke alle dumme mennesker er ute av stand til å bruke google. Alle under 70 år som ikke klarer å bruke google er imidlertid dumme. Anonym poster: e53d5a99be9191aad76df251bace63f9 2
Gjest Skogkar Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Jeg velger å se slik på det: Ikke alle dumme mennesker er ute av stand til å bruke google. Alle under 70 år som ikke klarer å bruke google er imidlertid dumme. Anonym poster: e53d5a99be9191aad76df251bace63f9 Tja. Men noen bruker google bedre enn andre. Selv ei på 90 kan fint søke opp "tekanne" i søkefeltet. Men det kan godt hende hun ikke forstår youtube eller at man bare kan skrive inn 50+50 i google-feltet og få svaret direkte.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 I dette tilfellet ville hun fått svar hvis hun skrev tittelen i Googles søkefelt i stedet. Anonym poster: e788823b9afd4c2f6bb75220a9a5605e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Man trenger da virkelig ikke å søke (ikke Google!) for å finne Euro-kursen. Den finnes på nesten enhver nettavis. Anonym poster: e416f354234a7498503814b8dd329181
Gjest Lincoln Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Man trenger da virkelig ikke å søke (ikke Google!) for å finne Euro-kursen. Den finnes på nesten enhver nettavis. Anonym poster: e416f354234a7498503814b8dd329181 Eller man kan lage en tråd på kvinneguiden forum!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Evulusjonen skulle ha tatt seg av slike individer. Darwinisme ftw. Anonym poster: 25f713754835b3677d7bf58252018efa 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #16 Skrevet 6. juni 2013 Jeg er en ung kvinne. Jeg syns det er koslig å lage tråder på KG. Jeg har et ikke eksisterende sosialt liv, så syns det er koslig å få respons på tråder jeg lager. Da føler jeg at "det var godt å få prate litt med noen idag også..." Selvfølgelg kunne jeg googlet det, men valgte heller å lage tråd her inne...har da ingenting med intelligens å gjøre. Det er dere som ikke har forstått hvorfor jeg gjorde det. Sånn, nå vet dere det! Anonym poster: 5915375e250a61f848d679009c73c4a0
Pawn Hearts Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 Jeg ville utvilsomt ha funnet en valutakalkulator på nettet framfor å spørre her, men egentlig synes jeg det er helt greit å opprette slike tråder. I dag er visstnok kursen 7.60938, og da blir 80 euro 608.7504 kroner. Det er ikke så lenge siden jeg opprettet en tråd om noe jeg fint kunne ha googlet. Det var på et internasjonalt forum, og jeg spurte om betydningen av et stående uttrykk på engelsk. Da skrev jeg også at jeg kunne ha funnet svaret selv, men at det var mye morsommere å stille spørsmålet til brukerne av musikkforumet. Og ganske riktig, ikke bare fikk jeg svar på det jeg lurte på, det kom også en haug med vittige kommentarer. Det ville aldri Google ha gitt meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå