Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammal har barna dine vært da de gikk fra to lurer til en lur på dagtid?

Min er 9 mnd nå, og jeg lurer på om jeg skal prøve å kutte den ene. Det er veldig deilig at han sover to ganger for dag, men har merket meg eitpar ting:

-om vi drøyer første lur (fra kl.9 til kl.10 f.eks), så sovner han uten at jeg triller og han sover gjerne 2,5-3 timer

- sovner raskere på kvelden om han ikke har sovet etter kl.14. (Med to lurer blir det gjerne soving til kl.16.)

- Meeen: den siste våkne timen på kveldstid kan bli litt slitsom da ;)

Usikker på hva som et best for gutten, og hva som er vanlig. Det er min første. Det er vel vanlig å få raskt over til en lur når de startet i bhg?

Anonym poster: 411e0f302f81132b7fe654023d57e8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Storesøster: Da hun var 8,5 måneder. Før det sov hun 09.30-10 og 13-14.30 (sånn omtrent), etter det sov hun 12-14.30, etterhvert 12.30-15. Vi merket at hun var klare for en lur fordi hun ble gradvis vanskeligere å legge til førsteluren, etterhvert helt umulig. Hun måtte imdlertid ha en lur på morgenen igjen da hun begynte i barnehagen da hun var 16 måneder. Den hadde hun i 2-3 uker.

LIllebror: Han er ni måneder, og jeg tror ikke det er lenge til han sover bare én lur. Første lur fra kl 10, vekkes etter 20-30 minutter. Så en langlur fra kl 13-15. Grunnen til at vi vekker er at 1) andreluren ikke skal starte for sent og 2) han skal sove lenge nok på andreluren. Sover han lengre enn 30 min på førseluren, har han problemer med å sove mer resten av dagen.

Endret av -Englefjes-
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter er 13 mnd, og veksler mellom en og to lurer. Jeg vil gjerne venne henne til en lur, slik at hun er vant til det når hun begynner i bhg etter sommeren. Men jeg mistenker at mannen, som er hjemme i permisjon, liker at hun sover flere dupper (mer sofatid for ham), for han sier som regel at hun trengte to, når jeg kommer hjem fra jobben og spør. I helgene, når jeg er hjemme, klarer hun seg alltid med en, litt rart dette, da men.....

Anonym poster: 6e6c4664a10e481638d33161d18f501b

AnonymBruker
Skrevet

Mens min på 9 mnd fremdeles har tre hviler enda, skal forsøke å kutte ned til to snart siden hvilene har blitt lenger nå.

Men er det vanlig med bare en hvil i barnehagen? Ser for meg at min kommer til å trenge to i lang tid enda og barnehagen er jo bare om tre mnd.

Anonym poster: c8a553b9da1591d97a58571c3db76704

Skrevet

Min på 13 mnd sover både to og tre ganger i løpet av dagen.

Skrevet

Vi kuttet ned en måneds tid etter at hun begynte i barnehagen. Hun var vel 15 måneder da vi gikk ned til bare én lur. Men jenta vår sov bare en halvtime om gangen da, det har jo en del å si også! Nå sover hun faktisk en time sammenhengende, og det trenger hun nå som det er full rulle i barnehagen.

Gjest Marmot
Skrevet

Sønnen min sov to ganger om dagen, ca en-to timer hver gang, frem til han var 15 mnd.

Skrevet

Hvor gammal har barna dine vært da de gikk fra to lurer til en lur på dagtid?

Min er 9 mnd nå, og jeg lurer på om jeg skal prøve å kutte den ene. Det er veldig deilig at han sover to ganger for dag, men har merket meg eitpar ting:

-om vi drøyer første lur (fra kl.9 til kl.10 f.eks), så sovner han uten at jeg triller og han sover gjerne 2,5-3 timer

- sovner raskere på kvelden om han ikke har sovet etter kl.14. (Med to lurer blir det gjerne soving til kl.16.)

- Meeen: den siste våkne timen på kveldstid kan bli litt slitsom da ;)

Usikker på hva som et best for gutten, og hva som er vanlig. Det er min første. Det er vel vanlig å få raskt over til en lur når de startet i bhg?

Anonym poster: 411e0f302f81132b7fe654023d57e8e3

Det er ulikt fra barn til barn, men rytmen du beskriver med en lur, synes jeg virker super, fordi da er det lettere å legge på kvelden. Det er ganske vanlig at den siste timen kan være litt slitsom, men det vil bli bedre når de har vendt seg til rytmen. Det er lurt å prøve å unngå soving for sent på ettermiddag når de nærmer seg året.

Fortsett som du gjør:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...