Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min på 20 har en grandonkel som skal selge huset sitt. Han skal ha maksimum 2 mill for det. Typen vil ha det men kan ikke kjøpe det enda, da han har billån, som er nedbetalt til neste år. Svigerfar har sagt han kan kjøpe huset, sånn at vi kan pusse det opp å få det sånn vi vil ha det. Og vi kan betale han tilbake ca 1 mill, i bytte med at typen hjelper han med noe elektrisk.

Svigerfar er selvstendig næringsdrivende som tømrer, og bygger en hytte til privat bruk, som skal installeres.

Vi har mer eller mindre bodd sammen de siste 2 årene. Har vært sammen i 3. Er det for tidlig å flytte sammen? Jeg tror vi kan greie det. Huset ligger nærme barndomshjemmet til typen, og er derfor ideelt for han, meg og, da jeg liker meg veldig godt der. Har en venninne som reagerte negativt da jeg fortalte henne det. Dette er noe av det beste som kunne skjedd meg! Nå når jeg begynner i fast jobb er det utrolig deilig og ha en fast plass og bo. Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: 312fa5e6bd7f4ff03599a3e2b25d718b

Videoannonse
Annonse
Gjest C4r1n3
Skrevet

Go for it, dere har jo omtrent bodd sammen i 2 år allerede og det er veldig greit å eie. Om noe skulle skje med forholdet deres, så fins det løsninger.

• Liker 5
Gjest Marmot
Skrevet

Det eneste du må passe på er at du ikke legger ned masse tid, arbeid og penger i dette og ender opp med skjegge i postkassen hvis dere går fra hverandre. Sørg for at det formelle blir gjort ordentlig i hvert fall.

• Liker 11
Skrevet

- En million i elektrikerarbeid?!

- Kjæresten din er allerede belånt i en alder av tyve?

Og

- Hvorfor vil du binde deg så ung?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- En million i elektrikerarbeid?!

- Kjæresten din er allerede belånt i en alder av tyve?

Og

Tror ikke det er så galt å ha billån? Og det er nedbetalt til neste år. Han kjøpte en bil som er dyr, ikke ungdomsbil, men en skikkelig bil som kan vare i minst 10 år fremover.

AnonymBruker
Skrevet

Og så er det jo familie, og faren vil selv ha han nærme. Sånn at typen kan hjelpe til på gården.

Skrevet

Tror ikke det er så galt å ha billån? Og det er nedbetalt til neste år. Han kjøpte en bil som er dyr, ikke ungdomsbil, men en skikkelig bil som kan vare i minst 10 år fremover.

Jaja, greit nok, selv om det er en dårlig tendens. Hva med andre spørsmålene?

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, greit nok, selv om det er en dårlig tendens. Hva med andre spørsmålene?

Fordi jeg er veldig glad i han, og vi har vært gjennom mye sammen. Ser ikke noen grunn til at vi må vente til vi blir så å så gamle, når vi like godt kan gjøre det nå. Har hatt det veldig ustabilt, og det å få seg en egen plass, med han, virker bare så deilig.

Tviler på det blir noen dans på roser å skaffe seg hus, men det er det at det er dette huset, og med denne mannen, det virker såå riktig.

Skrevet

Det er noe med disse beskrivelsene som får nakkehårene mine til å reise seg.

Kjære TS. Dette er i beste mening fra en dame som er en god del eldre enn deg. Håper du setter pris på livserfaringen og kan ta til deg et svar som kanskje ikke er det du ønske deg mest.

1. Alder. Du er veldig ung. Han er veldig ung. Selv om dere har vært sammen i to år, så er det et stykke igjen til dere er ferdig utviklet mentalt begge to. Det er en stor sjange for at du kommer til å se sider av han som du ikke liker de nærmeste årene. Dere kan lett vokse fra hverandre, bli lei, savne ungdomstid og annet. Antagelig så kjenner du deg veldig voksen når, og synes du er klar for det meste. Det er en følelse mange av oss har hatt på den tiden, og som vi i ettertid har innsett at var litt i overkant optimistisk.

2. Økonomi. Det du skisserer høres ut som en merkelig plan. Penger hit og dit og usikre eiendomsforhold. Du kan lett legge ned masse arbeid og ressurser i huset og miste alt om han plutselig finner ut at han ikke vil ha deg lenger. Vanskelig å bevise eierandel når det er faren hans som står som huseier.

3. Nærhet til familie, for å hjelpe til på gården. Det kan bli et sant helvete om familien hans er sånn at de durer inn hos dere når det måtte passe, rekvirerer typen din som arbeidshjelp uavhengig av hvilke planer dere har siden "de kjøpte nå hus til dere, så såpass må dere tåle".

Om du var min lillesøster, så ville jeg rådet deg til å ta det hele med ro. Ikke bind deg opp og stift familie og alt før du har fått på plass en skikkelig utdanning. Reis og prøv litt nye ting. Få litt perspektiv på livet.

Det er nå du er ung. Kos deg litt. Det kan du fortsatt gjøre om du er i forhold, men ikke om du er samboer.

• Liker 10
Skrevet

Fordi jeg er veldig glad i han, og vi har vært gjennom mye sammen. Ser ikke noen grunn til at vi må vente til vi blir så å så gamle, når vi like godt kan gjøre det nå. Har hatt det veldig ustabilt, og det å få seg en egen plass, med han, virker bare så deilig.

Tviler på det blir noen dans på roser å skaffe seg hus, men det er det at det er dette huset, og med denne mannen, det virker såå riktig.

Ok, men du må tenke på hva du med høy sannsynlighet ofrer. Studere i storby, utenlandsopphold, jobbmuligheter, etc.

Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet om hvordan en million kroner skal betales tilbake i elektrikerarbeid. Den påstanden gir meg en veldig dårlig magefølelse for det hele.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, men du må tenke på hva du med høy sannsynlighet ofrer. Studere i storby, utenlandsopphold, jobbmuligheter, etc.

Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet om hvordan en million kroner skal betales tilbake i elektrikerarbeid. Den påstanden gir meg en veldig dårlig magefølelse for det hele.

Og så er det jo familie, og faren vil selv ha han nærme. Sånn at typen kan hjelpe til på gården.

Derfor 1 million billigere inkludert elektrikerarbeidet. Faren er ikke fattig, og han ser på det som en investering å sikre sønnen sin at han bor der, slik at er "sikrere" på at sønnen tar over gården. Faren bor alene, har 1 sønn, og er livredd for at typen skal si fra seg Odelen.

Gjest Marmot
Skrevet

Dere må også passe på at dette blir gjort riktig skattemessig. Dette må du virkelig IKKE gå inn i uten veiledning fra en kyndig advokat som er DIN og som sikrer at du ikke blir lurt av en "velmenende" svigerfar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dette hadde vært en mulighet for meg når jeg var 18, så vet jeg at jeg den gang hadde tatt den. Jeg ville tatt den nå og, men jeg ville ikke anbefalt 18-årige meg å gjøre det. Men det er bare min mening.

Jeg ville iallefall gjort følgende:

- Fått flere takster fra flere meglerhus på det huset

- Hyret advokat til å ta seg av de skriftlige avtalene, samboeravtale (hvordan vil dere løse det om dere to har lånt 500 000 til oppussing, brukt 300 000 av dem, han har jobbet 400 timer og du har jobbet 270 timer på huset, verdistigning i mellomtiden, brøk av eierskap og lån f.eks), avtale med faren om eierskap (betaling, når skal han ha millionen, og at det KUN skal være den millionen, hvem skal betale den nye tinglysningen når huset skal skrives over på dere osv.)

- Fått far og sønn til å skrive en avtale på elektrikerjobben, mengde arbeid, eller arbeidstimer. Så når han har gjort opp for seg kan ikke far slenge den millionen i fjeset om han trenger å få noe gjort

- Snakket. MYE. Hva skjer hvis du vil studere? Hva om du vil bo i utlandet et år? Hva om oppussingen blir så hard at dere sklir fra hverandre og krangler som søren, bør dere ha en taktikk for å unngå dette? Hvor lang tid ser dere for dere at dere bruker på huset? Hva kan dere forvente av hverandre?

- Skrive oppussingsbudsjett før dere kjøper, slik at dere ser at dere kan greie det

Det kan godt være at dere holder sammen hele livet. Om dere ikke gjør det, og f.eks slår opp om 3 år, så har du ihvertfall opptjent en del penger i form av verdistigning, og går ut av forholdet mye rikere enn du gikk inn.

Anonym poster: 1f07cd6458b27b5dff974fe30a59445e

• Liker 2
Skrevet

Derfor 1 million billigere inkludert elektrikerarbeidet. Faren er ikke fattig, og han ser på det som en investering å sikre sønnen sin at han bor der, slik at er "sikrere" på at sønnen tar over gården. Faren bor alene, har 1 sønn, og er livredd for at typen skal si fra seg Odelen.

Så typen din skal jobbe til en verdi av en million på gård og hytte i tillegg til fulltidsjobben?

Personlig hadde jeg latt typens familieinvesteringer være hans business, og heller bodd der som leieboer. Altfor mye forventninger og forpliktelser i en alder av 18 år. Det kommer garantert flere muligheter din vei.

• Liker 2
Skrevet

Skal du inn i noe slikt så MÅ du få satt opp en skikkelig avtale!

"Vi har det jo så bra, og er så glade i hverandre..."

Ops, plutselig funker det ikke lengre, forholdet ryker og du står på bar bakke.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Lytt til det Themis sier, TS.

Er du ferdig utdannet nå, eller vil du studere videre ? Et annet sted kanskje ?

Jeg ser det er fristende, ogjegforstår det er fristende, og da jeg var 18 år ville jeg helt sikert gjort det du tenker på nå jeg også.

Og i dag er jeg faktisk veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Det kan høres ut som skremselspropaganda fra nok en gammel dame, men det er akkurat nå du er ung.

Så lytt til Themis.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er endel som skurrer ved dette, veldig enig i det Themis skriver innledningsvis.

Din kjærestes far kan nemlig ikke selge huset videre til han/dere til halv pris av verdi bare fordi det er familie og han fikk noe elektrikerjobb gjort for seg. Det er regler for slikt. Du kan ikke selge hus til "familiepris" slik du kan med andre ting. Da vil det gå som gave, og utløse skatteplikt på den millionen kjæresten din da har fått i gave av din far. Evt skatt pga forskudd på arv. Det er et helt lovverk rundt dette, så jeg er også enig med AB som foreslår at du skaffer egen advokat til å se på dette. Det bekymrer meg at dere begge ikke virker til å være helt økonomisk voksne enda (noe som ville vært rart mtp alderen deres, slikt må læres), og heller ikke faren hans er særlig oppegående hvis han tror det er så enkelt. Mulig han vil gi det som forskudd på arv altså, bare at han ikek har formulert det slik. Men da får din kjæreste en stor verdi i arv, du får ingenting. Så da er det viktig at du har råd til å kjøpe deg inn i boligen hans, slik at du ikke tror du har et hus, mens du i realiteten ikke eier noen ting. Evt tenker faren hans det som at de skal eie det sammen, og at du blir leieboer? Eller at dere skal eie alle tre? Det er mye her du må finne ut av for å skjønne om det er en god ide eller en gedigen felle. Hva enn dere ender på må være i form av kontrakt, og du må ha klart for deg hva du får/ikke får ut av avtalen. Spesielt ved brudd, siden dere er så unge.

I tillegg er det aspektet ved at faren hans vil ha han i nærheten som du skriver. Det høres kontrollerende ut allerede nå. Særlig hvis han sørger for at din kjæreste alltid "skylder han" disse tjenestene fordi han fikk gave/forskudd på arv og skal være "evig takknemlig." Det er å be om trøbbel, spesielt hvis dette nå skulle gå bra og dere en dag skulle få lyst til å flytte et annet sted sammen. Han må danse etter fars pipe, for å ha fått en mill er ganske mye. Det høres ut til at faren hans har et unormalt kontrollbehov over sin sønn og har funnet en måte å binde han på til tross for at han er voksen. Han forsøker å kjøpe sønnen sin tid.

Det er ikke gitt at det er en dårlig deal, du må bare stille tusen spørsmål og ikke begi deg inn i noe du ikke forstår. Kjempeviktig! Ikke bli med på dette før du faktisk skjønner alt hva det innebærer, både juridisk og økonomisk. Kanskje er tanken bare at du skal leie hos han, evt bo gratis og ikke eie noe. Men da er det viktig at du vet at det er sånn det er og at du ikke har noe hvis det blir slutt. Og at du absolutt ikke må legge penger i hans bolig som du ikke eier. Det er ikke den beste starten på samboerskap jeg har hørt heller dessverre...

bedre ide - kjøp noe sammen dere to, ut i fra hva dere har råd til selv. Helt uavhengig av hans far, evt med hans far som kausjonist. Ha lånene selv, og 50/50 eierskap i boligen. Sist men ikke minst: selv om dere er forelsket i akkurat denne boligen, så kan jeg garantere at det finnes flere fine der ute også, som ikke kommer med "samvittighetsgjeld" til familie/svigers på kjøpet...

Anonym poster: 43bfddec9cbbd8ceade8a7df61622f15

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Kjæresten min på 20 har en grandonkel som skal selge huset sitt. Han skal ha maksimum 2 mill for det. Typen vil ha det men kan ikke kjøpe det enda, da han har billån, som er nedbetalt til neste år. Svigerfar har sagt han kan kjøpe huset, sånn at vi kan pusse det opp å få det sånn vi vil ha det. Og vi kan betale han tilbake ca 1 mill, i bytte med at typen hjelper han med noe elektrisk.

Svigerfar er selvstendig næringsdrivende som tømrer, og bygger en hytte til privat bruk, som skal installeres.

Vi har mer eller mindre bodd sammen de siste 2 årene. Har vært sammen i 3. Er det for tidlig å flytte sammen? Jeg tror vi kan greie det. Huset ligger nærme barndomshjemmet til typen, og er derfor ideelt for han, meg og, da jeg liker meg veldig godt der. Har en venninne som reagerte negativt da jeg fortalte henne det. Dette er noe av det beste som kunne skjedd meg! Nå når jeg begynner i fast jobb er det utrolig deilig og ha en fast plass og bo. Hva skal jeg gjøre?

Skal DERE kjøpe, eller skal KJÆRESTEN din kjøpe? Viktig forskjell som også vil gjøre seg gjeldende når dere krangler og han slenger til deg at "jeg eier huset for det er MIN onkel"

Gjest Gjest
Skrevet

Ah odel ja. Det betyr at du for evig og alltid er den som sitter igjen med INGEN verdier når skillsmissen er et faktum.http://no.wikipedia.org/wiki/Odelsrett

Du betaler i så fall i realiteten utgiftene hans og sitter igjen med ikke noe dersom det blir et brudd, med mindre du investerer egne penger i noe annet som bare er ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...