Gå til innhold

Mat på sykehus.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det teit å spørre om litt ekstra mat utenom måltidene når man ligger på sykehus? Her er det nemlig frokost kl halv 9, middag mellom 12 og 14 og kveldsmat mellom 18 og 19. Utenom det er det "kaffekos" hver dag i 16-17-tida (det betyr kake, noe som ikkje interesserer meg). Føler meg litt småsulten mellom måltidene til tider..

Anonym poster: 55b3f3a840bb0aff45bd99684a3e602e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke sykehuset er så behjelpelig med mat utenom mat-tider. Men det går an å spørre:) ellers er det vel en kiosk på sykehuset som går an å kjøpe noe mat på? :)

Gjest Sykehusproff
Skrevet

Jo,kjære vene, spør i vei! De er der for pasientene sin skyld, og det tar ikke lang tid å finne fram noen skiver. Du kan også be om å få sette av litt middag vil jeg tro. Men for all del, varierer sikkert fra sted til sted. Et tips er jo å kjøpe knekkebrød og pålegg som ikke trenger å stå kaldt, type syltetøy, makrell, leverpostei, honning osv.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke sykehuset er så behjelpelig med mat utenom mat-tider. Men det går an å spørre:) ellers er det vel en kiosk på sykehuset som går an å kjøpe noe mat på? :)

Den er bare åpen til halv 4 og selger stort sett bare aviser, sjokolade og brus.

Anonym poster: 55b3f3a840bb0aff45bd99684a3e602e

Skrevet

Kanskje du kan få tak i noe knekkebrød eller lignende som du kan ha stående til sultne stunder? Og noe pålegg som tåler å stå i romtemperatur en liten stund, Evt frukt og annen snacks. Vet dessverre ikke hvordan de gjør det med "ekstra" mat, men du må jo bare høre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo,kjære vene, spør i vei! De er der for pasientene sin skyld, og det tar ikke lang tid å finne fram noen skiver. Du kan også be om å få sette av litt middag vil jeg tro. Men for all del, varierer sikkert fra sted til sted.

"tar ikke lang tid å finne fram noen skiver"? Det er jo ikke akkurat et kjøkken de driver... Da jeg jobbet på sykehus (dog ikke direkte inne på sengeposten) ble maten levert til avdelingen ved faste tidspunkter, på brett, i porsjonsstørrelser. Utenom dette tror jeg stort sett pasientene ble henvist til kiosken eller den nærliggende matbutikken.

Anonym poster: ba5cb59dfd9c6b1d4e58cf640ed742ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er noe problem å få noen skiver, knekkebrød havregrøt el. Hos oss er vi masse rett i koppen supper, havregrøt osv til pasientene. Bare spør du.

Anonym poster: 6bed33b29ba44873fef9cacfd6296bdd

Skrevet

Rart,for sist jeg lå inne,var det eget kjøkken med masse mat.Brød,knekkebrød ,yogert .Samt melk saft og juice,kaffe og te.

Kan du ikke lage en matpakke på morningen som du har til kvelden om avd. ikke har eget kjøleskap?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er ikke teit men det er stor forskjell fra sykehus til sykehus hvor mye mat de har tilgjengelig på avdelingen. Enkelte sykehus får brødmåltid levert ferdig porsjonert på brett, mens andre har brød og pålegg i avdelingen og smører maten selv. Det er selvsagt enklere å servere pasienten mat utenom måltidet når man har børd og pålegg tilgjengelig i avdelingen, men de fleste avdelinger har nok frukt og kanskje rett- i- koppen suppe tilgjengenlig. Uansett det koster ingenting og spørre :)

Skrevet

Når jeg er på sykehuset får jeg ekstra mat pga nødvendighet. Må spise minst hver 3. time. De er alltid begjelpelig når du snakker med dem. Å smøre matpakke er en mulighet. Eller sørg for å ha ekstra frukt liggende. Det lar seg alltids løse.

Skrevet

Det er bare å spørre så får du. Hver avdeling har alltids ei skive og juice.

Til og med på natten kan du få om du skulle trenge, ts.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg har ligget i lang tid på sykehus og her kunne vi spise når vi ville. De hadde kjøleskap og matskap med masse pålegg, knekkebrød og skorper i. Kunne ta når vi ville om vi ble sulten utenom måltidene :) Bare å spørre du :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg lå på sykehus sist hadde de kjøkken der de kunne lage mat til meg når som helst. Varmmat kom fra storkjøkken. Hvordan gjør det på disse sykehusene når de har pasienter på medikamenter der bivirkninger er f.eks oppkast, redusert matlyst og lignende, og de må forte seg å gi pasientene litt mat når de først orker eller klarer å spise bittelitt?

"Nei, vi vet at du ikke har spist på 70 timer, men nå når du først føler at du klarer å spise litt, noe som er veldig viktig, så har vi ingenting til deg, og vi går ikke ned til kjøkkenet og henter noe heller. Men det kommer frokost om 9 timer!!"

Anonym poster: bf4e24394626e03489909bb49e0d3e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ligget i lang tid på sykehus og her kunne vi spise når vi ville. De hadde kjøleskap og matskap med masse pålegg, knekkebrød og skorper i. Kunne ta når vi ville om vi ble sulten utenom måltidene :) Bare å spørre du :)

Hva slags avdelinger er dette? Spør ikke bare deg, men andre som har skrevet ca. det samme.

Får pasientene forsyne seg selv? Høres jo veldig uhygienisk ut på sykehus, hvor det er en viss grad av sykehusinfeksjoner (E.coli/UVI/norovirus...) og pasientene ofte er svake og til dels immunsupprimerte.

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber kommer frokost,middag og kvelds opp fra kjøkkenet på brett til hver enkelt pasient. Ved innleggelse fyller vi ut et skjema hvor mye mat pasienten ønsker, allergier osv..

I ene korridoren står det et lite kjøleskap med saft, juce, vann, isbiter og yoghurter som pasientene kan få utenom. Også en vannkoker og en boks med div rett i koppen-supper.

Det er et lite minikjøkken på avd, men det er ikke masse ekstramat der som pasientene kan forsyne seg av selv. Kjøkkenet sender opp et brett med oppskårne brødskiver og enkelt pålegg i tilfelle det skulle være ekstra behov.

Anonym poster: 0de75e8c40aea62077b98b78494f27e6

Skrevet

På det lokale sykehuset her er det et lite postkjøkken. Der står det diverse juice, knekkebrød, pålegg, diverse rett-i-koppen. Har de det ikke der du er, er det overhode ikke teit å spørre om mat i mellom måltidene.

Gjest Gjest
Skrevet

Med mindre du har matallergier el så går det stort sett greit. Hva en gjør om en har mye allergier, og ikke har familie el som kan komme med mat til en aner jeg faktisk ikke.

Gjest Astrid
Skrevet

Hva slags avdelinger er dette? Spør ikke bare deg, men andre som har skrevet ca. det samme.

Får pasientene forsyne seg selv? Høres jo veldig uhygienisk ut på sykehus, hvor det er en viss grad av sykehusinfeksjoner (E.coli/UVI/norovirus...) og pasientene ofte er svake og til dels immunsupprimerte.

Gastro medisin sengepost på St. Olavs har iallefall en slik buffet hvor pasientene kan forsyne seg selv. Mye mer fristende enn å få et par ferdigsmurte skiver med noe tilfeldig pålegg.

TS, selvfølgelig er det ok å spørre om mer mat. Du skal (forhåpentligvis) bli bedre av å ligge på sykehus, det blir du ikke av å gå sulten. Ernæring er veldig viktig!

AnonymBruker
Skrevet

Disse du nevner ligger gjerne på infeksjonsavdelingen hvor en kanskje ikke har lov til å forlate rommet.

Anonym poster: c82ebfe9ee386f97baef8fc288bccd97

Skrevet

er det ingen åpen kafeteria der hvor det ligger mat til pasientene? ikke store luksusen, men noen brødskiver og syltetøy ol på bokser? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...