Gå til innhold

Tomansbolig eller hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva foretrekker dere? Hva har dere? Hus eller tomannsbolig?

Jeg er gift og vi bor i en leilighet, ingen barn, god økonomi. Men jeg blir forskrekket når jeg ser hvor mye hus i dag koster, jeg grøsser. Det får meg til å tenke på at vi aldri får kjøpt oss hus i fremtiden? :( Blir jo også litt lei meg.

Min kjære vil helst at vi skal kjøpe tomannsbolig, mens jeg vil at vi skal kjøpe eget hus.

Jeg mener at tomannsbolig er nesten som leilighet, du har noen å forholde deg til hele tiden, og du må være på god tone med naboen.

Tenker jeg dumt? Opplys meg gjerne, dere som eier tomannsbolig?

Anonym poster: 731524ff2c3ee3928181a599e4702027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv bodd i 2 mannsbolig, og har nå egen enebolig. Jeg vil absolutt anbefale enebolig, uten tvil. Mye mer privatliv og generelt mye bedre:)

• Liker 2
Skrevet

Vi har også hatt dette dilemmaet, men endte opp med enebolig av samme grunn som nevnt over.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg bor i tomannsbolig og ville ikke valgt det på nytt med mindre alternativet var å ikke kjøpe noe i det hele tatt, selv om naboen min er helt ok.

Skrevet

Jeg har alltid sett for meg å bo i enebolig, men vi endte med å kjøpe tomannsbolig da det var billigere. I tillegg er det mest tomannsboliger i området som vi kjøpte i, så det var ikke så stort utvalg av eneboliger.

Har ikke flyttet inn enda, så vi får se hvordan det går ;)

Skrevet

Tror du må vurdere ansvaret og arbeidet med hus kontra tomannsbolig også. Naboene har du aldri noe garanti for, det kan gå begge veier. Men det kan jo være delte utgifter for tak og annet vedlikehold. Og så kan det være stor eller liten hage, hva orker/klarer dere. Hva er tilgjengeligheten på hus kontra tomannsbolig? Du må rett og slett vurdere alternativer og den praktiske hverdagen.

Jeg har eid hus. Det var helt ok, men var dengang alene så det ble for mye arbeide for min del. Nå bor jeg i rekkehus, og det fungerer utmerket. Neste år eier jeg hus igjen, sammen med en mann da. Vi har allerede inngått en klar avtale ang vedlikehold og hage :fnise:

Skrevet

Så lenge økonomien strekker til hadde jeg uten tvilt valgt enebolig. Om den ikke hadde gjort det, hadde jeg undersøkt mulighetene for å få den til å strekke til :P

Skrevet

Dette kommer helt an på dine behov. Har du planlagt barn i fremtiden ville jeg helt klart bodd i delt bolig i småbarnsperioden, har man enebolig har du kanskje mer privatliv, men da sitter du der isolert og alene på din egen tomt når barna ligger og sover. Det kommer også an på hvor i landet det er. Snakker vi Oslo området så er det ikke så mange med veldig små barn som råd til enebolig og du ender opp med eldre folk som naboer.

Vi har bodd i rekkehus i noen år nå med små barn, og synes det har vært ideelt. Det er barn overalt, fantastiske naboer på samme alder, og et supert sosialt miljø blant både voksne og barn. Bor du nære andre har du alltid masse barnevakter, vi bytter på å passe hverandres barn, sitter og drikker vin med naboene i hagen når barna har lagt seg (med babycall) og har masse sosiale happenings. Egne nabobursdager, sommerfest, julebord, damene og mennene har egne treningsdager osv.

Nå har vi fått bedre økonomi og valgte faktisk å kjøpe en tomannsbolig selv om vi hadde hatt råd til enebolig. Det er en tomt med flere tomannsboliger, men vi har endetomten med 800m2 tomt og stor hage så det er litt isolert bak skillevegger, men vi ville beholde naboforholdet vi kommer fra nå, men ha litt større plass.

Vi kan ikke tenke oss å bo i enebolig før vi har større barn som kan komme seg rundt til venner og ligndende selv. Nå kan vår fire-åring til og med løpe alene fra hage til hage på "området" og leke med nabovennene uten at vi må følge etter hvert minste lille skritt.

Jeg anbefaler helt klart delt bolig til man eventuelt har eldre barn, men nå er vi veldig sosiale av oss da og ville ikke gi opp hele vårt sosiale liv da vi fikk barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...