Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Hei.

Lurer bare litt på hvordan andre styrer økonimien i forholdet?

Er en mann som har vært sammen med ei i snart 1.5 år. Vi har vært samboere og forlovet i snart 1 år.

Hun har fått diagnosen postviral Tretthetssyndrom også kalt ME.

Før hun fikk diagnosen jobbet hun rundt 3 dager i uken. ikke fulle dager. Så det betyr at hun får ikke så mye penger i mnd.

Jeg jobber 100% og betaler leie på leiligheten på 8500,- mnd

Nå forteller hun meg at hun får penger av mor hennes, panter flasker for å kjøpe brød til henne å dattera si.

Jeg handler inn mat til alle og har alltid sett på det jeg tjener som vårt. Ikke mitt men vårt. Jeg solgte nettopp en leilighet og fikk inn litt penger på den. Betalte ned gjeld som jeg hadde og sitter igjen med en go sum.

Dette har vi tenkt å kjøpe noe nytt å bo i sammen med. Men kjøper vi noe blir det jeg som sitter med lånet siden hun ikke kan betale noe. Det er forsåvidt greit siden hun nå er sykemeldt. Men hun mener jeg ikke forstår hvordan felles økonomi fungerer.Hun sier at alle hun snakker med blir helt overasket når hun sier vi ikke har felles økonomi?

Hun har til og med sagt på sykehuset at hun har økonomiske problemer, hvor de spør: Har du ikke samboer? Da svarer hun: jo, men vi ikke har felles økonomi?

Bilen hennes må fikses for minst 10000,- for å bli EU gokjendt. Jeg har sagt at det har vi jo penger til siden jeg har penger på min konto. Men det går ikke. Hun vil aldri be meg om penger. Så hva skal jeg gjøre?

Spurte henne om jeg skulle oppdrette en felles konto for oss som det går penger inn på hver mnd jeg får lønn. Eller om jeg skulle sette penger inn til henne hver mnd jeg fikk lønn.

Eneste svaret jeg fikk var. Sjekk opp litt hvordan felles økonomi fungerer så vil du få deg ett sjokk.

Så derfor skriver jeg her. Hva er "rett" å gjøre i denne situasjonen?

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen her kan sikkert regelverket rundt NAV og hva de forholder seg til gjeldende samboere og felles/separat økonomi. Som samboer har du ikke forsørgelsesplikt ovenfor henne.

Utover det er det to aspekter du må tenke på. Hennes stolthet og hva hun føler om hun "tvinges" til å ta imot penger fra deg. Din økonomi framover om dere splitter opp fordi hun ikke takler å være i forhold (ME kan gi den del tunge tanker, har jeg hørt).

Hva er prognosen for at hun får stablet seg på beina og kommet seg ut i arbeidslivet igjen? Jeg kjenner flere med ME som er varig uføretrygdet. Er det noe du orker å leve med resten av livet? At alt økonomisk faller på deg? Med henne på minstesats?

AnonymBruker
Skrevet

Wow...hun virker litt krass og egen, beklager, ikke vondt ment!

Jeg tjener mindre enn samboeren min, vi har hver vår konto, men vi sier jo likevel at vi har felles økonomi. Det er ikke noe "mine og dine" penger her i gården, men våre.

Er kontoen min tom, bruker vi samboers og omvendt.

Jeg føler så klart på det at jeg ikke har noen stor inntekt, men det er jo ikke pengene samboeren min vil ha meg for.

Det er ikke jeg som har dårlig økonomi, men vi...vi har valgt å leve sammen, og planen er å ha det slik livet ut. Hva felles økonomi er, er nok sikkert opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om, men jeg selv mener det ikke trenger bety at man skal dele 50/50 på alt man kjøper, eller at man må ha en felles konto.

Jeg vil påstå det er samboeren din som trenger å gå litt i seg selv her. Om hun har så klare meninger på hva felles økonomi er, bør hun jo forklare det i klar tekst da.

Beklager, men syns det er tragisk at hun "sutrer" om dårlig økonomi, når du har gitt uttrykk for at du mener dere har felles økonomi, at ditt ikke er ditt, men deres.

Skjønner jo at det er sårt og ikke kunne bidra like mye, men når det ikke er et problem for deg syns jeg heller hun bør være takknemlig for at hun har funnet en som ikke bryr seg om det, som uavhengig av inntekt mener dere har felles økonomi.

Igjen, bare min mening :)

Her mener jeg altså at det er du som har rett ;)

Anonym poster: 8a7651e4cff0cdcf8143c4279ebeaf86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil ha felles økonomi for at hun skal ha mer penger, hun bare lurer deg rett og slett.

Anonym poster: 42ac3450702e1da1e986e48a01dd952a

• Liker 2
Skrevet

Dette er et vanskelig tema tror jeg. KJenner meg igjen, og kommer snart opp i lignende situasjon. Jeg tjener minst (ufør), men har også egenkapital og eier egen bolig. Mannen har god lønn og stabil jobb, men eier ikke bolig. Nå skal vi slå oss sammen, og jeg synes det er vanskelig med felles økonomi. Det er en nødvendighet, jeg vet det, men jeg synes det er skikkelig vanskelig å be om penger eller om hjelp. Har alltid klart meg selv. Dette tror jeg ikke bare handler om stolthet, men også om det å bli så avhengig av en annen person når man ikke er vant til det. Nå er min mann en jeg faktisk stoler på mer enn jeg noen gang har gjort før. Men gruer meg skikkelig til tema skal opp og felles bolig er kjøpt. Tror du må få henne til å snakke med deg, snakke sammen. Kommunikasjon er viktig. Lykke til.

Skrevet

Jeg hadde 2 jobber og mistet den ene tidlig i år, gikk mye ned i intekt. Nå har jeg vært sykemeldt i 6 uker og har ikke rett på sykepenger fordi jeg har for liten mnds lønn.. så nå får jeg ingenting, skikkelig kjipt for meg.. det er jeg som tenker at samboers inntekt er "hans" selv om det er vårt.. man må ta situasjonen som den er å godta at samboer er den som drar inn pengene men man har felles økonomi

Dette er hennes problem ikke ditt..

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes ikke noen oppskrift på hvordan økonomi skal fungere mellom samboere, og du har ingen plikt til å forsørge henne i det hele tatt. Du bestemmer hvor mye du vil bidra til felles utgifter og til hennes private utgifter, og du bestemmer hvordan du vil organisere det med kontoer og overføringer eller tilganger.

Hun høres litt merkelig ut, da det virker som du opptrer veldig generøst, likevel får du kritikk og sure miner. Dersom dere velger en løsning hvor hun skal ha direkte tilgang til dine penger og ikke avtale hver gang, bør du velge at hun har tilgang til en lønnskonto eller brukskonto, og ikke til din sparekonto.

Skrevet

Hun mener vel at dere skal ha full felles økonomi som noen ektefeller, hvor dere har 1 felles konto, kanskje 1 felles sparekonto i tillegg. Så kan hun bruke av pengene "deres" som hun vil. Det er helt og holdent du som bestemmer hvor mye råderett hun skal ha over lønnen din. Du har ingen forsørgerplikt, ei heller plikt til å gi henne full tilgang til dine kontoer. Virker som at hun er sår og misfornøyd over at hun må få penger litt etterhvert, hun vil heller ha full tilgang - og glemmer at du også da, i enda større grad, gir henne penger. Jeg hadde ikke gjort det i din situasjon. Avtal en løsning for felles økonomi du synes er ok og rett, ha en felles konto hvor begge har debitkort til, avtal hvor mye hver av dere overfører dit pr mnd.

Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Noen her kan sikkert regelverket rundt NAV og hva de forholder seg til gjeldende samboere og felles/separat økonomi. Som samboer har du ikke forsørgelsesplikt ovenfor henne.

Utover det er det to aspekter du må tenke på. Hennes stolthet og hva hun føler om hun "tvinges" til å ta imot penger fra deg. Din økonomi framover om dere splitter opp fordi hun ikke takler å være i forhold (ME kan gi den del tunge tanker, har jeg hørt).

Hva er prognosen for at hun får stablet seg på beina og kommet seg ut i arbeidslivet igjen? Jeg kjenner flere med ME som er varig uføretrygdet. Er det noe du orker å leve med resten av livet? At alt økonomisk faller på deg? Med henne på minstesats?

Hei og takk for svar :-)

Jeg tror hun har en ganske stor stolthet. Kan virke sånt med andre diskusjoner og problemer vi har hatt. Hun føler seg nok sikkert litt "tvunget" til og ta imot penger fra meg, men det ser jeg ikke noe galt i. Jeg ser heller ikke noe galt i at hun ber meg om penger. Jeg vil heller det enn at hun skal få penger av mor hennes.. Hun sier hun ikke har bedd om penger fra henne, men at hun har merket at hun har dårlig råd.. Jeg synes ikke det er noe moro om mor hennes går rundt å tror at jeg er en egofis som går rundt å er gnien på pengene, fordi det føler jeg ikke at jeg er. Jeg har ved flere anledninger sagt at vi har penger siden jeg har penger på konto. Eneste jeg da får høre er: Ja, du har penger på konto..

Om vi hadde splittet opp ville jeg hatt bedre økonomi alene. Men det er jo ikke det jeg ønsker. Jeg er vel egentlig mer bekymret for hennes økonomi om vi går fra hverandre..

Når hun fikk diagnosen ble hun fortalt at hun hadde en av de "milde" formene for ME, så iløpet av ett år kunne hun bli "frisk" men det kan jo også bli verre. Jeg har tenkt over dette med at det kan være noe som kan vare mange år å mulig livet ut. Men jeg elsker henne å vil at vi skal klare dette sammen. Men kjenner jeg blir sliten av diskusjoner som er som dette her. Jeg har sagt til henne at jeg har ikke noe problem med å jobbe å tjene penger.

Skrevet

Hei og takk for svar :-)

Jeg tror hun har en ganske stor stolthet. Kan virke sånt med andre diskusjoner og problemer vi har hatt. Hun føler seg nok sikkert litt "tvunget" til og ta imot penger fra meg, men det ser jeg ikke noe galt i. Jeg ser heller ikke noe galt i at hun ber meg om penger. Jeg vil heller det enn at hun skal få penger av mor hennes.. Hun sier hun ikke har bedd om penger fra henne, men at hun har merket at hun har dårlig råd.. Jeg synes ikke det er noe moro om mor hennes går rundt å tror at jeg er en egofis som går rundt å er gnien på pengene, fordi det føler jeg ikke at jeg er. Jeg har ved flere anledninger sagt at vi har penger siden jeg har penger på konto. Eneste jeg da får høre er: Ja, du har penger på konto..

Om vi hadde splittet opp ville jeg hatt bedre økonomi alene. Men det er jo ikke det jeg ønsker. Jeg er vel egentlig mer bekymret for hennes økonomi om vi går fra hverandre..

Når hun fikk diagnosen ble hun fortalt at hun hadde en av de "milde" formene for ME, så iløpet av ett år kunne hun bli "frisk" men det kan jo også bli verre. Jeg har tenkt over dette med at det kan være noe som kan vare mange år å mulig livet ut. Men jeg elsker henne å vil at vi skal klare dette sammen. Men kjenner jeg blir sliten av diskusjoner som er som dette her. Jeg har sagt til henne at jeg har ikke noe problem med å jobbe å tjene penger.

Jeg forstår veldig godt at du synes det er tungt at hun heller får penger fra sin mor enn fra deg.

Det å elske en annen gjør at man ønsker å ta vare på den personen. Men vær klar over at dine følelser for henne kan endre seg om det er sure miner og "styr" over tid.

Du bør heller ikke gi henne fri tilgang inn på dine kontoer.

Jeg synes det er et fornuftig forslag at du lager en "felles" konto der du setter inn et beløp som hun også kan disponere. Om hun vil.

Du må tenke litt framover. Selv om du elsker henne nå, så kan forholdet gå til et visst varmt sted om det blir mye sutring og såret stolthet. Hun må også være med og ville gjøre det beste ut av forholdet.

• Liker 2
Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Wow...hun virker litt krass og egen, beklager, ikke vondt ment!

Jeg tjener mindre enn samboeren min, vi har hver vår konto, men vi sier jo likevel at vi har felles økonomi. Det er ikke noe "mine og dine" penger her i gården, men våre.

Er kontoen min tom, bruker vi samboers og omvendt.

Jeg føler så klart på det at jeg ikke har noen stor inntekt, men det er jo ikke pengene samboeren min vil ha meg for.

Det er ikke jeg som har dårlig økonomi, men vi...vi har valgt å leve sammen, og planen er å ha det slik livet ut. Hva felles økonomi er, er nok sikkert opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om, men jeg selv mener det ikke trenger bety at man skal dele 50/50 på alt man kjøper, eller at man må ha en felles konto.

Jeg vil påstå det er samboeren din som trenger å gå litt i seg selv her. Om hun har så klare meninger på hva felles økonomi er, bør hun jo forklare det i klar tekst da.

Beklager, men syns det er tragisk at hun "sutrer" om dårlig økonomi, når du har gitt uttrykk for at du mener dere har felles økonomi, at ditt ikke er ditt, men deres.

Skjønner jo at det er sårt og ikke kunne bidra like mye, men når det ikke er et problem for deg syns jeg heller hun bør være takknemlig for at hun har funnet en som ikke bryr seg om det, som uavhengig av inntekt mener dere har felles økonomi.

Igjen, bare min mening :)

Her mener jeg altså at det er du som har rett ;)

Anonym poster: 8a7651e4cff0cdcf8143c4279ebeaf86

Hei å takk for svar ;-)

Skjønner det ikke er vondt ment :-) Flere andre jeg har snakket med som også mener det sånn..

Du sier når kontoen din er tom bruker dere den andre sin. Har du eget kort til den konto også eller spør du om penger da? Vi har nettopp diskutert dette ganske kraftig her hjemme nå å hun mener fremdeles på at vi ikke har felles økonomi.

Jeg har hatt ett veldig stort pengeforbruk før jeg ble sammen med henne. Etter vi ble sammen har jeg skjerpet meg veldig. Som sagt har jeg også alltid tenkt at pengene som står på min konto er våres. Og at pengene på hennes konto er våres. Hun mener nå at problemet ligger i mitt forbruk av penger som jeg mener er kraftig skjerpet. Siden jeg nå betaler husleie, tv,Internett, strøm og handler mat når vi trenger + betaler 6000,- mnd på boliglån som jeg har fått låst i banken som vi skulle bruke på ny bolig. Da forsvinner pengene ganske fort per mnd. Når hun da kommer å forteller meg at jeg sløser fordi jeg har lite penger på konto og jeg sier at jeg ikke sløser men betaler husleia på 8500,- får jeg hørt at jeg bruker det mot henne og gnir inn at jeg har penger men ikke henne. At jeg trykker henne ned psykisk..

Jeg kom med forslag om å åpne en felles konto der vi setter inn en viss prosent av hva vi får i mnd som skal gå til regningr. Men det ville hun ikke.

Vi fikk også tilbud av foreldrene mine til å bo gratis i ett gammelt hus de eiger og leier per dags dato ut. Men det kunne vi ikke fordi hun har en eller annen allergi så hun å dattera hadde blitt syke av å bo der. Det huset er tidligere leid ut til barnefamilier og til unge folk. Akkurat nå leies det ut til en jente i slutten av 20åra. Hun har aldri klagd over noe gale med huset.

Idag tidlig fikk jeg høre jeg sløser penger. Da sa jeg jeg synes VI sløser penger med å betale 8500,- i mnd når vi kunne bodd gratis der oppe. Får bare slengt mot meg at jeg må bare flytte opp dit om jeg ikke vil betale husleia her nede....

Nå sier hun at hun ikke vil ha pengene mine, men forståelse for at hun har økonomiske bekymringer. Jeg mener hun ikke trenger å ha de bekymringene så lenge jeg har penger på konto som jeg mener er våres. Men det vil hun ikke høre noe om. Så når hun forteller meg at det koster minst 10000 for å fikse bilen hennes og jeg sier at det skal vi klare fordi jeg har penger på konto blir det feil fordi hun ikke vil ha penge mine, men forståelse av hennes økonomiske bekymringer. Så om jeg da skjønner det rett skal vi ikke kunne lette på de økonomiske bekymringene hennes fordi hun ikke har penger på konto og ikke har tilgang til pengene på min konto?? Det høres helt fjernt ut for meg..

Nå ble dette ett ganske langt svar som kanskje datt litt ut av det egentlige svaret men men. Jeg vil veldig gjerne at dere sier ifra om det er noe dere mener jeg gjør galt.

Skrevet

Unnskyld språket, men fy faen for en utakknemlig drittkjerring. Hun fremstår som en av disse som bare MÅ ha noe å sutre over!

Hun burde jobbe med problemene sine, før hun skyver deg vekk.

• Liker 3
Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at du synes det er tungt at hun heller får penger fra sin mor enn fra deg.

Det å elske en annen gjør at man ønsker å ta vare på den personen. Men vær klar over at dine følelser for henne kan endre seg om det er sure miner og "styr" over tid.

Du bør heller ikke gi henne fri tilgang inn på dine kontoer.

Jeg synes det er et fornuftig forslag at du lager en "felles" konto der du setter inn et beløp som hun også kan disponere. Om hun vil.

Du må tenke litt framover. Selv om du elsker henne nå, så kan forholdet gå til et visst varmt sted om det blir mye sutring og såret stolthet. Hun må også være med og ville gjøre det beste ut av forholdet.

Jeg synes det det var helt forferdelig å høre hun har fått penger derfra.. :-(

Jeg har alltid sagt til henne at jeg ikke har noe problem med å tjene pengene. Jeg er også fullt klar over at om dette forsetter fremover kan følelsene for hverandre gli bort.. På mange måter føler jeg at ting har dabbet litt av for henne. Men det blir jo en helt annen diskusjon som er langt bort fra dette med økonomi.

Spurte hvordan hun ser for seg felles økonomi.

Det var å ha en felles konto vi setter inn penger på hver mnd ut fra hva vi tjener. Jeg sa det ikke var noe problem og jeg kunne fikse det,men det skulle jeg ikke. Det ville hun ikke da?(skjønner det ikke helt)

Hun vil ikke at jeg sier vi har felles økonomi fordi det har man kun om man har felles konto eller tilgang på hverandres konto.

Når hun sier det koster 10k for å fikse bilen å jeg sier at det har vi råd til fordi jeg har penger på konto vil hun ikke det fordi hun ikke har penger på konto?

Hun vil ikke jeg skal sette over penger til henne hver mnd.

Hun vil aldri be meg om penger.

Når hun ikke har penger på konto vil hun ikke jeg skal bruke penger fordi da gnir jeg bare inn at jeg har penger å hun ikke??

Skjønner helt seriøst ikke hva hun vil..

Beklager om dette blir mye syt fra min side nå, men nå skjønner jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre..

AnonymBruker
Skrevet

Er du under 30 ville jeg tatt beina fatt og løpt som en gærning.

Anonym poster: 901f6c01b56698eba69497dfc1f3ba32

• Liker 1
Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Unnskyld språket, men fy faen for en utakknemlig drittkjerring. Hun fremstår som en av disse som bare MÅ ha noe å sutre over!

Hun burde jobbe med problemene sine, før hun skyver deg vekk.

Hei.

Noen ganger føles det som om hun med vilje prøver å skyve meg bort.. Å det er jo ikke det jeg vil. Men nå har i kranglet og diskutert i hele kveld å en ting blir til en annen så nå har hun sagt hun tar med seg datteren sin å flytter hjem til mor si..

Skrevet

Jeg ville ærlig talt ikke vært sammen med en sånn person.

Virker som hun sutrer bare for å sutre.

Du har jo sagt deg villig til å hjelpe henne så godt du kan.

Synd hun ikke kan sette pris på det.

Få menn er så gavmild som deg.

• Liker 1
Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Er du under 30 ville jeg tatt beina fatt og løpt som en gærning.

Hehe :-P

Kanskje dumt at jeg ligger her og ler nå, men det var en vittig kommentar :-)

Eller kanskje det er all den frustrasjonen som må komme ut uansett hvordan det kommer så det kommer ut som latter.

Uansett takk for at jeg fikk ledd litt inatt også å ikke bare diskutert med dama å sutret til dere her i røyke pausene hennes :-p

Er 27 btw

Gjest Lite opplyst?
Skrevet

Jeg ville ærlig talt ikke vært sammen med en sånn person.

Virker som hun sutrer bare for å sutre.

Du har jo sagt deg villig til å hjelpe henne så godt du kan.

Synd hun ikke kan sette pris på det.

Få menn er så gavmild som deg.

Hei å takk for kompliment.

Jeg føler også jeg prøver å støtte så godt jeg kan. Men det er tydeligvis noe jeg gjør feil som jeg ikke klarer og skjønne..

Nå får vi se hvordan dette går, hun har sagt hun tar med seg dattera og flytter til mor hennes.

Men jeg kjenner det har vært veldig godt å kunne snakke ut selv her til dere alle sammen.

Så takk for alle svar dere har skrevet.

-

L

Skrevet

Hei å takk for kompliment.

Jeg føler også jeg prøver å støtte så godt jeg kan. Men det er tydeligvis noe jeg gjør feil som jeg ikke klarer og skjønne..

Nå får vi se hvordan dette går, hun har sagt hun tar med seg dattera og flytter til mor hennes.

Men jeg kjenner det har vært veldig godt å kunne snakke ut selv her til dere alle sammen.

Så takk for alle svar dere har skrevet.

-

L

Virker som hun leter litt etter feil også.

Og da kan man jo sjeldent gjøre noe rett. Spørsmålet er jo hvor mye mer av tullet hennes du orker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv om du er glad i personer er det ikke din jobb å "redde" eller ta vare på dem. Du må også tenke på deg selv, og det virker ikke som om hun behandler deg veldig bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...