MsPaddington Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Hvordan har dere gjort det? Satt babyen på fanget bare? Jeg kjenner jeg kvier meg litt for det.... Særlig når jeg tenker på hvordan de kjører mange plasser sørover i Europa 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Til baby hadde jeg tatt med bilstol, vanskeligere når de må opp til størremse 2 og oppover med større seter som er vanskeligere å frakte med. Hvordan har andre gjort det i de forskjellige alderne? Anonym poster: 7b4191d4f2c4aeae285adcb6274dad35
siebaeo Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Vi brukte bærselen den ene gangen det ble aktuelt.. I taxi og med bilbeltet mellom oss, altså ikke babyen inni beltet, men slik at han hang fast på meg. Forhåpentligvis ville beltet stoppe meg og selen stoppe babyen. Ikke å anbefale kanskje, men der og da beste løsning.. Ellers kan kanskje bilstol med vognunderstell være en løsning i stede for vanlig vogn når man skal ta buss ol? Så kan man ha med stolen uten at den er i veien når den ikke er i bruk i bilen/bussen. Altså den fyller flere funksjoner. Det finnes jo en bilkrybbe og når jeg tenker meg om.. Som med vognunderstell kanskje kan være en ok hybridløsning. Men den tar to seter tror jeg. Og kan bare brukes en begrenset periode. Endret 3. juni 2013 av siebaeo 1
Gjest Magdalene Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Har hatt med babystol, leid bil med babystol, tatt buss etc.. ALDRI hatt baby på fanget i taxi. Gjør jo ikke noe så dumt hjemme, så heller ikke på ferie. Når barna har vokst ut av babystol har vi leid bil med barnesete. Endret 3. juni 2013 av Magdalene
Mafalda Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 ALDRI hatt baby på fanget i taxi. Gjør jo ikke noe så dumt hjemme, så heller ikke på ferie. Jeg er enig i prinsippet, men det er ikke til å komme forbi at vi bor i verdens mest barnesikre krok av verden og at gamle Stavros, som har kjørt taxi i 40 år i en gresk avkrok, røyker i bilen og ikke snakker et kløyva ord engelsk ikke helt ser verdien av å montere inn og ut et stete for en kort tur... og skal man da være "vanskelig" turist eller kjøre en nødløsning? Jeg har gjort det siste når det er absolutt nødvendig, for man kan ikke bestandig forvente at lokalbefolkningen har akkurat samme standard som oss. Ellers kjører jeg heller buss enn taxi med barn, sjansen er større for at bussen tar det rolig (og buss kjører de jo usikret her hjemme også). Men ellers gjør vi som dere: leier bil, for det er det desidert enkleste. Da kan vi til og med ha med vårt eget sete og slippe de tullesetene som ofte er til utleie (minner om slike vi har på handlevogner på Rema her hjemme, ser ikke trafikksikre ut i det hele tatt). 5
Irja Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Jeg er enig i prinsippet, men det er ikke til å komme forbi at vi bor i verdens mest barnesikre krok av verden og at gamle Stavros, som har kjørt taxi i 40 år i en gresk avkrok, røyker i bilen og ikke snakker et kløyva ord engelsk ikke helt ser verdien av å montere inn og ut et stete for en kort tur... og skal man da være "vanskelig" turist eller kjøre en nødløsning? Jeg har gjort det siste når det er absolutt nødvendig, for man kan ikke bestandig forvente at lokalbefolkningen har akkurat samme standard som oss. Ellers kjører jeg heller buss enn taxi med barn, sjansen er større for at bussen tar det rolig (og buss kjører de jo usikret her hjemme også). Men ellers gjør vi som dere: leier bil, for det er det desidert enkleste. Da kan vi til og med ha med vårt eget sete og slippe de tullesetene som ofte er til utleie (minner om slike vi har på handlevogner på Rema her hjemme, ser ikke trafikksikre ut i det hele tatt). Gamle Stavros kan mene hva han vil for min del. Jeg ville aldri satt meg inn i en taxi med jenta mi på fanget. Vi skal til utlandet når jenta vår er 7 Mnd. Leier da bil fra Hertz med godkjent bilsete. 1
thinkywinky Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Vi har egentlig bevisst holdt oss unna taxi når vi har vært på utenlandsturer, og heller gått for buss og t-bane. Den ene gangen vi gikk for taxi hadde vi forhåndsbestilt med barnesete, men dette var ikke bare-bare. Idéen med barnesete-vogn var imidlertid veldig god så lenge barna er små! 1
siebaeo Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Leiebil og sete er helt klart best. Men jeg tenker nå egentlig at både trikk og kanskje aller mest buss er omtrent like farlig her i Norge.. De kjører ikke akkurat forsiktig.
Mafalda Skrevet 3. juni 2013 #9 Skrevet 3. juni 2013 Gamle Stavros kan mene hva han vil for min del. Jeg ville aldri satt meg inn i en taxi med jenta mi på fanget. Nei, da er det jo bare å begynne å gå, da Som sagt er jeg helt enig i prinsippet, men som turister må vi nesten bare godta at ikke hele resten av verden deler vårt syn på sikkerhet. Det er jo nettopp derfor det er veldig greit med leiebil 4
kaprifolen Skrevet 3. juni 2013 #10 Skrevet 3. juni 2013 Synes det er helt forbanna uansvarlig å kjøre uten god nok bilsikring på ungene. Hadde man kunnet bevise det, så skulle jeg ønske at prinsippet om "følge norsk lov selv i utlandet" skulle gjeldt på bilsikring også.
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #11 Skrevet 3. juni 2013 Men jeg tenker nå egentlig at både trikk og kanskje aller mest buss er omtrent like farlig her i Norge.. De kjører ikke akkurat forsiktig. Dette har jeg også lurt på. Jeg bor langt uti gokk og er avhengig av bil til alt, så har aldri reist kollektivt med baby. Men hva tenker egentlig dere som kjører buss og trikk om trafikksikkerheten for baby der?
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #12 Skrevet 3. juni 2013 Synes det er helt forbanna uansvarlig å kjøre uten god nok bilsikring på ungene. Hadde man kunnet bevise det, så skulle jeg ønske at prinsippet om "følge norsk lov selv i utlandet" skulle gjeldt på bilsikring også. Hvordan gjør du det med kollektiv transport i Norge?
kaprifolen Skrevet 3. juni 2013 #13 Skrevet 3. juni 2013 Hvordan gjør du det med kollektiv transport i Norge? Siden jeg bruker mye kollektivtrafikk kjøpte jeg en bilstol som kan festes med både isofixbase, trepunktsbelte og topunktssele slik som på buss og fly.
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #14 Skrevet 3. juni 2013 Siden jeg bruker mye kollektivtrafikk kjøpte jeg en bilstol som kan festes med både isofixbase, trepunktsbelte og topunktssele slik som på buss og fly. Så lurt!
kaprifolen Skrevet 3. juni 2013 #15 Skrevet 3. juni 2013 Så lurt! Jeg vet! Hehe! Kjekt når man har familie en båttur unna, da kan de hente meg i sin bil på andre siden uten at det er noe særlig trøbbel med sete..
Stinelin Skrevet 3. juni 2013 #16 Skrevet 3. juni 2013 Jeg vet! Hehe! Kjekt når man har familie en båttur unna, da kan de hente meg i sin bil på andre siden uten at det er noe særlig trøbbel med sete.. Veldig kjekt. Jeg er litt nazi med bilstol selv, og må stadig forklare og diskutere hvorfor bestemor ikke kan svippe en tur på butikken med ettåringen i forsetet uten sete. "Det er jo så kort vei, og da dere var små var det jo aldri så nøye".
kaprifolen Skrevet 3. juni 2013 #17 Skrevet 3. juni 2013 Veldig kjekt. Jeg er litt nazi med bilstol selv, og må stadig forklare og diskutere hvorfor bestemor ikke kan svippe en tur på butikken med ettåringen i forsetet uten sete. "Det er jo så kort vei, og da dere var små var det jo aldri så nøye". Ah, du har en sånn en..... Her har besteforeldene en beltestol i sin bil, som min nevø bruker når han er der. Jeg har allikevel sagt klart i fra at den skal IKKE min datter i når vi kommer så langt, både pga at setet da vil være for gammelt, og fordi jeg ikke anser det som trygt nok. Da kjøper jeg heller et tilleggssete selv. De har nok syntes at jeg er vel pirkete, men respekterer det. Egentlig litt forbanna på at min søster tillater det. Foreldrene våre unnskylder jeg i den grad at de (naturlig nok) ikke leser seg like mye opp på utstyret som jeg som småbarnsmor gjør.
siebaeo Skrevet 3. juni 2013 #18 Skrevet 3. juni 2013 Siden jeg bruker mye kollektivtrafikk kjøpte jeg en bilstol som kan festes med både isofixbase, trepunktsbelte og topunktssele slik som på buss og fly. Men er det seler på bussen..? Kan ikke si jeg har sett det i Oslo i alle fall. Definitivt ikke på trikken. Men mulig jeg har gått glipp av det Nå ble jeg litt svett av bildet av meg som må bryte seg fram gjennom folkemengden med bilstolen for å få det forrerste setet på bussen med sele. Ikke minst å ha setet på armen når jeg triller til stoppen.. Det er nok ikke like enkelt alltid dessverre.. Selv om man skulle ønske det! Glad jeg stort sett har mulighet til å kjøre..
siebaeo Skrevet 3. juni 2013 #19 Skrevet 3. juni 2013 Vogna til en venninne av meg tippet faktisk på trikken som bråbremsetmed den bittelille babyen! Hun falt ut av vogna og venninna mi ble så klart utrolig redd Heldigvis gikk det bra.. Tror det er mulighet for å spenne fast vogna noen steder. Men det er ikke alltid så lett å få den plassen. Og så er jo ikke babyen spent fast i bagen. Tror man kan konkludere med at kollektivt i Oslo er det få muligheter for helt sikker reise.
Schadenfreude Skrevet 3. juni 2013 #20 Skrevet 3. juni 2013 Nei, da er det jo bare å begynne å gå, da Som sagt er jeg helt enig i prinsippet, men som turister må vi nesten bare godta at ikke hele resten av verden deler vårt syn på sikkerhet. Det er jo nettopp derfor det er veldig greit med leiebil Jeg ville faktisk heller droppet den sydenturen om jeg ikke var sikker på at vi hadde akseptable løsninger for transport av ungen. SÅ om å gjøre er det ikke å dra på ferie, hvis det ikke lar seg gjøre å få tak i bilstol. Kall meg gjerne hysterisk, men jeg har sett hvordan det går med løse ting i bilen under en kollisjon. Selv ved lave hastigheter kan "småting" være farlig, ikke eff om ungen min får sitte løst da. Vi drar altså kun med egen bil eller leiebil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå