Gå til innhold

Pusse opp slitt furutrapp - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Duftlys
Skrevet

Har en slitt furutrapp som sårt trenger en overhaling. Den er bare lakka i klar lakk, men det er jo nedslitt. Det er hakk i den også, pluss at bikkja har gnafla på den da den var valp. Er det riktig av meg å:

1) Vaske trappa

2)Sparkle hull og hakk i trappa

3)Pusse lett over for å jevne ut

4)Kvistlakk? Eller er det kvistlakk i grunning?

5)Grunning

6)Et par strøk maling egnet for trapp

Noe annet jeg burde gjort i stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Først vasker du godt med salmiakk etc, så sliper du ned trappetrinnene for å fjerne lakken. Deretter spakler du og lar det tørke, før du igjen sliper lett. Kan hende du må gjøre dette i to omganger. Så kan du velge en grunning med kvistlakk, før du da til slutt maler med trappemaling. To strøk, kanskje tre. Skal du bruke trappa mens du maler, ta annenhvert trinn.

Anonym poster: a193e711fe3020a95748bb6eecbe2382

AnonymBruker
Skrevet

Vasket bare trappa med salmiakk jeg, pusset litt og så malte. Trappa var malt fra før. 3 strøk me tresjterners gulvmaling. Ble så fint så, som en ny trapp.

Anonym poster: c194fbc48e4516a0e93e05ebb55ce859

Gjest Ironically me
Skrevet

Det er ikke kvistlakk i grunning - etter det jeg vet, men hva har vovsen spist opp? kan det bare pusses ned, eller må du lime inn en "lus" også pusse ned? Furu er mykt.

Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg har hørt det er kvistlakk i enkelte malingstyper, men det er jo bare å spørre i butikken:) Bikkja har bare gnafla litt på den, ikke tygd opp :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

1. Vask grundig

2. Mal med Jotun kvist- og sperregrunning (kvistlakk og sperregrunning i ett. Best i test!)

3. Sparkle (alltid grunning før sparkling)

4. Pusse (eventuelt sparkle og pusse igjen til du blir helt fornøyd)

5. Gjenta punkt 2, slik at sparkelen også får grunning oppå (og grunnmalingen du har pusset vekk)

6. Maling

Har akkurat gjort det samme selv.

Anonym poster: 587aa7a9927b78a8d039a519e1ef662d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...