AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Er dette veldig tabu? Vi hadde endel alternativer til navn på jenta vår og endte opp med en favoritt før hun ble født. Vi var enige i at hun så ut som en X og da ble det X. Vi hadde som nevnt noen andre alternativer og spesielt et følte jeg ganske sterkt for en stund og hadde klare bilder i hodet om hvordan hun ville se ut med det navnet. Og jo større jenta blir jo sterkere blir følelsen. Hun er ikke en X, hun er en Y. Hver gang jeg ser henne tenker jeg på det. Hun er 3 1/2 mnd, døpt og registrert i folkeregisteret med navn. Papirmessig lar det seg lett gjøre å skifte. Men hva med.. hmm. sosialt? Er dette "akseptert"? Hadde det vært det hadde jeg nemlig byttet glatt. En sånn rar, veldig sterk magefølelse.. Hva ville dere gjort? Tatt dere sammen og lagt tanken fra seg eller faktisk skiftet? Anonym poster: 867e40d9e3666397ed9b866bac49ac3b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 http://www.familieverden.no/Livet/Ga-datteren-nytt-navn-etter-tre-ar/ Anonym poster: 0e0c803d77cd51cf1b8c12f9c110537f
Tesss Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Neii, si det. Men om magefølelsen sier det er riktig så tror jeg jeg valgt å stole på den Dette er jo navnet barnet skal ha livet ut, og selv om folk "snakker" så varer ikke det like lenge
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Juridisk er det som du sier ikke noe problem, men jeg tror nok en del vil reagere. Dette er helt klart ikke noe folk vil kritisere åpent, men jeg tror mange vil oppfatte det som umodent. Ser for meg at folk kan tenke at dere gjør barnet til et slags leketøy når dere døper det ett navn og deretter bare bytter navn noen måneder senere. Hvorvidt hun "er" en X eller en Y er bare noe dere selv føler, det er ikke akkurat noe objektivt kriterium. For all del: Dere er foreldrene og dere bestemmer. Jeg mener bare å få frem at dere neppe får særlig gehør for det hos eventuelle kritikere hvis dere forklarer navnebyttet med "Hun ser jo mer ut som en Y enn en X, da, det er derfor vi byttet navn". Jeg hadde forøvrig ikke brydd meg selv, jeg bare tenker på hva jeg tror andre (særlig eldre personer) kan tenke. Det er vel ikke oss unge menn dere aller mest frykter at vil ha problemer med noe sånt, akkurat, så jeg er neppe representativ. Anonym poster: 013859ecc2f93ba6a4bf52bee101865e 6
Tibbie Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Bytt! Bytt før hun lærer seg navnet sitt. Det går nok bra når hun bare er 3 mnd.
Avalon Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Helt ok å bytte. Vet om ei som foreldrene byttet navn på da hun var noen mndr gammel, da pga. av de fleste ikke klarte å uttale navnet rett.
Sol79 Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Det kan ikke være mange ukene siden hunble døpt? Jeg skal iinnrømme at jeg antagelig hadde gjort litt narr av noen som bytter navnet omtrent rett etter dåpen. 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #9 Skrevet 3. juni 2013 Vi byttet navn rett før dåpen. Måtte sende inn endring til folkeregisteret, og til presten såklart, men vi rakk ikke å si ifra til alle slektingene som kom i kirken. Noen undret seg nok litt da barnets navn ble sagt ved døpefonten, men fikk ikke noe negative reaksjoner på det. (dette var før alle hadde mobil og sendte meldinger, og før facebook sin tid). Bedre å bytte mens barnet fortsatt er så lite, og før navnet blir enda mere etablert. Tror dere kommer til å angre hvis dere ikke gjør det. Anonym poster: c33646716a9cc7c6d4e2c62dd1b744fe
MsPaddington Skrevet 3. juni 2013 #10 Skrevet 3. juni 2013 Jeg vet om folk som har byttet i etterkant! På invitasjonen til dåpen stod det ett navn og på takkekortet stod det et annet Bedre det enn å angre resten av livet tenker nå jeg.
Teriyaki Skrevet 3. juni 2013 #11 Skrevet 3. juni 2013 Onkelen min byttet da ungen var nesten ett år. Så bytt heller nå enn senere.
Adrianne Skrevet 3. juni 2013 #12 Skrevet 3. juni 2013 Broren min og samboeren byttet navn på jenta si da hun var ca 3 mnd. Hun var ikke døpt da. Men jeg hørte ingen negative kommentarer rundt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå