Gå til innhold

Adopsjon, opprinnelsesland og rasisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de mørke adoptivbarna f.eks fra afrikanske land mer utsatt for mobbing/rasisme enn de fra f.eks Kina?

Anonym poster: 7e2174ad22fac638ff0fd7e0183b6838

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dette er nok noe som burde vert mer gjennomtenkt når desperate barnløse skaffer seg barn fra andre land ( ja jeg vet det er vanskelig i få norske barn,men det er ikke en menneskerett å kunne få barn)

Jeg har en veninne som er adoptert fra asia,hun er ganske tydelig ikke norsk,men føler seg self. like norsk som meg.Hun forteller at det er vanskelig å gå på butikken(steder hun ikke er kjent) Hun føler at hun blir sett ned på og vurdert som en som faktisk ikke kan snakke norsk. Folk er usikker når dei skal snakke til henne fordi dei er redd for at hun ikke forstår hva som blir sagt!

Videre føler hun er dragning mot sin ukjente identitet,denne er veldig forsterket etter at hun fikk barn.

Hun blir stadig spurt hvor hun er fra ,og alle kan jo se at hun ikke er fra bygden hun påstår at hun er fra! Dette er både ekkelt og sårende for henne!

Dette er et stort identitestproblem når hun skal døpe barn,selv konfirmere seg,valg av bunad.. ja her kommer mange spørsmål som ligger å gnager i underbevistheten!

Vi spaserte langs en brygge i en norsk by,jeg merket hvor forsjellig folk så på oss,når hun var med og når jeg er med andre,norsk ettede!

Skrevet

Du over her....

Selvfølgelig kan folk bli litt nølende når man skal prate til folk med utenlandsk utseende for første gang. Det kan faktisk være en turist eller en nyinnflyttet. Det har absolutt ikke noe å gjøre med å bli "sett ned på"!

Og dåp, konfirmasjon og bunad kan jo følge adoptivforeldrenes tradisjoner. Skjønner at du ser din venninne føler et en søken, men å kritisere adoptering i sin helhet er en veldig overgeneralisering.

Du svarer dessuten ikke på TS' problemstilling.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Gjest.

Vurderer adopsjon og tenker mye på bla dette. Er redd for at barnet skal mobbes/oppleve rasisme på bakgrunn av utseende. Utrolig trist det er noe en må ta høyde for.

For oss vil det selvsagt være vårt barn uansett, så etnisitet og utseende betyr ingenting for oss. Men vil ikke gi barnet en vanskeligere oppvekst enn høyst nødvendig.

Anonym poster: 7e2174ad22fac638ff0fd7e0183b6838

Gjest Elseby13
Skrevet

Dagens barn er vant til venner i barnehage og skole kommer i forskjellige farger. Barn er mye mer tolerante enn voksne og dessuten er det svært viktig hvilke verdier du selv lærer barnet. Lær barnet at hun er like mye verdt selv om hun har en annen farge, og hennes selvtillit vil bli bedre. På den måten vil hun lettere takle ufine kommentarer og blikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Man blir ikke mobbet av utseende alene! Jeg har to adopterte barn og ingen av dem har blitt mobbet. Hvis det har vært antydning til erting / småplaging, har vi tatt dette med barnehage/skole med en gang. Gi barnet en god selvfølelse og fin oppdragelse så har man det beste utgangspunktet. Idag er det så mange utenlandske beboere i Norge, så dette er det minste problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere venner som har adoptert barn, venner som er adopterte og familie som er adopterte. De er adoptert fra hele verden.

Min svigerinne er adoptert fra et asiatisk land (lite adopsjon derfra) og hun har aldri opplevd rasisme. Heller ikke opplever hun å bli sett ned på, diskriminering i arbeid eller at noen sier noe når hun går i bunad. Hennes barn har hun med en nordisk utseende mann og de er da en god blanding. De opplever heller aldri noe mobbing eller rasistiske bemerkninger.

En god venninne av meg har en adoptivdatter fra Kina. Hun har et par ganger opplevd rasistiske utsagn fra andre barn, små barn. Der har foreldrene vært tilstede, og det er tydelig hvor barnas holdninger kommer fra. Heldigvis har disse vært av uskyldig karakter, men likevel fullstendig forkastelige.

Flere andre har opplevd småepisoder, men ingen alvorlig mobbing. Det er vel jevnt fordelt med mobbing mellom de adoptivbarna jeg kjenner og de som er etnisk norske faktisk.

Det er dessverre mye mobbing i skolen, og mobbere finner alltid et eller annet å mobbe for. Enten det er utseende, briller eller noe som ikke er der. Det spiller ingen rolle så sant de har bestemt seg.

At enkelte/mange adoptivbarn etter som årene går vil finne ut mer om sin identitet er ikke uvanlig. Men akkurat der spiller det ingen rolle hvor de er fra, Norge eller en store verden :) Det er en naturlig nysgjerrighet.

Anonymous poster hash: 317a7...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...