Gå til innhold

Barnets bestevenn skal flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bør vi forberede toåringen vår på at hennes beste venninne snart skal flytte langt av sted? De er veldig close, og har kjent hverandre siden de ble født. Går i samme barnehage og er nærmeste nabo. De kommer til å flytte mens vi er bortreist på ferie i sommer.

Bør vi si noe på forhånd, eller er hun uansett for liten til å skjønne noe av det? Er det like greit å fortelle det når vi kommer fra ferie, at nå bor det noen andre mennesker i huset hennes, så vi kan ikke ringe på der for å leke som vi har pleid?

Jeg gruer meg så forferdelig på hennes vegne, og får vondt i hjertet av å tenke på hvor lei seg hun kommer til å bli. Jeg håper bare hun finner seg en ny bestevenn snart!

Anonym poster: 8e605afa3bb14563203e5058d86ec0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest at med så små barn er det like greit å utsette å fortelle nyheten så lenge som mulig, for de klarer uansett ikke å forholde seg til tidsaspektet. Prøv å fokusere på det positive, at venninnen skal oppleve spennende ting, få nytt soverom, små banale ting som barn kanskje er opptatt av? Og så kan de kanskje holde kontakten ved å snakke sammen på Skype eller noe? Ellers tipper jeg barn i den alderen fort glemmer dessverre/heldigvis....

Skrevet

Jag tror det är bäst att berätta i förväg, men kanske inte allt för långt i förväg.

Mina barns bästa kompisar, naboer, flyttade förra sommaren. Pojkarna var då 8-9 år och tjejerna 5-6 år.

Både våra barn och deras barn har gråtit, har frågat VARFÖR måste de flytta? Min son som är en känslig kille kan fortfarande vara ledsen.

Vi skypar inte (dels för att jag tycker kvaliteten är så dålig med vår uppkoppling, dels för att barnen mest tramsar och gör miner i stället för att prata). Naboen har bara flyttat 2 timmar bort och vi har besökt varandra några gånger, barnen har varit på övernattning.

Det är upp till er föräldrar om ni vill försöka hålla kontakten uppe, eller gå vidare.

Jag tror att det är en mycket dålig idé att inte berätta iförväg, tänk hur barnet kommer reagera; kommer alla att kunna vara borta/flyttade om vi reser bort?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...