Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente som trener ca 6 timer i uka. Blir gjerne 4-6 treningsøkter i uka. Lurer på om noen har erfaring med å ta to treninsøkter om dagen f.eks 2-3 dager i uka? Bra eller ikke bra?

Takker for svar :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det har funker greit med to økter om dagen, selv om det ikke er noe jeg pleier å gjøre særlig ofte. Har av og til hatt to løpeøkter på en dag, og jeg har ikke opplevd noe negativt med det:) Men jeg foretrekker likevel å kun ha en økt med løping, da det er belastende nok i seg selv. Ellers hender det at jeg trener styrke og løping i to separate økter, noe som har funket veldig bra for meg. Sånn sett blir jo også det to økter om dagen, selv om det er to forskjellige treningsformer.

Jeg anbefaler deg egentlig bare å prøve deg frem selv, og se om det er noe som virker positivt for deg. Du kan jo begynne med å legge til en ekstra økt til dagen kanskje kun 1 dag i uka, for å se hvordan det går? Hvis det er styrke du trener og deler opp slik at du trener forskjellige muskelgrupper i to økter vil det jo egentlig ikke være noe mer belastende enn om du trente alt i en økt, vil jeg tro:)

Skrevet

Min erfaring er at dette er det ingen som kan svare på. Det som fungerer for deg fungerer nødvendigvis ikke for andre og vice versa.

Overtrening tror jeg er en kraftig overdrevet bekymring. Du kan trene hardt hver dag om du vil og om du klarer det. Dersom du ikke klarer det sier kroppen fra og du backer tilbake litt.

Noen klarer seg bra med at hver tredje eller fjerde økt har bare 40% av volumet. Så dersom du skulle løpt 10 ganger 100m sprint, så løper du bare 4 ganger.

Eller dersom du skulle løftet knebøy 8 sett så tar du bare 3 osv.

Gjest Gjest
Skrevet

1 times styrketrening og en times svømming fire ganger i uken her.

Skrevet

Hei, jeg er ei jente som trener ca 6 timer i uka. Blir gjerne 4-6 treningsøkter i uka. Lurer på om noen har erfaring med å ta to treninsøkter om dagen f.eks 2-3 dager i uka? Bra eller ikke bra?

Takker for svar :blomst:

Hvis du skal trene to ganger om dagen kan ikke hver økt være så veldig hard. Om det er hensiktsmessig å trene to ganger om dagen kommer veldig an på hva som er målet ditt. Er det bare å komme i allment bedre form og få helsegevinst så holder det med tre økter i uka, forutsatt at du er i en del bevegelse (ikke nødvendigvis trening, men få pulsen opp litt) de dagene du ikke trener.

Trener du for en konkurranse er det litt avhengig av hvilken idrett det er snakk om. Langrennsløpere kan f. eks. trene én utholdenhetsøkt på morgenen og én styrkeøkt på ettermiddagen.

Uansett hva som er målet ditt er det viktig at du ikke trener deg i senk. Hvis du kjenner deg trøtt og sliten så dropp trening. Man blir ikke nødvendigvis overtrent om man trener noen dager der man kjenner seg litt sliten, men hvis man stort sett trener når man har overskudd er sjansen for å bli overtrent liten.

Skrevet (endret)

En interessant ting i treningslitteraturen er den bulgarske vektløftingtreningsfilosofien. De trener 7 dager i uken. 3-4 økter om dagen à 45min. Vektbelastning på 70-85% av maks i de fleste løft og stortsett noen opp mot 100% hver dag i hovedøvelsene rykk og støt.

Det er viktig å forstå at dette er eliteutøvere, men likevel er det interessant å vite at det faktisk går. Og de vinner mye.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...