AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Ifølge dere, hvilke kvinner hadde mest frihet? Middelalderens kvinner i Europa eller kvinner i islamske land i dag? Anonym poster: 2c4461a238bd747e79eeceea8e6e9b2b
Platitude Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Jeg tror du vil få en del svar om at kvinneundertrykkelse bare er en gigantisk konspirasjonsteori satt sammen av feminazier. 7
Alina X Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Jeg tror du vil få en del svar om at kvinneundertrykkelse bare er en gigantisk konspirasjonsteori satt sammen av feminazier. Hehehehehe....ja, og at alle menn har vært undertrykket av kvinner fordi de har måttet inngå giftemål med dem og ta ansvar for dem... Personlig vet jeg ikke helt fordi før så kunne man bli brent på bål for å ha drevet med trolldom(bruk av urter til medisin ol)og bli anklaget for barnemord hvis man spontanaborterte. Men idag så kan man i enkelte land bli drept for å ha vist anklene eller ha kjørt bil.....sett i verdenssammenheng så var det nok verre før, nå om dagen er det bare usiviliserte land som holder på sånn. (jada, jeg vet at menn også ble brent på bål.I Island var det vel 90%,men akkurat overskriften handlet om kvinner...) bare sånn i tilfelle kvinnehaterne dukker opp.... 2
Gjest Summers Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Personlig vet jeg ikke helt fordi før så kunne man bli brent på bål for å ha drevet med trolldom Det kan man fortsatt i Saudi Arabia, men blir halshugget eller pisket til døde i stedet for å bli brent på bål. Edit: ikke alle islamske land dømmer folk for hekseri og ikke alle land som dømmer folk for hekseri er islamske. Endret 3. juni 2013 av Summers 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Livet i middelalderen var nok hardt, men i hvert fall i norden hadde kvinnene mye makt og ansvar på gårdene (når vikingmennene var ute på havet). Selv om mennene hadde mer makt enn kvinnene, tror jeg vikingkvinner var tøffe damer som ikke var underlegne mennene sine i sååå stor grad. Men selvsagt; det var andre steder enn norden i middelalderen. Dessuten er det et vanskelig spørsmål, i og med at man a) ikke vet hvordan det var i middelalderen, b) ikke har full oversikt over hvordan det er i alle land i dag. Dessuten utgjør "muslimske kvinner" en veeldig stor og heterogen gruppe! Anonym poster: 11dade392dced8e1b4297a0d92348e04 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 I Norden var det ikke så ille (forholdene tatt i betraktning). Kvinnene i vikingetiden hadde mye respekt og jeg mener endatil å ha lest at de fikk være med på langskipene om de ønsket det og viste seg verdig (noe alle måtte). Ganske realt, med andre ord; klarer du å henge med, får du lov, selv om du har livmor. Men ellers i Europa var det verre. Men det stod likevel respekt av kvinnene; de hadde sine arbeidsoppgaver og det var en del "fordi du er kvinne"-mentalitet, men det var ikke slik at de måtte pakkes inn og gjemmes bort og ble eid av mannen slik vi ser noen steder i dag. Jeg ville heller vært kvinne i middelalderen enn i et muslimsk land, men det spørs vel litt på hva man anser som frihet og ikke. Anonym poster: 161d383428c255e3f7a27fadd121f1c5 3
Serene Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Her er en kjempeinteressant artikkel som viser hvorfor europeiske og muslimske land har utviklet seg forskjellig. Interessant nok var kvinnen friere før de store statsreligionene; kristendommen, jødedommen og islam, da mange av religionene før disse store religonene både i europa, nord-afrika og østen hadde et annet syn på seksualitet og satte kvinnen i en særstilling i forhold til hvordan det ble senere. Synet på seksualitet går hånd i hanske med kvinnesynet, dessverre: http://www.hjelpekilden.no/2/post/2013/05/sex-sekten-lyst.html
Gjest meh Skrevet 7. juni 2013 #8 Skrevet 7. juni 2013 Personlig vet jeg ikke helt fordi før så kunne man bli brent på bål for å ha drevet med trolldom(bruk av urter til medisin ol)og bli anklaget for barnemord hvis man spontanaborterte. Det var svært få som faktisk ble brent på bålet, og sammenlignet med andre ting folk ble utsatt for så har nok hekseprosessene fått litt vel mye oppmerksomhet. Dette har uansett veldig mye med hva man legger i det, kvinner hadde det nok en god del verre i middelalderens Europa siden levestandarden var en god del hakk lavere på den tiden, selv sammenlignet med islamistiske land.
Gjest Cartman Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Middelalderen var perioden mellom antikken (som begynte ved Vest- Romerrikets fall og som sluttet med Øst Romerrikets fall/oppdagelsen av Amerika 1492). Det ligger i ordet at det er en nedgangsperiode for Europa. Nedgangsperioder fører alltid til mer ekstremisme og mindre kvinnerettigheter. Dagens muslimske kvinner bor ikke i et land eller en verdensdel. De er spredt utover hele kloden og de har derfor ulike levesett. Tyrkiske kvinner har det MYE bedre enn europeiske kvinner i middelalderen. Samme gjelder for kvinner fra Kazakstan, Azerbaijan, Albania, Tatarstan, Bosnia, Kirgisistan etc. I fattigere muslimske land er kanskje forskjellen så stor. Det er uansett viktig og ikke glemme at middelalderen var en eneste stor nedtur for Europa preget av stor fattigdom og mye overtro. Så hvis mannen døde, så var kvinnen og barna ille ute. Husk at det var ikke nasjonalstater som i dag. Det var i stor grad fyrster som styrte småstater og summen av småstatene utgjorde et rike, som for eksempel det tysk romerske riket. Mens i dag har man skikkelige stater og organisasjoner som kan ta seg av kvinner. Også i muslimske land De vanlige (ikke adelige) bodde på store jordegods og kvinnen var avhengig av både mannen, familien og godseieren. I tillegg var det livegenskap i en rekke europeiske land. Livegenskapen gikk ut på at man ble henrettet hvis man forlot godset man var født på. Den ordningen ble gradevis avskaffet mot slutten av middelalderen i Vest Europa, mens den fikk en vekst i Øst Europa. I Danmark var det dødsstraff for å forlate fylket man var født i. Altså det å sammenligne muslimske kvinners rettigheter i dag, med middelalderens slavefamfunn er helt absurd. Det er ikke livegenskap i dag. I flere muslimske land (se over) lever kvinner helt greie liv, mens HELE middelalderens Europa var preget av kvinneundertrykkelse. Endret 7. juli 2013 av Cartman
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå