Gå til innhold

Vil lære å strikke, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vil lære å strikke, finnes det gode youtubevideoer som jeg kan lære av?

Hva trenger jeg av pinner og garn?

Jeg vil feks kunne strikke egne sokker, hva trenger jeg da?

=)

Anonym poster: b6307c02955bf5aa03e415ef107b7596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil faktisk anbefale å kjøpe barnas strikkesett! En boks med alt du trenger :) er ikke så veldig gøy og fargene er ikke helt topp, men man lærer FORT! Så ville jeg kjøpt garn på f.eks europris og kjøpt pinner til å begynt på noe enkelt!

Lykke til :) strikking er kjempegøy!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare valgte meg ut noen litt tjukke pinner (5 mm eller så), et garn med fin farge som passet til, så begynte jeg bare. Hva du trenger for sokker vet jeg ikke, men det er vel bare å begynne et sted, du kommer fort inn i det :)

Anonym poster: df948c366f6d0a7b3707525f7f099d3e

AnonymBruker
Skrevet

www.garnstudio.com har veldig fine instruksjonsvideoer. Å strikke sokker er ikke så vanskelig, det klarer du helt sikkert! Lykke til :)

Anonym poster: f20e681545e563e37ac41536ee624f72

AnonymBruker
Skrevet

Raggegarn er bra om du vil at sokkene skal bli slitesterke.

Håper du blir flinkere enn meg til å strikke sokker, for jeg sitter her og sliter noe forferdelig med å strikke min aller første. Jeg ser noen her sier det er lett, men du er ikke alene om du syner det er vanskelig. :sjenert:

Anonym poster: f1a28f8fc4392bccb12d477f160ffd82

Skrevet

For å strikke sokker trenger man 5 strømpepinner, og stikkes som oftest med 2 rette og 2 vrange.

For en som er fullstendig strikkeukyndig er det nok lurt og lære seg vanlig frem og tilbake med kun rettmasker først.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ha lue som første strikkeprosjekt. Da kan du strikke rundt og rundt, og få teknikken inn i fingrene.

Skrevet (endret)

Strikkepinner, garn som passer og YouTube :-)

Veldig enkelt å lære der:) det gjorde jeg.

Og start med tykke pinner og garn, det er lettest:)

Endret av Thesec
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, ikke begynn med sokker, i allefall ikke den typen der man begynner med bråt, feller til hæl, tar opp masker, feller til rett antall og strikker seg frem til tå for så å gå i gang med enda en komplisert felling.

Jeg anbefaler sterkt at du begynner med noe som skal ende opp som et rett stykke - f,eks er skjerf eller en beanie lue.

Skrevet

Henger meg på de som anbefaler å IKKE starte med sokker, hvis du ikke har strikka før! Noe enkelt som strikkes fram og tilbake slik at du lærer deg teknikken som f.eks. skjerf, grytekluter, babyteppe eller sitteunderlag er nok greit for en nybegynner.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp lært meg å strikke (holder på å lære enda), tidligere har jeg kun strikket grytelapper i typ 6 klasse, nå det siste halve året har jeg strikket en del babytøy (jakker, bukser, luer, votter og sokker), skappelgenser til voksen (den er utrolig enkel) og holder nå på med flettemønster i votter. Har også lært meg å hekle kanter på plaggene Osv. Eneste måten jeg har lært på er gjennom verdens beste bok (i mine øyne): "den store lille strikkeboken" som jeg kjøpte på norli for 150,- eller noe (liten blå genial bok - her får du alt inn med t-skje). Og ellers bruker jeg Drops sine instruksjonsvideoer mye (Google drops garn så trykker du på instruksjonsvideoer eller håndtverkskole). Jeg gikk egentlig bare inn på nøstebarn butikken, fant en fin jakke jeg ville strikke, kjøpte pinner, oppskrift og garn og dro hjem og prøvde. Den ble "perfekt" og jeg har fått utrolig mye skryt fra både bestemødre og venninner som trodde jeg aldri kom til å få det til med så lite bakgrunnskunnskap. Nå føler jeg at jeg kan strikke "alt" med riktige pinner, riktig garn og oppskrift. Jeg bruker som sagt bare nettet og boken min når jeg lurer på noe og noen ganger sitter jeg i timesvis og grubler og ser videoer og prøver, utrolig gøy når man får det til etter mye prøving/øving.

Hvis du har noe interesse av det kan du prøve på en skappelgenser (den har dog dyrt garn, ca 800,-) men er veldig enkel. Eller så kan du finne en oppskrift på Drops sine nettsider (de er gratis) så printer du oppskrift og bilde og tar med til en garnbutikk. Min lokale garnbutikk drives av en utrolig flink og grei dame som hjelper meg å finne garn og gir meg gode råd i forhold til hva jeg vil strikke.

Anbefaler deg heller det enn å kjøpe garn på europris o.l. Der har de ingen kompetanse på det. Hvis du f.eks har noen interesse kan du prøve deg på en babylue f.eks, da trenger du jo bare 1 nøste med garn og da koster det jo ikke akkurat så mye å kjøpe i garnbutikk heller. Kanskje 35-40 kr for et ull-nøste og 40 kr. for pinne... + at da vil du garantert få råd fra strikke-entusiastene som driver disse butikkene.. :-) lykke til!! Strikking er utrolig gøy!

Anonymous poster hash: ac68c...6d0

Skrevet

Garnstudio har masse instruksjonsvideoer og en egen håndarbeidsskole under "Tips og hjelp" fanen på denne siden http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php# anbefaler å kikke innom. Ellers er det bare å kjøpe pinner/garn og sette i gang. Anbefaler som de over at du begynner med noe enkelt som lue, pannebånd eller grytekluter på pinnestr 4-5. Hvis det er noe du lurer på og ikke finner ut av, så gå i en garnbutikk og be om hjelp der. Ofte er det ihugga strikke og håndarbeidsfolk som jobber sånne steder, og de kan være til god hjelp for en som står fast. Ellers anbefaler jeg å investere i gode pinner, det er stor forskjell på billigpinner fra Nille og ordentlige pinner fra f.eks Sandnesgarn. Gode pinner gir nemlig et mye bedre strikkeresultat. Anbefaler også boken "Grunnbok i strikking" av Debbie Bliss, den har gode tegninger og forklaringer og enkle oppskrifter for en nybegynner. Biblioteker har sikkert en del bøker i denne kategorien også om du vil bruke bøker. Lykke til, strikking er superkjekt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...