Gå til innhold

Antrekk til begravelse - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden døde farfaren min, og jeg klarer ikke å finne noe som passer den anledningen. Jeg har aldri vært i begravelse før, men har hørt at man kler seg i svart eller mørke farger. Jeg i mitt tilfelle har nesten bare lyse klær og korte festkjoler. Har kun en svart kjole og det er selvfølgelig en med en stor utringning. Jeg bor i en liten by som har ganske så dårlig utvalg av kjoler og siden begravelsen er på onsdag rekker jeg ikke å bestille på nett. Begynner å bli ganske frustrert kan man si. :cry:

Har dere noen tips til hva jeg kan ha på meg så blir jeg veldig glad! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med mørk bukse og en fin topp?

Toppen burde ikke ha stor utringing, men behøver ikke å være svart. Den kan godt ha en mørk blå/lilla/grønn osv. farge.

Prøv dessuten å unngå alt for høye sko. Det ser tåpelig ut i begravelser.

Anonym poster: 92ac0a7576bde5680405a78c2a18a156

Skrevet

For noen dager siden døde farfaren min, og jeg klarer ikke å finne noe som passer den anledningen. Jeg har aldri vært i begravelse før, men har hørt at man kler seg i svart eller mørke farger. Jeg i mitt tilfelle har nesten bare lyse klær og korte festkjoler. Har kun en svart kjole og det er selvfølgelig en med en stor utringning. Jeg bor i en liten by som har ganske så dårlig utvalg av kjoler og siden begravelsen er på onsdag rekker jeg ikke å bestille på nett. Begynner å bli ganske frustrert kan man si. :cry:

Har dere noen tips til hva jeg kan ha på meg så blir jeg veldig glad! :)

Mørk blå går jo også an, eller generelt mørke farger. Beveger du deg over i rødlige toner ville jeg være mer forsiktig.

Har den sorte kjolen dyp utrigning ville jeg forsøkt med skjert, bolero eller en eller annen jakke over.

Tror du kan kommer unna med enten utringning eller bein, men ikke begge deler. Når det er så nært vil du sikkert også få en del oppmerksomhet, så da er det ekstra viktig å ikke føle seg ukomfortabel med det du har på deg :)

Kondolerer.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du trenger ikke gå i kjole eller skjørt. En mørk pen bukse med en pen hvit bluse til er også helt greit.

Skrevet (endret)

Bor du i en liten by, er det trolig et kjøpesenter under en dagsreise unna.

I nødstilfelle, og om ikke kjolen er for skjørt (kortkort), så kan du ha noe mørkt under, eventuelt en nøytral hvit bluse, og mørk jakke over.

Trodde HM og de hadde masser av kjoler til en rimelig penge. Forøvrig går det like fint med svarte bukser, bluse og vest eller jakke.

Edit:

Sakset dette fra "Skikk og bruk"

Kvinner bærer svart drakt eller kjole, svart eller mørkt yttertøy. Korte skjørt bør unngås, og man skal heller ikke ha dyp utringning. Skoene og yttertøyet bør også være mørke. Videre er prangende smykker og annen staffasje ikke god skikk og bruk. Antrekket skal være diskré

Og her fra gamle "Dannelse"

Ved begravelser finnes det ikke noe som heter det akademiske kvarter. Møt opp i god tid før annonsert begravelse starter. Det kan ofte være trangt om plassen i små krematorier og kapell. Opplevelsen blir ikke så sterk når du må tilbringe tiden utenfor bygningen og høre mumlingen fra en prest. Det er ikke bare på sceneshow med Pavarotti at de fremste benkeradene er best. Inntrykk forsterkes ofte når en kommer nærmere der historien skrives. Husk allikevel på at de fremste benkeradene er forbehold den nærmeste familie.

I en tid der mennesker snakker mer sammen med sin mobil enn med sin kone, er det viktig å tenke på hva slags ugagn polyfoniske ringelyder kan gjøre under en begravelsesseremoni. Sørg for at mobil ikke lager lyder, er du i tvil om hvordan vidunderet fungerer så sku den helt av.

Mørk dress for menn og sort kjole og antrekk for damer er tradisjonelle antrekk som egner seg ypperlig i en begravelse. Gjennom valg av antrekk signaliserer en respekt, sorg og følelser. I utgangspunktet er allikevel intet antrekk feil i begravelser. Selv Hawaii-skjorte, jeans og joggetøy kan til nød forsvares. Det viktigste er at du møter opp og viser at du bryr deg, og at personen betydde noe for deg.

For den nærmeste familie er det naturlig å vise sin sorg gjennom blomster. Det kan være fra den enkle rose til store blomsteroppsatser og kranser. Det er intet krav om å medbringe blomster. Noen ber heller om at en gir et bidrag til kreftforeningen eller lignende.

Under bisettelser og begravelser skal alltid hodeplagg fjernes (gjelder menn). Det samme gjelder når en kiste bæres forbi deg. Regelen gjelder også under jordfestelsen.

Etter begravelsen er det vanlig å håndhilse på de pårørende. Føler en behov for å utrykke seg sterkere er en klem fullt ut akseptabelt. Enkelte barn er ikke kjent med forskjellene mellom å kondolere og gratulere. For å unngå misforståelser kan andre ord brukes. Sørg heller for at de sier ”at onkel Børre var en kjekk mann” eller ” det var en flott begravelse, jeg var veldig glad i Børre” eller lignende.

Ikke løp til parkeringsplassen rett etter bisettelsen. Det er ikke uvanlig at den nærmeste familie inviterer til en sammenkomst etter seremonien. Noen ønsker å invitere alle fremmøtte, andre inviterer bare nærmeste familie. Ofte vil en sammenkomst for alle annonseres etter bisettelsen.

Synd det der med bestefaren din. Håper alt ordner seg for deg.

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen du kan låne noen mørke klær av? Det holder med en mørk bukse, og en mørk topp. Da jeg var i begravelse regna det, så jeg hadde bare en mørk jakke.

Kondolerer. :hug:

Anonym poster: 183382f84274e50041eb17ed1fb32b47

Gjest Eurodice
Skrevet

Tusen takk for alle tips :) Tror jeg kjører svart bluse og en svart bukse som noen av dere nevnte, er jo meldt regn uansett... :P

Link til kjolen her: http://nelly.com/no/...ress-714470-14/

Er nok litt for festkjole for en begravelse tror jeg.

Kjolen er lekker den, men slett ikke passende i en begravelse. Selv ville jeg ikke ha reagert på om en ung jente hadde på seg lyse klær, ikke akkurat pastellfarger da, passende anstendig for en slik anledning. Det er jo sommer.

Skrevet

Du må gjerne komme i min begravelse i den der. :jepp:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har kommet frem til at jeg skal gå i et langt svart skjørt, en svart og hvit topp og svart dressjakke. :) jeg har egentlig en ganske pyntet stil til vanlig så følte jeg måtte pynte meg litt mer. Men uansett så satt jeg pris på alle tipsene dere kom med, det hjalp virkelig :)

Endret av Kaizerr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...