AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Hei Kjæresten og jeg flytter i disse dager inn i en 3-roms leilighet og det skal bli deilig med mer plass. Vi tilbringer ikke så mye tid på soverommet, og har bestilt 1.50 seng (har i dag 1.20). Den nye leiligheten har to soverom hvor det ene er på ca. 7,5 kvm og det andre er ca 12 kvm. Har hele tiden tenkt på å ha senga på det store soverommet, men ettersom han er student og jeg er mye hjemme på dagtid er det fint med et ekstra oppholdsrom. VI vurderer derfor å gjøre det største rommet om til sove/gjesterom med sovesofa, to små bord og et arbeidsbord. Tror dette skal gå helt fint for oss, og at soverommet da inneholder kun seng + skap med oppbevaringsplass. Hva tror dere? Er dette dumt? Bør vi heller bruke rommet til oppbevaring, lage walk-in-closet o.l? Tar gjerne imot tanker og innspill:) Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c
Surriball Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det lille soverommet som soverom og det store som kontor i deres tilfelle 1
Cata Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det store soverommet selv, og innredet kontor i det lille. Mannen får jo like mye fred og ro til studiene der som i det store soverommet. 1
Gjest Murica Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det lille rommet som soverom, vi oppholder oss ikke noe særlig der inne uansett.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det lille selv. Det er virkelig ikke nødvendig med mer plass på soverommet enn plass til seng og skap. Hvis ikke dere vil bruke soverommet som kombinert soverom og kontor, og så har dere det minste soverommet til gjesterom? Anonym poster: ee34cae65dda3bf48094910a9c7e1540
Gjest gjest17 Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det lille som soverom og det store som kontor/oppholdsrom.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville brukt det lille som soverom og det store som kontor/oppholdsrom. Takk for svar, fint å få flere innspill:) Har veldig lyst på walk-in, da jeg synes vanlige skap gir lite skapplass og jeg har veldig mange klær, men det får bli neste leilighet. I det daglige har vi mer bruk for et ekstra soverom enn kombinert walk-in og kontor. Er det noen her som har gode klesoppbevaringstips,tar jeg gjerne imot! Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c
Rotemor Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Er det noen her som har gode klesoppbevaringstips,tar jeg gjerne imot! Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c Ekstra stang i "hengeskapet"! Da kan de korte klærne være nede og de lange oppe. Du dytter de bare bak den nederste stanga I tillegg anbefaler jeg skoskap til skjerf, belter, sokker osv. De får jo plass bak dører m.v
super-s Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Jeg tror jeg ville brukt det lille som soverom, og det store som gjesterom/kontor/oppholdsrom. Og så ville jeg innredet det store med sovesofa (ikke vanlig seng) og evt. en tv eller noe så dere kan ha besøk/slappe av i hvert deres rom, i tillegg til en kontorpult så det kan brukes som kontor. For meg er det hvert fall viktig med litt privatliv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Jeg tror jeg ville brukt det lille som soverom, og det store som gjesterom/kontor/oppholdsrom. Og så ville jeg innredet det store med sovesofa (ikke vanlig seng) og evt. en tv eller noe så dere kan ha besøk/slappe av i hvert deres rom, i tillegg til en kontorpult så det kan brukes som kontor. For meg er det hvert fall viktig med litt privatliv. Det du beskriver er omtrent akkurat sånn vi tenker det. Sovesofa med to små bord, kontorpult med oppbevaring/hyller over og kanskje et skap i et hjørne, om vi får plass... eller en kommode. Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c 2
Madison_00 Skrevet 3. juni 2013 #11 Skrevet 3. juni 2013 Jeg ville brukt det store som hovedsoverom + kontor og hatt det lille som gjesterom. Jeg liker å få ha mine saker og kontorgreier i fred, og å kunne benytte meg av det fritt selvom vi ha gjester, noe jeg ikke hadde kunnet hvis jeg hadde hatt gjester der. Da blir rommet liksom "dems" mens de er på besøk.
amonyn Skrevet 3. juni 2013 #12 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Gleder meg til dagen jeg kan lure på sånt. Har en leilighet som er like stor som det største soverommet, omtrent. Edit: Grammatikken feil var. Endret 3. juni 2013 av amonyn 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #13 Skrevet 3. juni 2013 Vi bruker det store soverommet som soverom, rett og slett fordi det er i etasjen over. Det lille rommet vårt er 7m2, vi har 3 m med åpen garderobe, 1.50 arbeidsbord med plass til begge, og en sovesofa som enten er 80 cm eller 160 cm bred. Vi kan også tørke klær inne på rommet samtidig som vi bruker det til å jobbe på. 7.5 m2 er større enn du tror Anonym poster: 3503a081bff5302ab05cc9bcc0f99a38
momo Skrevet 3. juni 2013 #14 Skrevet 3. juni 2013 Mitt største soverom er gjesterom/ tv stue/kontor. Jeg har sovesofa der, stor hjørnepult, garderobeskap, stor hylle og et lite bord. Jeg har to barn, så er veldig greit med tv-stue, og jeg er student så greit med pulter. Største barnet har ofte venner på besøk hvor de skal gjøre lekser og, så veldig greit med pult hvor det er plass til flere. Selv har jeg det aller minste rommet, det er vel på litt over 5 m2. Og jeg har en 1.80 seng der. Bruker det jo bare til å sove. Klærne mine er på gjesterommet, det rommet ligger rett ved siden av badet, så passer fint at klærne mine er der.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #15 Skrevet 3. juni 2013 Takk for alle innspill, veldig interessant med forslag både for og imot Tror nok vi lander på at det store blir kontor/gjesterom (med sovesofa) sånn at det blir en slags TV-stue også når han vil spille og jeg vil se serier. Også greit for den andre å ha et hyggelig sted å være når vi har besøk av venner som ikke er felles. At gjestene skal føle at rommet er deres er mindre viktig siden vi har folk på besøk maks 1-2 ganger per år, mesteparten av slekt og familie, med unntak av mine foreldre og søsken, bor her. Og, dere har mest sannsynlig rett: jeg undervurderer sikkert størrelsen. I dag har vi 5 m soverom (oppfyller ikke kubikkravet for soverom), likevel synes jeg vi har grei nok plass til 1.20-seng, skap og nattbord. Nå kommer vi til å ha en hylle hver på veggen som nattbord. Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #16 Skrevet 3. juni 2013 Takk for svar, fint å få flere innspill:) Har veldig lyst på walk-in, da jeg synes vanlige skap gir lite skapplass og jeg har veldig mange klær, men det får bli neste leilighet. I det daglige har vi mer bruk for et ekstra soverom enn kombinert walk-in og kontor. Er det noen her som har gode klesoppbevaringstips,tar jeg gjerne imot! Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c Ved et raskt blikk ser det ut til at det store er stort nok til å bli soverom med walk-in closet. Om du plasserer det i den borteste enden og setter senga under vinduet. Eller i det minste en skyvedørsgarderobe med litt gulvplass foran hyllene (gjør all verdens forskjell, altså!) Jeg har selv hatt begge deler, og synes de er like praktiske. Faktisk heller jeg litt mot skyvedørsgarderobe - fordi du da slipper å gå ut av rommet for å finne klær. Det lille er også stort nok til kombi gjesterom/kontor etc. om dere bare skaffer en sovesofa i stedet for en gjesteseng (eller lager et system der gjestesengen gjemmer seg oppetter veggen med kontorpult på så kontoret "forsvinner" når det kommer gjester og gjesterommet ellers gjemmer seg i kontoret..) Bare for å tenke litt utradisjonelt. Anonym poster: 01b928a132393d4b649b70a0ce00ae35
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #17 Skrevet 3. juni 2013 Ved et raskt blikk ser det ut til at det store er stort nok til å bli soverom med walk-in closet. Om du plasserer det i den borteste enden og setter senga under vinduet. Eller i det minste en skyvedørsgarderobe med litt gulvplass foran hyllene (gjør all verdens forskjell, altså!) Jeg har selv hatt begge deler, og synes de er like praktiske. Faktisk heller jeg litt mot skyvedørsgarderobe - fordi du da slipper å gå ut av rommet for å finne klær. Det lille er også stort nok til kombi gjesterom/kontor etc. om dere bare skaffer en sovesofa i stedet for en gjesteseng (eller lager et system der gjestesengen gjemmer seg oppetter veggen med kontorpult på så kontoret "forsvinner" når det kommer gjester og gjesterommet ellers gjemmer seg i kontoret..) Bare for å tenke litt utradisjonelt. Anonym poster: 01b928a132393d4b649b70a0ce00ae35 Takk for svar, ser ut til at vi tenker ganske likt vedr. det lille rommet, se svar over. Interessant tanke det med å kanskje få plass til walk-in på det store soverommet. Jeg kan ikke fordra skyvedørsgarderober (ikke spør hvorfor, aldri likt dem, ikke en gang som barn ), og vi har en stil som gjør at det nok er finest med walk-in vil jeg tro. Hm, den tanken var kanskje ikke så dum. Hvis det er mulig å få til noe sånt er det verdt å ha hovedsoverommet som soverom. Det eneste jeg bekymrer meg litt for er rommets form, som du ser er det ikke akkurat kvadratisk, men du tror det vil gå greit? Vi overtar neste uke, og sengen vi har bestilt kommer ikke før i juli, så vi har god tid til å planlegge og måle heldigvis. Har kun sett på rommet i ca 10. minutter på ferdigbefaring (har kjøpt nybygg, så vi har ikke vært slurvete på visning, altså). Anonym poster: 1e360bb432db751f6dee98c26145222c
Gjest C4r1n3 Skrevet 3. juni 2013 #18 Skrevet 3. juni 2013 JEG hadde tatt det store soverommet som soverom og funnet en fin og velfungerende løsning til klær og sko, det fins mye inspirasjon på nettet om man bare søker. Men, jeg tilbringer en del tid på soverommet til tider når jeg er syk + jeg har to store hunder og jeg liker ikke liten plass på soverommet heller. Dessuten syns jeg det var en litt artig form på det store soverommet
FantasDick Skrevet 3. juni 2013 #19 Skrevet 3. juni 2013 Når jeg ser på plantegningen lurer jeg på hvordan dere ev. skal få plass til en 1.50-seng i det lille soverommet? Jeg hadde tatt det store soverommet selv, og brukt det lille som kontor/gjesterom.
Gjest Zara Skrevet 3. juni 2013 #20 Skrevet 3. juni 2013 Først og fremst fint at du legger ved plantegninger. Litt enklere å uttale seg da. Jeg tenker at det viktigste er å gjøre en kartlegging av behov, som det ser ut som at du har gjort. Er garderobeplass eller et ekstra større oppholdsrom viktigst? Det er nok, som en sa over, mulig å få plass til walk-in på det største soverommet, men jeg kan se for meg at det kan bli litt trangt. Jeg synes iallfall at det er deilig å ha god plass på soverommet. Når det er sagt, er ikke 7,5 kvm lite, og du får fint plass til mini-stue/soverom der. Vi har gjort følgende på vårt ca. like store soverom: Laget en inngang inn til et litt mindre rom ca. 3-4 kvm med eget walk-in. Her henger vi alt av klær. Hovedsoverommet blir litt mindre, men jeg synes det er verdt det. Bedre å kunne bruke den ekstra plassen på luft enn å stappe inn en stor garderobe som synes og ødelegger noe av soveromsluksusen (tenker jeg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå