Gå til innhold

Hvor mye og hva skal bidraget dekke?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva syns dere?
Skrevet

Jeg er en mor med en datter på 8. Har vært ifra barnefaren i 3 år, og han har funnet seg en ny dame med 2 barn fra før av på 6 og snart 9 år. De har bodd sammen i over 2 år.

Han har henne annenhver helg, fra tors- søndag og betaler 1600 i bidrag.

Han har god jobb, samboeren hans har god jobb og det har jeg og.

Allikevel betaler han ingenting utenom bidraget. Jeg betaler alt av fritidsaktiviteter, klær o.s.v.

Da de hadde med seg datteren vår på ferie i fjor sommer, krevde han at hun fikk med seg lommepenger fra meg, hvilket jeg ga henne, pluss at jeg betalte 2000 til han for at hun skulle få bli med.( Jeg fikk en kraftig baksmell på skatten og hadde ikke råd til noe feriemed henne selv) Og nå som hun skulle være hos han i påsken fikk hun med seg 200 kr og ett påske egg, fordi han hadde spurt henne om jeg hadde kjøpt påske egg til henne, for det hadde de andre 2 barna fått av han og samboeren. jeg trodde at de automatisk ville kjøpe til henne også, siden hun skulle være hos dem i påsken.

Han gir henne absolutt ingenting utenom bursdag,jul og bidrag, og begrunner med at han har 2 andre barn han må forsørge nå. Jeg forstår jo det, at det er dyrt med en ny familie som har 2 barn, men jeg regner jo med at de barna og får bidrag. Jeg er jo alene om datteren min, de er i det minste to.

Uff, ble mye syt nå. Han er jo en flink og god far likevel, jeg syns bare det blir litt smålig av han ettersom jeg vet at de har god råd.

Hva syns dere? Hvor mye og hva skal bidraget dekke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

For det første skal han betale det det koster å ha henne med på ferie, og det er ikke din jobb å sørge for lommepenger til henne. Det må han sørge for.

Om han ikke kan kjøpe et påskeegg til datteren sin, fordi han har to andre barn å forsørge vil jeg ikke kalle han en god far. Han er en drittsekk av stor dimensjon, og forskjellsbehandler noe inn i granskauen.

Hadde tatt han rett opp og ned, og forlangt at han behandlet alle likt. Men forstår problemstillingen, for sender ikke du med penger kan du jo risikere at datteren din står uten noenting, og det ville jo vært veldig synd. Men på den andre siden er det hans om skal dekke alle utgiftene som er i forbindelse med hennes opphold hos han, og derfor kan du nekte.

Sett deg ned og snakk med han, om at du nekter å være med å sponse aktivitetene hennes når han er hos henne, for det er hans ansvar. Kanskje han da forandrer seg. For det kan jo hende han holder på som han gjør fodi du lar han få lov til det. Du stepper inn med penger, påskeegg ol når han spør om det, og jeg forstår at det er på grunn av datteren, men kanskje det er på tide å sette foten ned. Det kan hende han overrasker, men gjør han ikke det får du heller da gå tilbake til det gamle om han behandler de ulikt.

Skrevet

:enig_animasjon:

Enig med madammen!

Gjest Danielle 73
Skrevet

Du har det bra du da. Faren til min datter betaler 1500,- og har samvær maks 20 dager i året.

Gjest Embla s
Skrevet
Om han ikke kan kjøpe et påskeegg til datteren sin, fordi han har to andre barn å forsørge vil jeg ikke kalle han en god far. Han er en drittsekk av stor dimensjon, og forskjellsbehandler noe inn i granskauen.

Hadde tatt han rett opp og ned, og forlangt at han behandlet alle likt. Men forstår problemstillingen, for sender ikke du med penger kan du jo risikere at datteren din står uten noenting, og det ville jo vært veldig synd. .

Veldig enig med Madam F!

Jeg har ikke greie på slike ting, men intuitivt vil jeg si at dette virker hjerterått mot din datter. Det at han ikke er med å spleiser på hennes daglige aktiviteter ol er en ting (det er vel regler for sånt) men det at han er så smålig mot henne når han er sammen med henne... :-( :evil:

Og er også veldig enig i at det er vanskelig for deg å ikke sende med henne penger og påskeegg. Da sitter hun kanskje der uten noen ting? (stakkars jente :cry: )

Utrolig merkelig at han ikke har snev av teft på dette selv (eller den nye samboeren hans). Det er jo ikke snakk om de store summene..

Tenker på da jeg var liten og ble med andre familier på ting, det var en selvfølge at jeg fikk is og/eller påskeegg på lik linje med barna i familien. Man gjør bare ikke forskjell!! Og når det attpåtil dreier seg om sitt eget barn... :sjokkert:

Skrevet
Du har det bra du da. Faren til min datter betaler 1500' date='- og har samvær maks 20 dager i året.[/quote']

Jeg blir så fasinert av at noen mennesker tror at andre får det bedre av at de har det verre!

Så til trådstarter:

Faren til datteren din høres ut som en superegoist - sjekk hvor mye han tjener og om bidraget er satt riktig. Ved tvil skal du kreve det endret.

Du kan jo prøve å snakke med ham, kanskje er det den nye samboeren som trekker i trådene...det er jo ikke så godt å vite.

Lykke til.

Skrevet
Han gir henne absolutt ingenting utenom bursdag' date='jul og bidrag, og begrunner med at han har 2 andre barn han må forsørge nå. [/quote']

Han kan ikke gi lommepenger, spandere ferie, betale et påskeegg en gang fordi han nå har 2 andre barn og forsørge. Som ikke en gang er hans egne? Litt av en far må jeg si.

Synest det er uhørt at du skal måtte betale når din datter skal dra på ferie med sin far. Vil han være far for sin datter eller?

Finnes det ikke noen regler om hva et bidrag er ment til å dekke? Og det med påskeegget...nei, det er helt utrolig!

Skrevet

Jeg synes han høres enormt smålig ut, jeg... Og jeg er bare stemor, har ikke egne barn engang! Min samboer har tre barn, og pr. definisjon er det VI som betaler bidrag for dem, fordi vi har felles økonomi. Selvfølgelig betaler vi ferien vi har med dem, selvom det betyr at vi sannsynligvis ikke har råd til noen ferie bare oss to. Selvfølgelig skal ikke moren sende med lommepenger av noe slag. Og selvfølgelig får de påskeegg av oss når de er her i påsken (som de er nå).

"Vanlige" lommepenger har verken vi eller moren begynt med enda, eldste er 8.

Min mening er at de tre ungene de har tilsammen må behandles på samme måte. Han kan virkelig ikke mene at du må sende med ekstra ting til din datter fordi han har stebarna å ta vare på. Ja, han skal ta vare på dem, men ikke på bekostning av sin egen datter. Da får de heller kutte ned til alle tre hvis det er penger det går på...

Skrevet

Han høres ut som en dust.

Når min sønn skal til faren sender jeg ikke med noe som helst, og hadde aldri i verden sendt med lommepenger... :o :roll:

Nei vet du hva.....

faren betaler ikke så mye som turkassen i barnehagen utenom bidraget, men han sørger for at han har alt han trenger når han er der.

Skrevet

Her i huset betaler vi gladelig det det koster å ha stedatter på besøk. Mat, godteri og ferie (med tilhørende lommepenger) samt andre evt. ting. Vi har også klær her, hennes tannbørste står på badet og hun har egen knagg og toalettsaker på lik linje med hjemme. Selvom hun ikke bor her til daglig skal hun ikke føle at hun er på besøk.

Ville ikke gjort forskjell på barna, det får da være måte på!

HAN skal betale det det koster og ha barnet sitt, uavhengig av andre barn i samme husstand. Dette inkluderer også ett jækla påskeegg som ikke koster skjorta. Får være måte på til smålighet.

Skrevet

Hvis han har en bra inntekt, tror jeg han skal betale mer i bidrag.

Har en veninne som er enslig, og barnefaren har datteren annenhver helg fra torsdag til søndag og 2 uker på sommeren og annenhver ferie ellers, han tjener 250 000 i året og betaler 2100 kr i bidrag.

Synes ellers han er utrolig egoistisk.

:-) :-)

Skrevet

Fy faen, for en fyr!!! :evil:

Han kan ikke engang gi datteren sin påskeegg?!? Tenk deg hvordan det må føles for jenta at hun må ha med det hjemmefra da... Arme ...

Jeg mener at han selvfølgelig skal betale det det koster at datteren er sammen med han. Syns Ulrikke skrev et kjempebra innlegg forresten

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann og tusen takk for mange og tankevekkende svar!

Egentlig har jeg vært enig med dere hele tiden, men har ikke sagt ne for fredens skyld. Nå har vi klart å holde oss unna bråk og krangling etter bruddet og skånt datteren vår for det, så har jeg ikke lyst å begynne med noe nå, men jeg skal ta opp med han hvordan datteren vår kan hende føler seg at hun aldri får noe av pappa, men de andre to barna får. Dessuten skal jeg sjekke opp i bidraget. Jeg trodde dette ble indeksregulert hvert år?

Men, står det noe om hva bidraget skal dekke noen plass?

Klem :-)

Skrevet

Tro det står i den brosjyren du får på trygdekontoret. Vet ikke om den finnes på nett.

Barnebidraget må man vel søke om å endre, var det vi gjorde iallefall!

Gjest Anonymous
Skrevet

I de nye barnebidrags reglene er det jo beregnet at den som har samvær skal dekke utgifter tilknyttet barnet når de er der. Derfor får de så stort fradrag v/samvær.

Jeg har samme problem. Min eksmann vil nå plutselig ha økt samvær, men å dekke utgifter bortsett fra mat vil han ikke. Min ene datter fikk i fjor sommerferie et par tøysko da hun var på ferie hos han. Fortsatt maser han på meg for å få dekket de 400 kr skoene kostet. Av prinsipp vil jeg ikke betale dem. Han har tross alt en inntekt på nesten 600 000 (tre ganger min inntekt). Barna kan umulig føle seg særlig verdifulle i dette økonomiske spillet. Jeg forstår din frustrasjon.

Gjest bidragsmor
Skrevet

Jeg betaler bidrag til min eksmann for vår sønn. Jeg tror bidraget skal dekke alle daglige utgifter, i alle fall er det ekstraordinære utgifter som tannregulering og konfirmasjon man kan søke om ekstra bidrag for.

Jeg har de første årene hatt ganske dårlig råd, men jeg har likevel tatt meg råd til ferie med min sønn - som jeg har betalt selv. Skulle bare mangle! Det første året hadde jeg bare råd til tur med hurtigruta til nærmeste by hvor vi overnattet hos venner, men det var "svært nok" for en liten gutt som aldri hadde reist med den før.

Men det har aldri falt meg inn å forlange at faren skulle betale noe for at jeg skulle dra på ferie med vår sønn! Å dra på ferie er jo mitt valg, og da må jeg legge det opp etter min økonomi. Faren har aldri gitt ham "feriepenger" for å reise med meg, jeg har heller aldri betalt for hans ferie med faren.

Skrevet

Blir så inn i hel....... provosert av en slik erkedust av en fyr :evil: Skal stebarna gå foran hans egen datter? Ja, det er en god far må jeg si. Og de er to om å ha inntekt. Mens du er alene, og forsørger barnet både hjemme og når hun er hos faren. Ja, snakk om forskjellsbehandling. :sur: Men jeg skjønner godt at du gjør det du gjør pga barnet. Ta opp saken med faren, og få en dialog som belyser saken fra ditt/barnets ståsted. Det hjelper ikke alltid å være den snille som vil bevare "husfreden". :wink:

Skrevet

Nei, ærlig talt! For en måte å behandle dattera si på! :sjokkert::riste:

Det er viktig for barna at man holder "husfreden", der er vi helt enig,

men det må ikke overdrives til at man ikke tørr ta opp ting med hverandre. Da ender det gjerne med at den ene lar seg tråkke på, mens den andre turer frem som det passer h*n.

Når far opptrer på en sånn måte, (som er urettferdig og kan såre datteren deres), synes jeg absolutt du bør ta det opp med ham.

Om du tar det opp på en ordentlig måte, gjør du fremdeles ditt for å bevare "husfreden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...