Gå til innhold

Mannen gir bort penger til venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nygift par, med romslig økonomi og unner oss en dyr ferie hvert år, men sparer ellers til en større bolig. For øyeblikket har vi ingen lån på leilighetene vi eier.

I mannens vennekrets er det to som sliter med økonomi. (Luksusfelle idioter) Alt er selvforskyldt med uvettig bruk av kredittkort for å imponere golddiggere som stakk så fort pengene forsvant. Nå har begge disse kompisene bedt mannen min om hjelp bak min rygg og det viste seg at begge har fått 200 000 hver. Vi har felles økonomi, men har også hver vår private konto som vi ikke har gjort noe med. Mannen mente at siden det er hans penger så kan han gjøre hva han vil med de og gutta trengte pengene. Jeg er meget forbannet og ikke minst skuffet over å gi bort så mye penger. Jeg er i den oppfatningen av at man selv må løse egne økonomiske problemer og hvertfall ikke hjelpe voksne menn på 35+. Jeg er redd for at hvis vi slår sammen formuen vår at han kommer til å gi bort alt dette. Nå som vi planlegger å få barn, og de pengene kommer godt med til fremtidige utgifter. Kompisene har ikke kuttet ut sitt gamle livsstil og lever fortsatt det gode liv på krita og igår tok de med mannen ut på byen som takk for generøsiteten.

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Anonym poster: 3027560c9e2a32d41cef80389e73ebd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt sint og skuffet, aller mest fordi jeg mener at man bør være ærlig om slikt i et forhold. Hvis pengene er tatt fra felleskontoen er det helt uakseptabelt uten å spørre deg først, dog hvis det er tatt fra hans private konto så er det forsåvidt hans penger og han må kunne bruke de som han vil.

Først og fremst er det at han har holdt dette skjult for deg jeg reagerer aller mest på. Så synes jeg også dette er vanvittige pengesummer, bare for å ha sagt det, disse pengene kan han nok glemme å få tilbake.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt sint og skuffet, aller mest fordi jeg mener at man bør være ærlig om slikt i et forhold. Hvis pengene er tatt fra felleskontoen er det helt uakseptabelt uten å spørre deg først, dog hvis det er tatt fra hans private konto så er det forsåvidt hans penger og han må kunne bruke de som han vil.

Først og fremst er det at han har holdt dette skjult for deg jeg reagerer aller mest på. Så synes jeg også dette er vanvittige pengesummer, bare for å ha sagt det, disse pengene kan han nok glemme å få tilbake.

Mvh Yvonne :heiajente:

Takk, de pengene ser jeg nok ikke igjen. Jeg hadde støttet han hvis han hadde gitt bort tiø noen som virkelig trengte pengene. En alenemor med dårlig økonomi, hjemløs eller en organisasjon.

Skrevet

Om man følger med på luksusfellen, så ser man jo hva som skjer med penger de låner av venner/familie. Hadde jeg vært mannen din så hadde jeg lagt et voldsomt press på disse menneskene for å få dem til å faktisk rydde opp!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om man følger med på luksusfellen, så ser man jo hva som skjer med penger de låner av venner/familie. Hadde jeg vært mannen din så hadde jeg lagt et voldsomt press på disse menneskene for å få dem til å faktisk rydde opp!

Jeg har bedt mannen min om å gjøre det og dessverre er han mer opptatt av å bli tatt for å være kjop mot kompisene enn å be de ta seg sammen. Han har ikke lånt bort pengene, men gitt det som en slags gave for å hjelpe de ut av den kjedelige situasjonen de er i. Han går ut av rommet når jeg tar opp temaet og nå har jeg sagt rett ut at jeg kommer til å kreve de pengene direkte fra kompisene, noe mannen mener er egoostisk av meg å ikke hjelpe venner i nød. *river av meg håret av frustrasjon*

Skrevet

Jeg har bedt mannen min om å gjøre det og dessverre er han mer opptatt av å bli tatt for å være kjop mot kompisene enn å be de ta seg sammen. Han har ikke lånt bort pengene, men gitt det som en slags gave for å hjelpe de ut av den kjedelige situasjonen de er i. Han går ut av rommet når jeg tar opp temaet og nå har jeg sagt rett ut at jeg kommer til å kreve de pengene direkte fra kompisene, noe mannen mener er egoostisk av meg å ikke hjelpe venner i nød. *river av meg håret av frustrasjon*

å gi mennesker som har problemer med å styre øknomien så store gaver uten å stlille noen krav til hva de skal brukes til tror jeg ikke er hjelpsomt i det hele tatt. de pengene kommer jo bare til å forsvinne samme vei som alle de andre. om mannen din faktisk ønsker å hjelpe vennene sine bør han gjøre noe annet enn å gi de penger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han går ut av rommet når jeg tar opp temaet og nå har jeg sagt rett ut at jeg kommer til å kreve de pengene direkte fra kompisene, noe mannen mener er egoostisk av meg å ikke hjelpe venner i nød. *river av meg håret av frustrasjon*

Du har ikke sagt om det var fra felleskontoen deres, eller om det var hans penger. Hvis han gir dem bort sine egne penger kan selvsagt ikke du kreve dem tilbake. Det eneste du kan gjøre er å sørge for at han aldri får tilgang til din konto og ikke gir bort fellespengene deres. Hvis det var fellespenger er det fortsatt neppe kameratene hans sin oppgave å betale dem tilbake så lenge de har mottatt dem i god tro. Da blir det et slags underslag fra din manns side, som din mann er ansvarlig for. Juridisk kan du neppe gjøre noe med det, så enten må du tilgi ham, eller forlange at han erstatter dem fra sin konto. I tillegg bør du nok sørge for å innrette økonomien deres slik at han ikke kan gjøre det igjen. Dere kan f.eks ha størstedelen av fellespengene på en konto som ikke dere kan ta ut fra uten at begge samtykker.

Anonym poster: 8b992181640f20fdff502fc985edad43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke sagt om det var fra felleskontoen deres, eller om det var hans penger. Hvis han gir dem bort sine egne penger kan selvsagt ikke du kreve dem tilbake. Det eneste du kan gjøre er å sørge for at han aldri får tilgang til din konto og ikke gir bort fellespengene deres. Hvis det var fellespenger er det fortsatt neppe kameratene hans sin oppgave å betale dem tilbake så lenge de har mottatt dem i god tro. Da blir det et slags underslag fra din manns side, som din mann er ansvarlig for. Juridisk kan du neppe gjøre noe med det, så enten må du tilgi ham, eller forlange at han erstatter dem fra sin konto. I tillegg bør du nok sørge for å innrette økonomien deres slik at han ikke kan gjøre det igjen. Dere kan f.eks ha størstedelen av fellespengene på en konto som ikke dere kan ta ut fra uten at begge samtykker.

Beklager, pengene er fra hans egen konto. Felleskontoen vår er det allerede satt en sperring på. Jeg føler at jeg selv må ta en alvorsprat med kompisene som jeg føler utnytter mannen min. Fra mitt ståsted, ville jeg aldri tatt imot penger fra venner. Jeg kan ikke skjønne at de har samvittighet til å ta imot. Idag fikk jeg vite atde har tatt seg inn på suite inatt og hadde nachspiel der. Den ene kompisen solgte leiligheten for ett år siden for å betale ned kredittgjelda og bor gratis hos sin mor. Moren vet nok ikke om pengeproblemet. Jeg blir bare så innmari provosert.

• Liker 1
Skrevet

å gi mennesker som har problemer med å styre øknomien så store gaver uten å stlille noen krav til hva de skal brukes til tror jeg ikke er hjelpsomt i det hele tatt. de pengene kommer jo bare til å forsvinne samme vei som alle de andre. om mannen din faktisk ønsker å hjelpe vennene sine bør han gjøre noe annet enn å gi de penger.

Helt enig. Man lærer ingenting om man ikke først kjenner på desperasjonen og ser virkeligheten i øynene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, og hadde blitt fly forbanna om kjerringa hadde gjort det samme! Om det hadde kommet fra felleskonto eller egne oppsparte midler er meg rævende likegyldig. Dette er MYE penger, penger som skulle kommet oss til gode i fremtiden.

Om dette hadde vært nære venner så kunne jeg kanskje gått med på et eller annet, men jeg hadde tatt det som en selvfølge at hun hadde spørt meg først.

Anonym poster: a9e30d14d1a4c5e08f341dd5988fb65e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med personen over. Og er lettere sjokkert over at noen kan gi bort så mange penger! Uansett om dette var mannens egne penger, ville de vel kommet oss/familien til gode, hvis vi planla barn og slikt! Tror jeg ville fått alvorlige problemer med å stole på ham økonomisk etter dette. Og i tilfelle giftemål eller barn, ville jeg insistert på særeie og adskilte økonomier.

Tror forholdet vårt ville fått en svært alvorlig brist etter en slik situasjon.

Anonym poster: 5868251947b0d081eadfc2ae7dee989f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, og hadde blitt fly forbanna om kjerringa hadde gjort det samme! Om det hadde kommet fra felleskonto eller egne oppsparte midler er meg rævende likegyldig. Dette er MYE penger, penger som skulle kommet oss til gode i fremtiden.

Om dette hadde vært nære venner så kunne jeg kanskje gått med på et eller annet, men jeg hadde tatt det som en selvfølge at hun hadde spørt meg først.

Jeg er ikke typen som tyr til vold, men jeg har så lyst tiø å banke inn litt fornuft i mannen og kompisene. Tilliten min er for øyeblikket borte. Og irritasjonen blir ikke akkurat borte når jeg hører om helgens aktiviteter. Verken jeg og mannen er bortskjemte. Vi har jobbet hardt for pengene og vært litt heldig med salg av forrige leilighet, så vi vet hva hard jobbing er. Av en eller annen grunn er, men når det kommer til disse to kompisene såmister mannen min styring på alt. Han sliter med å si nei. Hadde jeg visst om denne pengegaven før bryllupet, så hadde jeg ikke giftet meg med han.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke typen som tyr til vold, men jeg har så lyst tiø å banke inn litt fornuft i mannen og kompisene. Tilliten min er for øyeblikket borte. Og irritasjonen blir ikke akkurat borte når jeg hører om helgens aktiviteter. Verken jeg og mannen er bortskjemte. Vi har jobbet hardt for pengene og vært litt heldig med salg av forrige leilighet, så vi vet hva hard jobbing er. Av en eller annen grunn er, men når det kommer til disse to kompisene såmister mannen min styring på alt. Han sliter med å si nei. Hadde jeg visst om denne pengegaven før bryllupet, så hadde jeg ikke giftet meg med han.

:/ Ja, det er jo en håpløs situasjon. Vet ikke helt hva du skal gjøre, men å ta en lang og seriøs samtale med han er ihvertfall en start.

Skrevet

Han gjør jo kameratene sine en bjørnetjeneste da. Det blir litt som å skrive en stil for noen eller "give a man a fish". Da blir de nødt til å komme tilbake etter mer fisk ;) Å bruke pengene på økonomisk rådgivning til kompisene hadde vært 1000 ganger bedre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var Petter stordalen som ga bort slike store summer så var det greit, han er jo tjukk i penger. Så hvis min ga bort så mye penger så ville jeg blitt sur. Han burde dratt de med seg i banken og sagt de kunne låne de 200 000 kronene hvis de sjerpet seg og fikk hjelp til en nedbetalingsplan.

Anonym poster: 919d93e5756560457f287beabad103d2

• Liker 2
Skrevet

Å gi penger til en som har problemer med å forvalte pengene sine er like lurt som å gi alkohol til en alkoholiker.

Om mannen din er svak og lett å lede så høres det ut som om du kommer til å få flere morsomme opplevelser med han framover. Hva tror du skjer neste gang disse kompisene mangler penger? Nå vet de jo at de kan få fra han.

Jeg ville sett på noe sånt som økomomisk utroskap. Ektefeller har i første rekke et ansvar for hverandre. Man gir ikke vekk 400.000,- uten å drøfte det med ektefelle. Selv om man ikke offisielt har felles økonomi.

Om mannen din har tenkt å fortsette å være gift med deg, så bør han forandre innstillingen sin til livet og tilværelsen. Din mann trenger noen timer hos en dyktig coach som kan lære han å si nei samt å slutte å være en "pleaser". Og du må sette foten ned og legge fram dine krav og grenser på en måte han ikke missforstår. Å forlate rommet er heller ikke et alternativ.

Problemet her er ikke kompisene. Det er mannen din. Det er hans ansvar å si nei!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er mannen sine penger å ødsle bort :)

Få skrevet en avtale der dere deler på kostnader og oppretter felles sparekonto, bli enige om beløpene og hva pengene skal gå til. Der han ikke kan gjøre uttak alene.

Beløpet dere da har igjen for eget bruk bruker dere som dere vil. Dyre hobbyer, sponse kametaters overforbruk, venninne og kameratturer, teknologi, klær osv.

Anonym poster: bae3706fadd0be2633123ab0280b7086

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men for en teit man du har giftet deg med. Synes ikke han er noe bedre enn kompisene hans. Og det er ikke noe som heter "mine penger" når man er gift, det heter "våres penger".

Og det at han har skjult det for deg, får meg til å se rødt.

Får ikke sagt noe annet, men lykke til i fremtiden deres. Lover ikke bra.

Anonym poster: 2559833978e47e7a2126c15f9ef4276c

• Liker 2
Skrevet

Du får fortelle mannen at dere har forsørgerplikt overfor hverandre, IKKE kompisene hans.

Makan til dum avgjørelse!

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men for en teit man du har giftet deg med. Synes ikke han er noe bedre enn kompisene hans. Og det er ikke noe som heter "mine penger" når man er gift, det heter "våres penger".

Er enig i at det var en tåpelig ting å gjøre, men var altså enige om at de hadde hver sin konto som ikke gikk inn i fellesøkonomien. Da kan man ikke komme etterpå og si at de var felles likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...