Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å nøste opp i bokføringsloven før jeg skriver ut mine første fakturaer/giroer.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor det er så viktig med blankettnummer? Hva er poenget? På sommerjobben min skriver vi ut giroer, kansellerer dem, skriver ut på nytt (fordi kunden hadde rabattkort, det var lagt inn feil takst eller liknende). Da kastes giroene som var feil sammen med blankettnummeret sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fakturaer skal nummereres fortløpende fordi det skal være mulig å kontrollere om alle utgående fakturaer er bokført og inntektene fra de oppgitt til beskatning og beregnet merverdiavgift av. Dersom en ferdig utskrevet faktura ikke skal betales av kunden, skal det etter regelverket skrives ut en kreditnota som kanselerer fakturaen, så skal eventuelt ny faktura med riktige opplysnigner skrives ut.

Får du bokettersy, og det er hull i fakturarekkefølgen din, kan du risikere å bli etterberegnet omsetning for de manglende fakturaene. Dette fordi skatteetaten fint kan legge til grunn at disse er holdt utenfor regnskapet og betalt kontant som svart omsetning.

• Liker 1
Skrevet

Fakturaer skal nummereres fortløpende fordi det skal være mulig å kontrollere om alle utgående fakturaer er bokført og inntektene fra de oppgitt til beskatning og beregnet merverdiavgift av. Dersom en ferdig utskrevet faktura ikke skal betales av kunden, skal det etter regelverket skrives ut en kreditnota som kanselerer fakturaen, så skal eventuelt ny faktura med riktige opplysnigner skrives ut.

Får du bokettersy, og det er hull i fakturarekkefølgen din, kan du risikere å bli etterberegnet omsetning for de manglende fakturaene. Dette fordi skatteetaten fint kan legge til grunn at disse er holdt utenfor regnskapet og betalt kontant som svart omsetning.

Men hvorfor går det da greit å kaste 10-20 giroer om dagen på jobb? Vi skriver ikke ned dette nummeret noen plass. Mulig de blir nummerert fra programmet da, så ordner regnskap opp i det i ettertid?

Merker jeg har mye å lære om alt dette her. Hvordan kan de gardere seg mot at jeg ikke endrer giroen i databasen? Om jeg hadde hatt en del mer datakunnskaper, så hadde ikke det vært noe problem.

Skrevet

Regnskapssystemet skal sørge for nummereringen. De som blir kastet blir kanskje annullert i systemet...

Skrevet

Hva gjør man med kreditnotaen? Leser at den skal sendes til kunden. Det er jo ikke alltid at kunden vet at du har skrevet ut feil. Da blir det jo bare rart å sende den til ham.

Skrevet

Dersom du bruker et regnskapsprogram/faktureringsprogram så vil du automatisk få fakturanummer på disse. I utgangspunktet skal du bruke et slikt program, men er det snakk om bare noen få, små fakturaer i året går det også an å bruke excel el.l. Da setter du på nummeret selv og passer på at de kommer i riktig rekkefølge (OBS: det kan bli problemer ved bokettersyn, da grensen mellom hobbyvirksomhet og næring er skjønsmessig vurdert).

Er fakturaen sendt til kunden så skal kreditnotaen også sendes. Er ikke fakturaen sendt trenger man heller ikke å sende kreditnotaen. Da kan det være lurt å merke begge to med "internt" el.l så det kommer frem at de ikke er sendt. Ingen av delene skal kastes, men fortsatt ligge med regnskapet.

Hva gjør dere med giroene på jobben din da? Blir de tastet inn i kasseapparatet el.l eller sparer dere på en kopi før dere gir den til kunden? Dersom den er tastet inn i kasseapparatet så er det det bilagsnummeret som brukes, og ikke nummeret på giroen. Er det kopi av giroen som brukes så høres det veldig merkelig ut. Man kan som sagt nummerere selv, men da bør det helst være snakk om hobbyvirksomhet.

Skrevet (endret)

Dersom du bruker et regnskapsprogram/faktureringsprogram så vil du automatisk få fakturanummer på disse. I utgangspunktet skal du bruke et slikt program, men er det snakk om bare noen få, små fakturaer i året går det også an å bruke excel el.l. Da setter du på nummeret selv og passer på at de kommer i riktig rekkefølge (OBS: det kan bli problemer ved bokettersyn, da grensen mellom hobbyvirksomhet og næring er skjønsmessig vurdert).

Er fakturaen sendt til kunden så skal kreditnotaen også sendes. Er ikke fakturaen sendt trenger man heller ikke å sende kreditnotaen. Da kan det være lurt å merke begge to med "internt" el.l så det kommer frem at de ikke er sendt. Ingen av delene skal kastes, men fortsatt ligge med regnskapet.

Hva gjør dere med giroene på jobben din da? Blir de tastet inn i kasseapparatet el.l eller sparer dere på en kopi før dere gir den til kunden? Dersom den er tastet inn i kasseapparatet så er det det bilagsnummeret som brukes, og ikke nummeret på giroen. Er det kopi av giroen som brukes så høres det veldig merkelig ut. Man kan som sagt nummerere selv, men da bør det helst være snakk om hobbyvirksomhet.

Vi har et program som ordner det meste. Jeg taster inn takster etter hva kunden har gjort hos oss, så kommer beløpet opp. Da er det bare å trykke "skriv ut giro". Bilagsnummeret genereres sikkert av programmet (husker ikke i farta om giroene er forhåndsnummerert, tror kanskje ikke det).

Hender ofte at kunden skal få regningen betalt helt/delvis av staten og da trykker jeg "kanseller" og oppgir grunn (skal heller betale med kort/feil takster/har rabattkort). Så fjerner jeg takster/legger inn rabattkortet eller liknende og skriver ut giro på nytt. Da går den gamle rett i søpla. Vi tar ikke vare på noe, ikke kvitteringer og ikke fakturaer. Men vi har en regnskapsavdeling, så bilagene går vel over data til dem?

Hva legger du i å nummerere selv? Skrive på fakturaen med penn? :P

Har ENK, så det regnes vel som næring? Man kan jo ikke fakturere uten firma?

Hva med organisasjon? Hvordan sender man ut giroer som KAN betales av kunden (om de vil). Type "Gi oss en gave så vi kan gi mat til ensomme/fattige i julen.". Gjelder samme regler der?

Endret av hemulen
Skrevet

Skal følge med på bilagsnummer og slikt neste gang jeg har kontakt med skranken.

Skrevet

Vi har et program som ordner det meste. Jeg taster inn takster etter hva kunden har gjort hos oss, så kommer beløpet opp. Da er det bare å trykke "skriv ut giro". Bilagsnummeret genereres sikkert av programmet (husker ikke i farta om giroene er forhåndsnummerert, tror kanskje ikke det).

Hender ofte at kunden skal få regningen betalt helt/delvis av staten og da trykker jeg "kanseller" og oppgir grunn (skal heller betale med kort/feil takster/har rabattkort). Så fjerner jeg takster/legger inn rabattkortet eller liknende og skriver ut giro på nytt. Da går den gamle rett i søpla. Vi tar ikke vare på noe, ikke kvitteringer og ikke fakturaer. Men vi har en regnskapsavdeling, så bilagene går vel over data til dem?

Ettersom du har lagt inn tallene og kanselert i systemet, så ligger alle tallene der og blir sendt over til regnskapskontoret. Det du skriver ut blir som en kvittering. Akkurat som i butikken kan du velge om du vil ha kvittering eller ikke, men tallene ligger i systemet uansett.

Hva legger du i å nummerere selv? Skrive på fakturaen med penn? :P

Før kunne man kjøpe A4-ark i butikken med giro nederst (vet ikke om dette finnes lengre) og da kunne man fylle dem ut for hånd eller lage et oppsett i Word og printe på dem. Da blir ikke bilagsnummeret automatisk oppdatert, men man selv skrev et tall høyere for hver gang.

Har ENK, så det regnes vel som næring? Man kan jo ikke fakturere uten firma?

Jo da, men du kan f.eks ha et ENK som er mer som en hobby, og skriver ut 2-3 fakturaer pr år på noen hundrelapper hver. Da tror jeg ikke skattemyndighetene har tenkt til å pålegge deg å investere i et regnskapsprogram.

Hva med organisasjon? Hvordan sender man ut giroer som KAN betales av kunden (om de vil). Type "Gi oss en gave så vi kan gi mat til ensomme/fattige i julen.". Gjelder samme regler der?

Det har jeg lurt på selv mange ganger. Kanskje noen her kan svare?

Skrevet

Slik du beskriver det, så håndterer datasystemet kreditnotaen. Np du annullerer pga feil takst/rabattkort eller lignende, finnes disse igjen i systemet.

Som det ble sagt over her, er excel ikke godkjent som regnskapssystem. Om du driver næring eller ikke i skattemessig forstand, avgjøres ikke av om du har registrert firma eller ikke. Det avgjøres skjønnsmessig av om det er egnet til å gå med overskudd, om det drives for egen regning og risiko, varighet og omfang. Husk likevek grensen på 50 000 i omsetning for pliktig registrering i merverdiavgiftregisteret.

Skrevet

Som det ble sagt over her, er excel ikke godkjent som regnskapssystem.

Før var det ihvertfall helt greit å føre i Excel dersom man ikke var regnskapspliktig, men dette har kanskje endret seg med den nye bokføringsloven?

Skrevet

Før kunne man kjøpe A4-ark i butikken med giro nederst (vet ikke om dette finnes lengre) og da kunne man fylle dem ut for hånd eller lage et oppsett i Word og printe på dem. Da blir ikke bilagsnummeret automatisk oppdatert, men man selv skrev et tall høyere for hver gang.

Jo da, men du kan f.eks ha et ENK som er mer som en hobby, og skriver ut 2-3 fakturaer pr år på noen hundrelapper hver. Da tror jeg ikke skattemyndighetene har tenkt til å pålegge deg å investere i et regnskapsprogram.

Tror man kan få kjøpt giropapir som er nummerert. Da blir det samme effekten som i programmet, mangler du en giro, må du forklare den. Håper forresten det blir flere giroer enn 2-3 i året :) Tror jeg har en ganske god idé, problemet er bare at jeg ofte går lei rett før det virkelig blir noe av ting :(

Jeg pleier å ta ting veldig kjapt og ha full kontroll på lover, regler og grunner for dem, men jeg må si at jeg synes "revisorarbeid" er komplisert. Dere har absolutt hjulpet et stykke på vei, i alle fall.

Jeg klarer å bygge et helikopter om du gir meg en uke, lærer kjemipensum på få dager og hjelper deg med arbeidstvisten på 30 min (selv om jeg ikke hadde visst reglene fra før), men regnskap er vanskelig (og jeg har sett nok "Luksusfellen" til å skjønne at små feiltrinn gir store konsekvenser)!

Ikke vant med å slite sånn med å forstå ting :fnise: Skjønner fortsatt ikke hvorfor/hvordan man fører ting opp to ganger i regnskapet, enda jeg har lest flere artikler om emnet.

AnonymBruker
Skrevet

Før var det ihvertfall helt greit å føre i Excel dersom man ikke var regnskapspliktig, men dette har kanskje endret seg med den nye bokføringsloven?

Før var det vel lov om man hadde under 300 bilag i året? Om jeg ikke husker feil. Men jeg så en oppdatering ang dette her om dagen. Leste den ikke så veldig nøye siden den ikke var relevant for meg, men tror det stod at dette ikke lenger var lov...

Anonym poster: beffc0383ae1f4c3c34725e93cddf76f

Skrevet

Noen som vet den biten med å fakturere for organisasjon? Har plutselig blitt kasserer her gitt. Og vi skal gjøre noe liknende. Altså sende ut giroer for å tigge om penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...