Gå til innhold

Noen som har doberman?

Gjest vaskosi

Anbefalte innlegg

Gjest vaskosi

Hei! Om et par år har jeg tenkt til å skaffe meg en hund. Jeg har alltid hatt lyst på doberman, da jeg synes disse er så fantastisk flotte på alle måter. Dessverre har det seg slik at jeg trodde doberman naturlig hadde spisse ører.. Men da jeg søkte litt på nett så viser det jo seg at det er ikke slik. Er det noen her inne som har en doberman med kuperte ører? I såfall, hvordan fikk dere den? Jeg vet at det ikke gjøres i Norge, og jeg har lite lyst til å gå til anskaffelse av en hund med kuperte ører kun pga jeg synes de er så flotte. Har kupering noen funksjon som er nyttige for hunden? Med andre ord - kan det forsvares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei! Om et par år har jeg tenkt til å skaffe meg en hund. Jeg har alltid hatt lyst på doberman, da jeg synes disse er så fantastisk flotte på alle måter. Dessverre har det seg slik at jeg trodde doberman naturlig hadde spisse ører.. Men da jeg søkte litt på nett så viser det jo seg at det er ikke slik. Er det noen her inne som har en doberman med kuperte ører? I såfall, hvordan fikk dere den? Jeg vet at det ikke gjøres i Norge, og jeg har lite lyst til å gå til anskaffelse av en hund med kuperte ører kun pga jeg synes de er så flotte. Har kupering noen funksjon som er nyttige for hunden? Med andre ord - kan det forsvares?

eneste formålet med det er utseendet.

Det tar fra dyrene muligheten til å kommunisere ordentlig med hverandre fordi det ødelegger kroppsspråket til hunden.

Så det kan ikke forsvares på noen som helst måte

Anonym poster: 431f8246e3bdb3cf4338e710ce93344a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vaskosi

eneste formålet med det er utseendet.

Det tar fra dyrene muligheten til å kommunisere ordentlig med hverandre fordi det ødelegger kroppsspråket til hunden.

Så det kan ikke forsvares på noen som helst måte

Anonym poster: 431f8246e3bdb3cf4338e710ce93344a

Uff... :( Stakkars dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det ikke er av medisinske grunner; Nei!! Det er kun for utseende sitt skyld.

Doberman er flotte, men krevende. Ingen førstegangseierhund :)

Anonym poster: 713c85416f68b592d22681e626bc7590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vaskosi

Så lenge det ikke er av medisinske grunner; Nei!! Det er kun for utseende sitt skyld.

Doberman er flotte, men krevende. Ingen førstegangseierhund :)

Anonym poster: 713c85416f68b592d22681e626bc7590

Da blir det et problem for min del. Lurer på hva de som har kupert hundene sine tenker om dette.

Har lest mye om at de er krevende.. Men jeg har hatt hund lenge, så regner med at det skal gå bra! Liker å jobbe med den :-) Takk for tips!

Endret av vaskosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår hund er blanding av doberman og rottweiler. Rottweiler ører og litt på hodeformen. Kanskje prøve å få tak i noe sånt?

Anonym poster: 195a419094d468be8c2b67747903636c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vaskosi

Vår hund er blanding av doberman og rottweiler. Rottweiler ører og litt på hodeformen. Kanskje prøve å få tak i noe sånt?

Anonym poster: 195a419094d468be8c2b67747903636c

Det hørtes interessant ut :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dobermann ble kupert før i tiden i alle land, men nå blir det færre og færre land som gjør det. Det er snakk om at det skal bli et totalforbud på dette, noe jeg virkelig håper på.

MEN... Kupering ødelegger ikke hundens språk. Det er helt feil! Ørene på en kupert Dobermann fungerer på lik linje som en hund som har "ståører" fra naturens side. Halestumpen fungerer akkurat slik som hunder som er født med stumphale.

Jeg har min 3. Dobermann nå, og vil ikke anbefale deg å kjøpe en kun fordi du synes den er vakker.

At det ikke er en "førstegangshund", er jeg ikke enig i.

Jeg hadde aldri hatt hund før, da jeg kjøpte min første Dobermann. Jeg SKULLE ha Dobermann, og ville ikke kjøpe en enklere rase som jeg egentlig ikke hadde lyst på, for så å vente i 10-15 år for å kjøpe drømmerasen min.

Så jeg gjorde grundig forarbeid.

En Dobermann krever MYE! Den krever mye fysisk mosjon, og den krever mye mental stimulans. Får den ikke det, finner den på "fritidssyssler" selv, noe som ikke er like festelig. Den kan også traske rundt i huset å pipe hvis den kjeder seg.

Det er ikke hunden man setter ut i en luftegård, og drar fra. Dobermannen elsker å være med eieren sin.

Hannhuder har ofte samkjønnsaggresjon. Tispene er enklere.

Dobermann sliter også desverre med mange helseplager. De dør ofte i 6-8 års alder, noen også tidligere.

Kjøper man fra useriøse oppdrettere kan man også være uheldig å få en hund som er dårlig mentalt. En nervøs Dobermann er ikke å spøke med.

Til tross for dette, finner du en frisk og mentalt god Dobermann, er det verdens beste rase! Slående vakker, utrolig personlighet, (disse hundene har humor!) og verdens mest lojale og trofaste venn.

For meg er det kun Dobermann som gjelder. :rodmer:

*Dobermann-eier*

Anonym poster: b3fe78cf540f281bb7f7159ef33886ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...