Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #21 Skrevet 2. juni 2013 Kan jeg spørre litt om den bodyanalysen du refererer til? Hvis det er en sånn vekt som f.eks denne: Så bør du vite at de har relativt store feilmarginer.... Har du trent i snart et halvt år, spist bra og trent bra, så har du garantert gått opp i muskelmasse, såfremt du ikke har overtrent da... Husk at det er når du hviler etter en treningsøkt du bygger muskler. Et annet åpenbart spørsmål er selvfølgelig: ser du noen forskjell selv? Det er en stor maskin med ledninger jeg bruker. Den måler veldig mye. Er ikke noe jeg har kjøpt selv. Nei, jeg ser mindre ut pga. redusert fettprosent, men rumpa er like liten som før jeg begynte. Noen ganger føler jeg at magen min har litt muskler, men tror dette bare er en effekt av mindre magemål. Grunnen til at jeg ikke har fokusert så mye på hvordan jeg ser ut er fordi jeg trodde det tok kjempe lang tid å bygge muskler og da ville jeg bare miste motivasjonen hvis jeg så meg for mye i speilet. Før jeg begynte regnet jeg med 6-8 måneder med hard trening, har jo bare unnagjort 3. Dessverre ble de helt bortkastet. Nekter å tro at treningen min ikke var bra nok. Fokuserte så utrolig mye på teknikk og tyngde. Kan kanskjeha noe med korte hviledager, men dette nevnte aldri PT når jeg snakket om treningsplanen min. Og jeg spiste jo sunn mat.
Gjest Kim Skrevet 2. juni 2013 #22 Skrevet 2. juni 2013 Det er en stor maskin med ledninger jeg bruker. Den måler veldig mye. Er ikke noe jeg har kjøpt selv. Nei, jeg ser mindre ut pga. redusert fettprosent, men rumpa er like liten som før jeg begynte. Noen ganger føler jeg at magen min har litt muskler, men tror dette bare er en effekt av mindre magemål. Grunnen til at jeg ikke har fokusert så mye på hvordan jeg ser ut er fordi jeg trodde det tok kjempe lang tid å bygge muskler og da ville jeg bare miste motivasjonen hvis jeg så meg for mye i speilet. Før jeg begynte regnet jeg med 6-8 måneder med hard trening, har jo bare unnagjort 3. Dessverre ble de helt bortkastet. Nekter å tro at treningen min ikke var bra nok. Fokuserte så utrolig mye på teknikk og tyngde. Kan kanskjeha noe med korte hviledager, men dette nevnte aldri PT når jeg snakket om treningsplanen min. Og jeg spiste jo sunn mat. Det høres jo ut som om du gjør alt riktig. Prøv å ha mer hvile mellom hver gang du trener en kroppsdel. Selv har jeg en fire splitt: 1. Rygg og legger 2. Ben 3. Skulder og bryst 4. Biceps og triceps Mage tar jeg sånn når jeg føler for det.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #23 Skrevet 2. juni 2013 Det høres jo ut som om du gjør alt riktig. Prøv å ha mer hvile mellom hver gang du trener en kroppsdel. Selv har jeg en fire splitt: 1. Rygg og legger 2. Ben 3. Skulder og bryst 4. Biceps og triceps Mage tar jeg sånn når jeg føler for det. Okay, tusen takk for svar. Da får jeg prøve tre nye måneder med enda litt høyere matinntak, og 48 timer pause mellom hver økt, får satse på at feilen nå der. Håper virkelig muskelmassen ikke fortsetter å synke nå. Er litt redd for å trene tre nye måneder hvis det fortsetter. Skal ta en slik måling en gang per måned for å se forskjell. Da får jeg fulgt litt ekstra med. Vurderer bare å pushe "byggingen" til jeg har så lav fettprosent som mulig, er vel det som er anbefalt? Å gå ned i vekt før man begynner med økning i muskelvolum. Eller har jeg misforstått?
Gjest Kim Skrevet 2. juni 2013 #24 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville om mulig ventet enda mer enn de anbefalte 48 timene. Avhengig av hvor lett du har for å bygge muskler, så kan 48 timer hvile være for lite. Synes ikke du skal fokusere så mye på dette med fettprosent, trener du bra og spiser riktig, så kryper du nedover, samtidig som du legger på deg muskler. Husk at ting tar tid, klarer du å legge på deg et par kilo muskler på et år, så skal du være godt fornøyd. De måleaparatene de bruker på gymmet for å teste fettprosent osv er ikke så mye bedre enn de du får kjøpt i form av badevekter. Skal du ha et relativt nøyaktig mål på fettprosenten din, så må du skaffe deg en body fat caliper.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #25 Skrevet 2. juni 2013 (endret) Treningsdagboken din stemmer ikke helt overens med det du sier her. Dette innlegget kommer til å bli stalker-ish, men la gå. 22-28 januar sier du at du tar knebøy på 42 kg, beinpress på 40 kg, spiser 1500 kcal på hviledager, men 1800 (2000) kcal på treningsdager (siden styrke ikke tar så mange kalorier). Du tok også analysen 15. januar. 30. januar går du ned til 1300 kcal på hviledager og 1500 kcal på treningsdager. 1. februar sier du at du nekter å overskride kalorimengden på 1300 pr dag (1400 på treningsdager). 4 (?) mars sier du at du skal øke til 1800 (2000) med søndasfaste. Utover april spiser du dårligere, mens du mot slutten beslutter å gå ned til 1300 (1500) igjen, samtidig som siste treningsøkt sier at du tar knebøy på 35 kilo. Jeg tror det ligger noe i det Kalkunen sier; du spiser for lite til å trene styrke og kondisjon hver dag. Dessuten har du fått flotte resultater; mistet 7 cm rundt midjen og er blitt sterkere! Glemte å legge til at PT'en din satte opp et helt annet treningsprogram enn du ønsket; fulgte du dette programmet (med fokus på kondisjon og lite styrke) i forhold til tung styrke og økning i masse, som var det du ønsket deg? Neida, er ikke stalkerish:) Jeg har eksperimentert litt med kalorimenge, men har ofte raskt gått opp igjen. i begynnelsen var jeg veldig redd for å øke fettprosenten for mye. Den fastingen en dag i uken varte bare en søndag (haha, dårlig dedikasjon) pga. at jeg leste det var effektivt, noe med periodisk faste. Nei er ikke misfornøyd med fettprosentnedgangen, var jo et mål i seg selv det også men den rumpa var jo hovedmålet. Så litt skuffet der. Dessuten sa PT til meg at i begynnelsen så kan man bygge muskler og minske fettprosent i underskudd, så trodde jeg kunne ligge litt lavere uten at det gjorde noe. Dumt valg! Nei, jeg valgte å følge mitt eget program som bare var styrke. Har unngått kondisjon utenom oppvarming med intervaller som egentlig ikke er så slitsomt. I april var eksamensperioden min så dabbet litt av der, regner med at jeg egentlig kunne klart enda større reduksjon i fettprosenten hadde jeg ikke latt eksamensperioden ta over. Ja huff, fikk en PT en veiledningstime som ikke var ferdig utdannet som fortalte meg at jeg kunne slutte å ta tungt fordi det var like effektiv med lette knebøy. Derfor begynte jeg med 35 kilo, skjønte etterhvert at det var litt rart sagt. Trodde også jeg var flink med muskeløkningen pga beinpress. En kompis sa til og med at jeg sikkert kunne klare 100 om noen måneder hvis jeg fortsatte. Ble liksom overbevist om at dette måtte funke, så ble veldig skuffet over dagens bodyscan. (Edit skrivefeil) Endret 2. juni 2013 av Puravida
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #26 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville om mulig ventet enda mer enn de anbefalte 48 timene. Avhengig av hvor lett du har for å bygge muskler, så kan 48 timer hvile være for lite. Synes ikke du skal fokusere så mye på dette med fettprosent, trener du bra og spiser riktig, så kryper du nedover, samtidig som du legger på deg muskler. Husk at ting tar tid, klarer du å legge på deg et par kilo muskler på et år, så skal du være godt fornøyd. De måleaparatene de bruker på gymmet for å teste fettprosent osv er ikke så mye bedre enn de du får kjøpt i form av badevekter. Skal du ha et relativt nøyaktig mål på fettprosenten din, så må du skaffe deg en body fat caliper. Okay, nei de er kanskje ikke det, men en sånn body fat caliper regner vel bare ut fettprosent og ikke muskelmasse? Er jo greit å følge med på det også. Koster kanskje masse penger å måle slik nøyaktig, men tror den bodyscannern har rett fordi jeg ser jo ingen muskler. Bare mindre fettprosent.
Gjest Kim Skrevet 3. juni 2013 #27 Skrevet 3. juni 2013 Okay, nei de er kanskje ikke det, men en sånn body fat caliper regner vel bare ut fettprosent og ikke muskelmasse? Er jo greit å følge med på det også. Koster kanskje masse penger å måle slik nøyaktig, men tror den bodyscannern har rett fordi jeg ser jo ingen muskler. Bare mindre fettprosent. Kan du fortelle meg litt mer spesifikt om styrketreningen din? Du sier at du har økt 100% i knebøy, men du nevner ikke noe om hvordan du trener, hvor mange sett og hvor mange reps. Ta meg selv som eksempel, jeg trener 4 splitt. Dag 1. Skulder og bryst Dag 2. Rygg og legger Dag 3. Biceps og triceps Dag 4. Ben Dag 1. Jeg gjør fire sett skulderpress 8-12 reps. Uthev med manualer 3 sett 8-10 reps. fremoverbøyd dumbell rows for baksiden av skulder 4 sett 8 - 14 reps. Benkpress 4 sett 8-10 reps. Skråbenk med manualer 4 sett 8-10 reps. Pec dec 3 sett 10 reps. Dag 2. Sittende roing 4 sett 8-10 reps. Bredt nedtrekk 4 sett 8-10 reps. korsrygg 3 sett 12 reps. roing med stang 3 sett 10-14 reps. chins 3 sett til failiure. calf press 10 sett 16-20 reps. calf raises 5 sett 14-20 reps. Seated calf raises 4 sett 10-20 reps. Dag 3. Pushdowns 5 sett 8-10 reps. Enhånds manualløft bak hodet 4 sett 10 reps. Pushdowns med rep 4 drop set. Bicepscurl 5 sett 8-10 reps. Dobbel bicepscurl i cablecross 4 sett 8 reps. Dag 4. Benpress 4 sett 6-10 reps. Knebøy 2 sett 5 reps. Legcurls 4 sett 8 reps. Leg extensions 4 sett 6-10 reps. Du må ha nok trening pr. muskelgruppe til at du sliter den ut. drop set, negative reps, partial reps etc. er gode måter å pushe seg videre på. Kjører du samme antal reps og samme vekt gang etter gang, så kommer du ingen vei, du må overbelaste musklene. Er du en hardgainer som meg, så er ikke 48 timer nok hvile mellom hver gang en bestemt muskel trenes. Jeg misstenker at du rett og slett ikke pusher hardt nok (høy nok intensitet) det skal være litt vondt, selvfølgelig ikke vondt sånn at du kjenner det i et muskelfeste, men at det "brenner" på de siste repsene. Sjekk videoene til Dorian Yates på youtube, den mannen kan alt om trening og hans approach er ganske så bra. du må selvfølgelig overføre dette til din egen situasjon..
Gjest Summers Skrevet 3. juni 2013 #28 Skrevet 3. juni 2013 TS, målingene av muskler er ikke nøyaktig, ville egentlig ikke sett på den i det hele tatt, det er jo bare et tall. Om du trener for utseende så er det utseende som du bør se etter resultater på, om du trener for å nå noen fysiske mål så er det de du bør se på.
Gjest Kim Skrevet 3. juni 2013 #29 Skrevet 3. juni 2013 TS, målingene av muskler er ikke nøyaktig, ville egentlig ikke sett på den i det hele tatt, det er jo bare et tall. Om du trener for utseende så er det utseende som du bør se etter resultater på, om du trener for å nå noen fysiske mål så er det de du bør se på. Legg merke til at hun også sier at hun ikke fysisk ser noen særlig forandring.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #30 Skrevet 3. juni 2013 Jeg ville, hvis jeg var deg, lagt om kostholdet enda litt. Jeg ville ikke vært så redd for å spise fett, men sørge for at de kommer fra sunne kilder. Mye avokado, nøtter og gjerne tyrkisk/gresk yoghurt, spis mye kjøtt/fisk/fugl, masse grønnsaker og slutt å tenke så mye på kalorier. Kroppen må "føle" at den får mer enn nok (sunt!!) fett og proteiner tilført til at den bygger muskler og reduserer fettprosent. Ikke gi opp, og prøv å ikke vær så redd for kaloriene! To jenter som har trent mye styrke og som også er opptatt av kosthold er Inger (www.ingerindubai.com) og Kristine (dedication bloggen - husker ikke eksakt adresse). Anonym poster: 7df6485c3e0b7aa8bb2c8010b89bdcc8
FantasDick Skrevet 3. juni 2013 #31 Skrevet 3. juni 2013 Jeg har eksperimentert litt med kalorimenge, men har ofte raskt gått opp igjen. i begynnelsen var jeg veldig redd for å øke fettprosenten for mye. Hvor raskt går du opp i vekt om du legger deg på 1500 kcal, egentlig? Du trenger ikke øke fettprosenten nevneverdig, men jeg tror kroppen din trenger et lite overskudd for at du skal få fullt utbytte av treningen. 1300 kcal er veldig lite, særlig om man trener. Jeg har ligget på 1300 kcal i en periode selv, fordi jeg skulle få ned fettprosenten (mesteparten ligger på magen) før jeg nå øker kaloriinntak og har begynt å trene styrke. Hvor høy er du? Og hvor gammel er du? Derfor begynte jeg med 35 kilo, skjønte etterhvert at det var litt rart sagt. Det står jo i dagboken at du startet med 42 kg og sluttet med 35 kg..
Gjest Puravida Skrevet 3. juni 2013 #32 Skrevet 3. juni 2013 Nei fantasDick, skrev det litt dårlig. Mot slutten pratet jeg med en PT som sa jeg kunne ta lettere. Da begynte jeg med det. Etterhvert tenkte jeg det var litt dumt siden musklene er vandt til tyngre. Okay, kan jeg spørre deg hvor mye du gikk ned i fettprosent før du begynte med styrketreningen? Jeg vet at man bør fjerne fettprosenten først, men har aldri funnet ut hvor mye. Om det er nødvendig/lurest å redusere så mye som mulig..
FantasDick Skrevet 3. juni 2013 #33 Skrevet 3. juni 2013 Jeg har aldri målt fettprosent, kun veid meg på vanlig badevekt samt sett/følt på kroppen. Har brukt litt over én måned på å gå ned fra 54 kg til 49 kg, magen er nesten helt borte. Begynte å trene styrke i forrige uke, og har økt matinntaket. Kjennes veldig bra ut foreløbig. Jeg vet ikke hva som er "best", men jeg følte det var enklere å gå ned i vekt/redusere fett først, for så å fokusere på å bygge, men tiden vil vise.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #34 Skrevet 3. juni 2013 Karbohydrater er viktige for å bygge muskler. Spis langsomme karbohydrater, det er nemlig de raske som er usunne. Anonym poster: a53d9cefcc081c0224c10bb9077afff5
Gjest Spirula Skrevet 3. juni 2013 #35 Skrevet 3. juni 2013 (endret) I januar 2013 begynte jeg å trene styrketrening. Gjennomgikk flere timer med PT for å forstå viktigheten av teknikk og tunge vekter. Har siden da trent tung styrke i underkroppen annenhver dag for å bygge drømmerumpa. Har ikke tatt noen pauser fra trening, unntatt maks en dag mellom hver økt. I tillegg til dette har jeg hatt flere veiledningtimer underveis slik at PT kunne dobbelsjekke teknikk. Fra januar til i 15 april spiste jeg veldig sunt og trente hardt. Økte matinntaket ganske mye. For eksempel begynte jeg med patetiske 30 kilo i beinpress, nå tar jeg ca 75 kilo. I knebøy begynte jeg med 20 kg , i dag bruker jeg 40 hvis jeg virkelig skal gå dypt. Brukte bare noen uker på å komme til disse tallene. Hele problemet oppstod i dag da jeg tok bodyanalyse igjen. Jeg tok en FØR jeg begynte med styrketreningen og resultatet ble slik: Vekt: 59,2 kg Muskelmasse (kg): 23 kg Kroppsfett (kg): 16,5 kg Den nye bodyanalysen: Vekt: 57,9 Muskelmasse (kg): 22,7 kg Kroppsfett (kg): 15,7 kg. Mener du virkelig at du har kastet bort flere måneder? Hva med å se hva du faktisk har oppnådd? Du har blitt sterkere, og sikkert mer utholdende. Du har redusert fettmassen med nesten 1 kg. Det er da kjempebra på så kort tid! Disse analysene er ikke nøyaktige, de gir et greit utgangspunkt, men heller ikke så mye mer siden resultatene kan variere ut i fra hydrering osv. Men hvis vi tar utgangspunkt i at analysen er nøyaktig, og du har mistet 0,3 kg (300 g) muskelmasse. I teorien kan du faktisk ha bygget muskulatur 1 kg muskulatur i underkroppen, men samtidig mistet 1,3 kg muskulatur i overkropp på grunn av energiunderskudd, og manglende trening av overkropp. Endret 3. juni 2013 av Spirula
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #36 Skrevet 4. juni 2013 Du har jo ikke helt realistiske mål om avataren din er målet. Hun har mest sannsynlig operert bort ribbein og er photoshoppet.. Anonym poster: f89915f88682953454147dc6fd2d9db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå