Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 (endret) I januar 2013 begynte jeg å trene styrketrening. Gjennomgikk flere timer med PT for å forstå viktigheten av teknikk og tunge vekter. Har siden da trent tung styrke i underkroppen annenhver dag for å bygge drømmerumpa. Har ikke tatt noen pauser fra trening, unntatt maks en dag mellom hver økt. I tillegg til dette har jeg hatt flere veiledningtimer underveis slik at PT kunne dobbelsjekke teknikk. Fra januar til i 15 april spiste jeg veldig sunt og trente hardt. Økte matinntaket ganske mye. For eksempel begynte jeg med patetiske 30 kilo i beinpress, nå tar jeg ca 75 kilo. I knebøy begynte jeg med 20 kg , i dag bruker jeg 40 hvis jeg virkelig skal gå dypt. Brukte bare noen uker på å komme til disse tallene. Hele problemet oppstod i dag da jeg tok bodyanalyse igjen. Jeg tok en FØR jeg begynte med styrketreningen og resultatet ble slik: Vekt: 59,2 kg Muskelmasse (kg): 23 kg Kroppsfett (kg): 16,5 kg Den nye bodyanalysen: Vekt: 57,9 Muskelmasse (kg): 22,7 kg Kroppsfett (kg): 15,7 kg. Jeg har da altså slitt meg ut og trent så tungt jeg bare har klart i tre måneder for å finne ut at jeg ikke har gått opp ett eneste gram i muskelmasse. Jeg har faktisk klart å redusere muskelmassen min fra 23 til 22,7!!! Jeg tok jo den første bodyanalysen før jeg begynte med treningen! Jeg trodde det gikk skikkelig bra siden jeg hele tiden kunne legge på flere vekter. Selv så jeg lite forandring, men trodde det var fordi det tok lang tid å legge på seg muskler. Målet var jo å bygge en stor rumpe. Det eneste jeg klarte var å miste muskelmasse i stede. Så nå sitter jeg her da med null motivasjon og føler meg som crap. Trodde det ikke var så vanskelig å legge på seg litt muskler når jeg trente så hardt og dedikert. Jeg føler meg sterkere og trodde jeg så mer muskler men skjønner nå at det bare var pga. mindre fettprosent. Kan noen hver så snill fortelle meg hvorfor jeg ikke har fått noe forandring på rumpa og hvorfor ikke muskelmassen min har økt! Kan ikke fortsette med treningen når den ikke hjelper.. Nå er jeg skikkelig lei meg. Endret 2. juni 2013 av Puravida
Gjest Kalkunen Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Du har rett og slett ikke spist nok mat. Det er så enkelt. Ingen kalorioerskudd, ingen muskelmasseøkning. 1
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Må presisere at jeg vet hvor lang tid det tar å bygge muskler og regnet med fra dag en å bruke 6-8 måneder på å forme rumpa. Skrev også maks en hviledag, men må presisere at 24 timer hvile var minstekrav før neste treningsøkt. Men ventet aldri lenger. Det jeg ønsker svar på er hvordan jeg må trene for å ikke redusere muskelmasse noe mer. Meningen er jo å bygge, ikke fjerne. Hadde virkelig håpet på noen gram ekstra muskelmasse på tre måneder.
Gjest Kalkunen Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Du trenger å øke matinntaket ditt, samt slutte å overdrive med kun 24 timer mellom øktene. det skal gå 48, hvertfall for samme muskelgrupper.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Takk for svar! Jeg teller kalorier og trodde jeg spiste nok. Bare proteinpulveret mitt har 600 kalorier på 60g protein. Jeg drakk 60 g hver treningdag, pluss en økning i mat. Kanskje det har noe med at jeg byttet ut alt usunt med sunt? Da får jeg bare trent tre dager i uken, men hvis det gjør resultatet bedre skal jeg kutte ned når jeg får motivasjonen tilbake. Akkurat nå er jeg bare veldig skuffet og vil ikke trene noe mer. Er ikke 2200 kalorier nok for muskeløkning? Er så redd for å legge på meg fett i tillegg.
Gjest Kalkunen Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Takk for svar! Jeg teller kalorier og trodde jeg spiste nok. Bare proteinpulveret mitt har 600 kalorier på 60g protein. Jeg drakk 60 g hver treningdag, pluss en økning i mat. Kanskje det har noe med at jeg byttet ut alt usunt med sunt? Da får jeg bare trent tre dager i uken, men hvis det gjør resultatet bedre skal jeg kutte ned når jeg får motivasjonen tilbake. Akkurat nå er jeg bare veldig skuffet og vil ikke trene noe mer. Er ikke 2200 kalorier nok for muskeløkning? Er så redd for å legge på meg fett i tillegg. Det kommer helt ann på forbrenningen/stoffskiftet ditt etc. Du skriver ingenting om at du får i deg karbohydrater osv, du klarer ikke bygge muskler på proteinoverskudd alene. Du må ha tilstrekkelig med energi. Du må regne med å legge på deg litt fett når du skal opp i vekt, det tar frytelig lang tid uten.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 Det kommer helt ann på forbrenningen/stoffskiftet ditt etc. Du skriver ingenting om at du får i deg karbohydrater osv, du klarer ikke bygge muskler på proteinoverskudd alene. Du må ha tilstrekkelig med energi. Du må regne med å legge på deg litt fett når du skal opp i vekt, det tar frytelig lang tid uten. Har aldri sjekket ut det, men regner jo med at alt er normalt. Spiser så lite karbohydrater og fett som mulig da det er anbefalt å kutte ned på dette i kostholdet. Okay, jeg trodde overskudd var overskudd uansett hva man spiste jeg. Skjønner at det er vanskelig å unngå fettoppgang, men ville helst unngå det fordi jeg allerede har for høy fettprosent. Trodde det var mulig å finne en slags balanse. Kanskje jeg bare burde droppe styrketreningen og gå ned så mye som mulig nå. Da gjør det ikke noe å gå litt opp senere. Trodde overdrevent masse mat og proteinpulver var ment for guttene som skal bli store, ikke en normal jente som skal ha sprettrumpe.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Jeg synts det er veldig vanskelig å finner hvor mye mat jeg må spise hver dag. Hvis dere ser på profilbildet mitt så ser dere hvordan drømmekroppen min ser ut. Tviler på at den jenta stapper i seg store mengder med mat hver dag. Generelt spiser jeg 1700 kalorier hver dag. 2200 må jo være nok til en muskeløkning på rumpa samtidig som jeg holder magen flat. Har også lyst på "gap" mellom lårene, men det kommer vel med styrketreningen. Hvis jeg skal spise 2200 kalorier hver dag, har det noe å si hva jeg spiser? Tenker selvfølgelig ikke på fast food og sukker, men kanskje brød, smør, pasta osv.
Gjest Kalkunen Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Har aldri sjekket ut det, men regner jo med at alt er normalt. Spiser så lite karbohydrater og fett som mulig da det er anbefalt å kutte ned på dette i kostholdet. Okay, jeg trodde overskudd var overskudd uansett hva man spiste jeg. Skjønner at det er vanskelig å unngå fettoppgang, men ville helst unngå det fordi jeg allerede har for høy fettprosent. Trodde det var mulig å finne en slags balanse. Kanskje jeg bare burde droppe styrketreningen og gå ned så mye som mulig nå. Da gjør det ikke noe å gå litt opp senere. Trodde overdrevent masse mat og proteinpulver var ment for guttene som skal bli store, ikke en normal jente som skal ha sprettrumpe. Du bør ikke droppe styrketreningen bare fordi du eventuelt skal ned i vekt. Holder du på med styrke på vektnegang reduserer du fettprosenten din i høyere grad istedet for å bare miste 50/50. Det er helseskadelig å spise for mye proteiner i forhold til karbohydrater og fett, og årlig med krabohydrater gir lite energi til musklene som gjør de svakere med mindre volum enn de egentlig har.
punkyB Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Er du sikker på at resultatene er riktige ? Disse bodyanalysene kan variere veldig . Det beste er jo å måle seg med målband og/eller klype. Har du merket på kroppen at den har blitt mindre/strammere/mer muskuløs ? Jeg nekter vel å tro at hvis du har trentog har økt i vekter og spist riktig at det ikke skal ha noen resultater.
Gjest Kalkunen Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Er du sikker på at resultatene er riktige ? Disse bodyanalysene kan variere veldig . Det beste er jo å måle seg med målband og/eller klype. Har du merket på kroppen at den har blitt mindre/strammere/mer muskuløs ? Jeg nekter vel å tro at hvis du har trentog har økt i vekter og spist riktig at det ikke skal ha noen resultater. Hun har resultater, hun har gått ned 2 kg. Så har hun tømt glukoselagerene pga lavkarbodiet. Så har hun fått mer styrke og utholdenhet i musklene. det betyr ikek at hun har økt volum og massen sin.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Er du sikker på at resultatene er riktige ? Disse bodyanalysene kan variere veldig . Det beste er jo å måle seg med målband og/eller klype. Har du merket på kroppen at den har blitt mindre/strammere/mer muskuløs ? Jeg nekter vel å tro at hvis du har trentog har økt i vekter og spist riktig at det ikke skal ha noen resultater. Er jo PT som utfører testen og samme bodyscan hver gang. Jeg har i tillegg målt meg med målebånd og har gått ned 6 cm rundt livet, fra 72 til 67, og 6 cm rundt magen, fra 88 til 81. Beina og rumpa er uforandret uansett om jeg bare har trent underkropp. Har fått litt strammere rumpe da, men er egentlig lite forskjell. Det er det jeg ikke skjønner heller. Jeg har trent, økt vekter, og sist sunt samt mer mat. Tror virkelig ikke jeg har spist for lite, da har jeg såfall ekstrem forbrenning. Noe jeg ikke tror er tilfelle! Er så kjedelig at sånt skjer, merker jeg har fått helt avsmak på trening nå. Uansett om jeg egentlig syntes det er gøy.
Gjest Faerunpedia Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Har aldri sjekket ut det, men regner jo med at alt er normalt. Spiser så lite karbohydrater og fett som mulig da det er anbefalt å kutte ned på dette i kostholdet. Okay, jeg trodde overskudd var overskudd uansett hva man spiste jeg. Skjønner at det er vanskelig å unngå fettoppgang, men ville helst unngå det fordi jeg allerede har for høy fettprosent. Trodde det var mulig å finne en slags balanse. Kanskje jeg bare burde droppe styrketreningen og gå ned så mye som mulig nå. Da gjør det ikke noe å gå litt opp senere. Trodde overdrevent masse mat og proteinpulver var ment for guttene som skal bli store, ikke en normal jente som skal ha sprettrumpe. Å kutte ut både karbohydrater og fett er helseskadelig. Du må velge om du vil følge en lavkarbo eller høykarbodiett men å kutte ut begge energikildene er en svært dårlig ide.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #14 Skrevet 2. juni 2013 Du bør ikke droppe styrketreningen bare fordi du eventuelt skal ned i vekt. Holder du på med styrke på vektnegang reduserer du fettprosenten din i høyere grad istedet for å bare miste 50/50. Det er helseskadelig å spise for mye proteiner i forhold til karbohydrater og fett, og årlig med krabohydrater gir lite energi til musklene som gjør de svakere med mindre volum enn de egentlig har. Hun har resultater, hun har gått ned 2 kg. Så har hun tømt glukoselagerene pga lavkarbodiet. Så har hun fått mer styrke og utholdenhet i musklene. det betyr ikek at hun har økt volum og massen sin. Det viste jeg ikke. Trodde karbohydrater var kjempe usunt. Leser alltid artikler om at karbohydrater er farlig, så det var noe av det første jeg kuttet ut. Men er alle karbohydrater det samme? Jeg trodde at å øke inntaket av mat var å eks. legge til en liter helmelk til det normale kostholdet for overskudd også var det nok til å bygge. Man vil altså ikke klare å få muskelvolum hvis man ikke har karbo, fett og protein jevn fordelt? Jeg kommer aldri til å klare å finne ut hvor mye jeg må spise av hva hvis det er så komplisert. Hva er glukoselagers? Dere får ha meg unnskyldt, men jeg har ikke peiling på kosthold. Det eneste jeg gjorde når jeg la om livsstilen var å spise mye egg, kylling, tyrkisk yoghurt, nøtter, fisk, grønnsaker, frukt, vann, skummet melk, og glutenfri havregryn. Jeg kuttet ut alt drikke utenom vann og melk, og pasta, ris, poteter, salt, sukker, smør, rødt kjøtt, vanlig yoghurt, brød, alkohol, mel, og alle typer ferdig mat og fast food. Trodde det var mer enn nok..
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #15 Skrevet 2. juni 2013 Å kutte ut både karbohydrater og fett er helseskadelig. Du må velge om du vil følge en lavkarbo eller høykarbodiett men å kutte ut begge energikildene er en svært dårlig ide. Men har det noe å si i forhold til muskelvekst så lenge man spiser i kalorioverskudd og får i seg nok protein? Blæ, jeg har aldri fått med meg at det var helseskadelig og at man måtte velge. Haha Da må jeg finne ut hva jeg skal begynne å spise igjen da.
Gjest Faerunpedia Skrevet 2. juni 2013 #16 Skrevet 2. juni 2013 Men har det noe å si i forhold til muskelvekst så lenge man spiser i kalorioverskudd og får i seg nok protein? Blæ, jeg har aldri fått med meg at det var helseskadelig og at man måtte velge. Haha Da må jeg finne ut hva jeg skal begynne å spise igjen da. Jeg forstår ikke helt hvordan du klarer å få i deg nok energi kun fra protein. Sett at du gjør det vet jeg ikke om det har noe å si for muskelveksten, men jeg vil tro at det generelt svekker kroppen din. Proteinen vil omdannes i nyrene til glukose, dette er en belastning for nyrene og ikke sunt. Utover det bør du satse på langsomme karbohydrater og droppe de raske (hvetemel, sukker, pasta, ris). Trener du hard styrke bør du få i deg sunne karbohydrater.
Gjest Faerunpedia Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 Men har det noe å si i forhold til muskelvekst så lenge man spiser i kalorioverskudd og får i seg nok protein? Blæ, jeg har aldri fått med meg at det var helseskadelig og at man måtte velge. Haha Da må jeg finne ut hva jeg skal begynne å spise igjen da. Ser i svaret til kalkunen at du ja spiser sunt? Med både fett og langsomme karbohydrater i kostholdet.
Gjest Puravida Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Med fett mener jeg mcdonalds og sjokolade, og med karbohydrater mener jeg ris, pasta, brød, mel, sukker, brus etc. Ikke sunne karbohydrater og fett. Ble vist litt misforstått akkurat det. Bare jeg som skrev litt utydelig.
FantasDick Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 (endret) Treningsdagboken din stemmer ikke helt overens med det du sier her. Dette innlegget kommer til å bli stalker-ish, men la gå. 22-28 januar sier du at du tar knebøy på 42 kg, beinpress på 40 kg, spiser 1500 kcal på hviledager, men 1800 (2000) kcal på treningsdager (siden styrke ikke tar så mange kalorier). Du tok også analysen 15. januar. 30. januar går du ned til 1300 kcal på hviledager og 1500 kcal på treningsdager. 1. februar sier du at du nekter å overskride kalorimengden på 1300 pr dag (1400 på treningsdager). 4 (?) mars sier du at du skal øke til 1800 (2000) med søndasfaste. Utover april spiser du dårligere, mens du mot slutten beslutter å gå ned til 1300 (1500) igjen, samtidig som siste treningsøkt sier at du tar knebøy på 35 kilo. Jeg tror det ligger noe i det Kalkunen sier; du spiser for lite til å trene styrke og kondisjon hver dag. Dessuten har du fått flotte resultater; mistet 7 cm rundt midjen og er blitt sterkere! Glemte å legge til at PT'en din satte opp et helt annet treningsprogram enn du ønsket; fulgte du dette programmet (med fokus på kondisjon og lite styrke) i forhold til tung styrke og økning i masse, som var det du ønsket deg? Endret 2. juni 2013 av FantasDick 5
Gjest Kim Skrevet 2. juni 2013 #20 Skrevet 2. juni 2013 Kan jeg spørre litt om den bodyanalysen du refererer til? Hvis det er en sånn vekt som f.eks denne: Så bør du vite at de har relativt store feilmarginer.... Har du trent i snart et halvt år, spist bra og trent bra, så har du garantert gått opp i muskelmasse, såfremt du ikke har overtrent da... Husk at det er når du hviler etter en treningsøkt du bygger muskler. Et annet åpenbart spørsmål er selvfølgelig: ser du noen forskjell selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå