Gå til innhold

Laminat

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke gjør det!

Hvis det ikke er helt spesielle grunner til at du velger laminat (ekstrem slitasje)så vil jeg fraråde deg det på det sterkeste.

Laminat er mye mindre behagelig å gå på enn et parkettgulv, det føles kaldere, er ikke like fint å se på og det formelig suger til seg støv!

Parkett er ikke såå mye dyrere og gir et mye mer "ordentlig" inntrykk enn et laminatgulv, ikke minst i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat i hele 2. etasje nesten. Synes at den er helt fantastisk, jeg. Lett å vaske, tåler mye og er slett ikke vond å gå på. Vi har løse tepper oppå laminaten.

Anbefaler å kjøpe en klikk-laminat med litt struktur i. Ikke en som er helt glatt. Ville heller ikke kjøpt den billigste. Klikk-laminaten er en drøm å legge i forhold til vanlig laminat (sånn som skal limes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvang igjennom laminat i stua og er kjempefornøyd. På parketten som lå her før, som var helt ny, kunne man ikke miste en isbit uten at det ble stygge merker. Laminaten tåler alt!

(Og vi har varmekabler under.... :sjarmor: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det!

Hvis det ikke er helt spesielle grunner til at du velger laminat (ekstrem slitasje)så vil jeg fraråde deg det på det sterkeste.

Laminat er mye mindre behagelig å gå på enn et parkettgulv, det føles kaldere, er ikke like fint å se på og det formelig suger til seg støv!

Parkett er ikke såå mye dyrere og gir et mye mer "ordentlig" inntrykk enn et laminatgulv, ikke minst i stua.

:Nikke: Kunne ikke vært mer enig!!!

Det er liten prisforskjell på laminat og ekte parkett, så jeg hadde ikke vært i tvil! Vi la laminat på soverommet vårt, og angret ganske fort. Nå har vi fått golvvarme under (vannbåren varme som ble lagt fra kjelleren og opp i golvet) så det har blitt mye bedre. Men golvet oppleves hardt, kaldt og "plastikkaktig" - vannet liksom "preller av" når man vasker golvet.

Den eneste grunnen for å legge laminat, måtte være at det skulle være i et rom med stor slitasje; f.eks. yttergang/entre. Men da hadde jeg heller lagt fliser! I et oppholdsrom ville jeg gått for "the real thing", og ikke etterligningen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

liten pris forskjell på parkett og laminat???

Vil gjerne vite hvor man får tak i bra parkett til ikke-så-mye-dyrere-enn-laminat!! Når vi skulle legge gulv var parkett prisen MYE MYE høyere enn laminat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok dyrere, men forskjellen er likevel så lav at jeg hadde prioritert å legge til litt penger for å få et ekte tregolv, og ikke et plastgolv som gir seg ut for å være et tregolv... :wink:

Det spørs også om det er en bolig du satser på å bli boende i, eller om det er noe midlertidig. Hvis jeg satset på å flytte om noen år, hadde jeg kanskje prioritert et billigere alternativ, men i en permanent bolig hadde jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

vi planlegger å bo her i max 3 år, så det er økonomiske og praktiske grunner til laminat fremfor parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere eier selv så vil likevel parkett lønne seg. Parkett trekker opp en takst, laminat trekker ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat i hele huset, og er kjempefornøyd.

Det tåler utrolig mye, og jeg synes ikke vårt gulv er kaldt eller hardt.

Vi har også en datter på nesten 3 år, og ble anbefalt og ikke legge parkett, at det fikk vi heller vente med til hun var blitt stor. Vi la klikk laminat, det var kjempeenkelt.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker laminatgulvet mitt! Er enkelt å holde rent, tåler alt en treåring kan finne på, og jeg synes det er fint! Så jeg vil anbefale laminat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har lagt meg på løsning 50/50. Pusser opp hele leiligheten og legger parkett i stue og soverom, laminat på kjøkken og gang pga vannsøl og slitasje i disse rommene. Velger en dyrere laminat..fliselook som forsåvidt er like dyr som parkett. Så for prisens skyld kunne jeg hatt parkett i hele leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har bestemt deg!

Jeg kan faktisk være enig i at det er lurt å ikke ha parkett på kjøkkenet, det er det eneste rommet der vi angret på at vi la parkett. Vi hadde nemlig vannlekkasje på kjøkkenet i mai, da oppvaskmaskinen flommet over. Da var det ikke særlig gøy med parkett...

Men på den annen side; laminatgolv eller hvilket som helst annet golv hadde heller ikke holdt tett med en sånn flom! Så nå har vi fliser på kjøkkenet... *som heller ikke er tett mht. vann, men som i det minste er litt mer motstandsdyktig mot vannsøl*

Lykke til med legging av nye golv! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

vi har orginale slipte tregulv nå, men de trenger å slipes og det orker vi ikke å gjøre. Vurderer derfor laminat med klikksystem som lett kan fjernes dersom neste eier ønsker de orginale gulvene. Vil ha samme gulv i hele leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er du sikker på at det ikke er billigere å leie folk til å slipe gulevene enn å legge ny click laminat?

Vi slipte alle våre gulv da vi flyttet inn og resultatet ble bare praktfullt!

Husker ikke hva vi betalte, men det var billigere enn vi trodde og jobben ble virkelig nydelig utført. Gulvet ble nesten finere enn et nytt parkettgulv

med lite synlige skjøter og vi har fått mye skryt for de flotte gulvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg som hadde tatt 50/50 løsning var ikke den gjesten som startet innelgget :ler:

Det er det som er så greit med "gjester", det er liksom så enkelt å holde oversikten... :roll:

Trådstarter-gjest: Jeg ville også ha vurdert å fått gulvene slipt! Hvis du har originale tregulv, er jeg enig med gjest i at det kan lønne seg å sjekke pris på dette!

Vi holder på å pusse opp stue og gang nå, og vurderer å slipe ned parketten. Alternativet er å vente noen år til, men nå er stua tom, og listverket skal likevel skiftes, så det hadde nok vært lurt å tatt det i samme slengen.

Hvis noen vet hva det koster pr. kvadratmeter å få gulvet slipt og lakket, hadde jeg vært takknemlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Vi ønsker ikke å slipe gulvene ettersom det blir så mye støv, det må lakkeres og alt tar lang tid. Laminat vil derfor være et godt alternativ. Glemte å si at vi også er lei av gulvet ettersom det er så vanskelig å holde rent, noe som også gjør at vi ønsker laminat. Ellers hadde vi slipt gulvet selv. Takk for mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet nettopp fra laminat(no drit) til parkett(drømmen). Jeg er storfornøyd! Jeg anbefaler parkett fremfor laminat absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...