Gå til innhold

Hund uten stamtavle-mye hysteri!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gått til det skritt å kjøpe hund uten stamtavle. Pga at tispa parret for tidlig etter forrige kunn får ikke valpekullet stamtavle. So what? Foreldrene er friske og har stamtavle. Hunden er helseskjekket og ansett som frisk. Hvorfor er det så mye hysteri rundt dette? Har ikke kjøpt den pga at den er et par tusen billigere, jeg har kjøpt den for at den rasen passer oss, og oppdretter bor ikke så altfor langt unna. Skulle vi hatt en med stamtavle måtte det blitt fly, noe jeg ikke vil med valp. Er så lei all propagandaen jeg får servert, hvor dumt det er, støtte useriøs oppdretter osv. Blir så lei! Hærrigud da, man kan aldri garantere noe, og mange blandingshunder er fine hunder. Denne er da renraset, men er det virkelig så galt å ikke ha stamtavle for en familiehund??? Er så lei alt gnålet!!!!

Anonym poster: fba8a3c5b04fd495affbe82a88ec9d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En stamtavle dokumenterer hvemsom faktisk er moren og faren til valpen. Jeg tenker mest på at kombinasjonen bør være godkjent, sånn at man unngår alvorlige arvelige sykdommer som hjertefeil, sammenvoksninger i ryggen, HD, og nyresvikt. Vår hund har allergi, og det er et stort problem og gir nedsatt livskvalitet. må gi Prednisolon som gir bivirkninger,

Mange av disse sykdommene kommer av innavl, og derfor er det viltig at foreldrene innen en rase er så langt som mulig fra hverandre på slektstreet. Da må ofte en far fra utlandet til.

Bare noen innspill.

Anonym poster: 4104cd8cf328c8016f81deb28895ae2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en blandingshund - føles som å banne i kirka...

Anonym poster: fad29011057a7edf5c04ad21a7cab572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stamtavle dokumenterer hvemsom faktisk er moren og faren til valpen. Jeg tenker mest på at kombinasjonen bør være godkjent, sånn at man unngår alvorlige arvelige sykdommer som hjertefeil, sammenvoksninger i ryggen, HD, og nyresvikt. Vår hund har allergi, og det er et stort problem og gir nedsatt livskvalitet. må gi Prednisolon som gir bivirkninger,

Mange av disse sykdommene kommer av innavl, og derfor er det viltig at foreldrene innen en rase er så langt som mulig fra hverandre på slektstreet. Da må ofte en far fra utlandet til.

Bare noen innspill.

Her er det jo et dilemma med at det er utrolig mye innavl i alt for mange raser. Man kan heller aldri garantere for at hunden ikke får disse sykdommene. Siden overraskende mange oppdrettere avler på hunder med HD grad eller andre sykdommer.

Utrolig trist at det skal være sånn.

Men er enig i at det er greit å kunne se stamtavla og ha noen lunne oversikt over hvem som er i slekta til hunden.

Selv har jeg ikke noe imot blandingshunder men er imot planlagt blanding, og det faktumet at mange tror at ved å blande to forskjellige raser så får man automatisk en frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at valper din ikke får stamtavle og det er jo at tispen har blitt parret for fort. Enda godt at de har noen regler i NKK som prøver å forhindre rovdrift på avlsdyr..

Selvsagt kan uhell skje, men kan jo tenkes at de rundt deg har kjennskap til at oppretteren er useriøs?

Uansett så blir dere selvsagt like glad i valpen stamtavle eller ei..

Endret av Wesla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga at tispa parret for tidlig etter forrige kunn får ikke valpekullet stamtavle. So what?

Det er jo rovavl, ikke bra for tispen i det hele tatt.

Anonym poster: 30ccea5660466021e67e5577c976c5cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går på dyreetikk.En skal ikke avle på ei tispe til hver løpetid .Man har regler for avl av en grunn..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det går rett og slett ikke igjennom dette her med hvorfor man skal ha stamtavle :P Det er ikke selve papiret som er greia her, men seriøsiteten bak kullet. Ja din hund er et offer for et realt uhell. Shit happens. Men om kombinasjonen uansett var planlagt, og begge er friske, så er jo det det viktigste. Det er jo en ren rase også.

Det vi som er for papirer på hunden prøver å si er ikke at hunden MÅ ha det jævla papiret, men at man ikke skal blande i hytt og gevær just for fun. "åmenatte han har så lyst til å pule" eller "tispa mi er såååå søt" og så aner de ikke en gang hva en helsesjekk er for noe :P Eller hva som skjer om man blander en hund med sterke gjeterinstinkter sammen med en med drivende jaktinstinkter. Og nei blandingshunder er IKKE friskere enn renrasa - det mangler bare statistikker på de. Men spørr en veterinær om hva de avliver mest av hva gjelder unge hunder. Renrasa kontra blanding.

Det finnes hundrevis av papirløse hunder, men med gullkanta stamtavle, pga overbitt og andre småting. No stress. Kullet var uansett nøye planlagt og de ble avlet for en legitim grunn. Papiret er bare et kvalitetsstempel/bevis på hva hunden bærer med seg av gener og du har større sjangs for å vite hva du får.

Planlagt blandingsavl, uten noe grunn for avl, suger balle. Nøye planlagte kull, der stamtavle og helse fra genpolen er sjekket nøye opp bakover i leddene, er tommelen opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det jo et dilemma med at det er utrolig mye innavl i alt for mange raser. Man kan heller aldri garantere for at hunden ikke får disse sykdommene. Siden overraskende mange oppdrettere avler på hunder med HD grad eller andre sykdommer.

Utrolig trist at det skal være sånn.

Men er enig i at det er greit å kunne se stamtavla og ha noen lunne oversikt over hvem som er i slekta til hunden.

Selv har jeg ikke noe imot blandingshunder men er imot planlagt blanding, og det faktumet at mange tror at ved å blande to forskjellige raser så får man automatisk en frisk hund.

For min del er jeg mest opptatt av at foreldrene ikke skal være i slekt. Da kan man oppleve nedsatt intelligens og nyresvikt ved f.eks 3-årsalder. Grusomt å avlive en så ung hund man har blitt glad i.

Mange tror at blandingshunder automatisk er friskere. Jeg trodde også det, inntil jeg leste at det ikke er noen automatikk i det. Jeg har ingenting i mot blandingshunder, men det viktigste er en frisk hund med god livskvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har meninger om hunder. Kos deg med din hund, men husk på neste gang at du ikke burde støtte at oppdrettere parrer for ofte.

Anonym poster: 214650f121e501c64e18ae3403c1921c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke papiret i seg selv. Poenget er at det "teite" papiret gir trygghet for deg som valpekjøper. Det er ingen her som jeg har sett at er i mot blandingshunder.

Det jeg har registrert er en sterk motstand mot rovavl, innavl, og ikke minst bevisst blandingsavl. For min del er det verste med bevisst blandingsavl disse såkalte "designerhundene". Hører folk som blander Papillon og Pomeranien og tar høyere pris for disse enn hva en skulle trenge å betale for en av disse.

Og Golden Doodle og Labradoodle og alt dette her... Tull og fanteri!

Men tilbake til saken: Hvorfor denne valpen er uten papirer gjør jo hele forskjellen på om det er greit av oppdretter eller ikke. Er det et uhell som har gjort at denne tispa fikk valper igjen, eller er de såpass useriøse og lite opptatt av helse og dyrevelferd at de ikke brydde seg om reglene?

Uansett så er dette valper som er født, og de trenger hjem de også og det er flott at du gir en av dem nettop det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja jeg må forresten presisere at jeg er ikke imot blandinger. Har selv hatt en uhellshund ;) Men jeg er imot ALL uvettig avl kun for penger/moro/barefordi. Og jeg er for å vite hva de bærer med seg i genene - noe man kan søke seg frem til hos hunder med stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes ene og alene fanatiske ledere innen de største avls og utstillingsmiljøene for dyr rundtom i verden.

Jeg så en skremmende dokumentar om ledelsen ved den største utstillingen i Storbritannia som er 200 år gammel og veldig prestisjetynget. De uttalte at det var grusomt av oppdrettere å la ridgebackhvalper få vokse opp uten den genetiske feilen som gir de den karakteristiske "grøfta" ned langs ryggen. De burde avlives momentant selv om de var helt friske.

Det samme med schaefere. Jeg ville aldri i verden hatt en utstillingsschaefer. Disse er ødelagt av avl med fokus på lave hofter og de er ekstremt utsatt for store smerter grunnet hoftedysplasi.

SÅ har man småhundene som sliter med at kraniet er for lite for hjerne og øyne slik at det presser på og gir enorme smerter. Dette også pga avl basert på hva som er "kjennetegnene" til rasen.

Det handler ikke om å ha en frisk sunn hund, neida det handler om å følge "boka".

Disse menneskene som bestemmer hvordan en hunderase skal se ut følger bokstavelig talt det som går under navnet eugenikk. Dette ble etablert på 20-tallet i tyskland og skulle forklare hvorfor enkelte menneskelige raser var overlegen andre og forhindre "raseblanding". Dere skjønner sikkert hvilke mennesker som omfavnet denne "forskningen" åpenhjertig.

Skal du ha hund, gå etter gemytt, sunne gener og at valpen er frisk. Ikke at den ser mest mulig ut som en utstillingshund.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Guybrush - det er ingen breaking news dessverre :( Men nå er heldigvis NKK hakket bedre enn den engelske kennelklubben. Det er mye drit i renrasa avl. Men vil man ha linjer fra brukshunder, med gode resultater fra utstilling og tester, så har du store sjangser for friske dyr her i Norge. Jakthunder ol, er heldigvis mye sunnere, da de avles på egenskaper. Sofahunder, som ikke skal ha noen egenskaper, enn å se søte ut, sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

Bare noen innspill.

Som jeg skulle sagt det selv :)

Nå har jeg hatt to rasehunder.

Den første hadde god stamtavle, med friske foreldre og foreldrene hadde fin stamtavle, og faren var norsk champion. Han fikk kreft, og måtte avlives. Fikk ikke kontakt igjen med oppdretter etter at jeg fortalte om hunden min. Den krefttypen som han fikk, var mest sannsynlig at han arvet fra far eller mor.

Den hunden jeg har nå, har godt premierte foreldre og god stamtavle. Han har fått en alvorlig hudlidelse (noe som er uvanlig for denne type rase), og er ikke sikkert at han kan behandles. Her følger oppdretter godt opp og er reelt bekymret. Hun sjekker nå kullsøsken og tidligere kull etter moren og faren til min for å se om der er flere med samme sykdom, og har tett kontakt med meg.

At hunden har stamtavle er bra for å hindre innavl, og hindre alvorlige sykdommer i å spre seg.

Men man har likevel aldri noen garanti for at hunden vil bli alvorlig syk eller bli plaget på noe vis.

En hund er like mye verdt om den har stamtavle eller ikke :)

Man må se oppdretter an også, og hvor hunden faktisk kommer fra! Er mye verre å støtte valpefabrikkene i Romania osv, der småhunder blir teipet over labber og snute og smuglet inn i landet - enn å kjøpe en hund uten stamtavle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skyldes ene og alene fanatiske ledere innen de største avls og utstillingsmiljøene for dyr rundtom i verden.

Jeg så en skremmende dokumentar om ledelsen ved den største utstillingen i Storbritannia som er 200 år gammel og veldig prestisjetynget. De uttalte at det var grusomt av oppdrettere å la ridgebackhvalper få vokse opp uten den genetiske feilen som gir de den karakteristiske "grøfta" ned langs ryggen. De burde avlives momentant selv om de var helt friske.

Det samme med schaefere. Jeg ville aldri i verden hatt en utstillingsschaefer. Disse er ødelagt av avl med fokus på lave hofter og de er ekstremt utsatt for store smerter grunnet hoftedysplasi.

SÅ har man småhundene som sliter med at kraniet er for lite for hjerne og øyne slik at det presser på og gir enorme smerter. Dette også pga avl basert på hva som er "kjennetegnene" til rasen.

Det handler ikke om å ha en frisk sunn hund, neida det handler om å følge "boka".

Disse menneskene som bestemmer hvordan en hunderase skal se ut følger bokstavelig talt det som går under navnet eugenikk. Dette ble etablert på 20-tallet i tyskland og skulle forklare hvorfor enkelte menneskelige raser var overlegen andre og forhindre "raseblanding". Dere skjønner sikkert hvilke mennesker som omfavnet denne "forskningen" åpenhjertig.

Skal du ha hund, gå etter gemytt, sunne gener og at valpen er frisk. Ikke at den ser mest mulig ut som en utstillingshund.

Alt det her er flott og fint, men i akkurat dette tilfellet er det jo en reell grunn til at stamtavle (eller egentlig grunnen) er viktig. Man ønsker å unngå avl på for unge tisper, noe jeg må si at jeg støtter 100 %. Det samme gjelder forøvrig antall kull, og tid mellom kull, for tisper. Jeg synes det er viktig at det finnes regler for begge deler, nettopp fordi jeg ønsker god dyrevelferd.

Og de fleste av oss har sett, og reagert sterkt, på det som kommer fram i dokumentaren om den britiske kennelklubben. Og mange av oss jobber aktivt for at rasene våre skal avles på en best mulig måte, uten innavl, med testing av sykdommer og stamtavle for å unngå for mange kull, kull for tidlig hos tispene. Det siste kan man selvfølgelig gjøre også uten stamtavle, eller uhell kan skje, men jeg tviler på at de som driver "uplanlagt" avl (da inkluderer jeg de som vil ha kull "fordi min hund er verdens søteste") har tenkt på det.

Anonym poster: 663fb03129a63b4ba6b6d3faafe43052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guybrush - det er ingen breaking news dessverre :( Men nå er heldigvis NKK hakket bedre enn den engelske kennelklubben. Det er mye drit i renrasa avl. Men vil man ha linjer fra brukshunder, med gode resultater fra utstilling og tester, så har du store sjangser for friske dyr her i Norge. Jakthunder ol, er heldigvis mye sunnere, da de avles på egenskaper. Sofahunder, som ikke skal ha noen egenskaper, enn å se søte ut, sliter.

Meget mulig, men jeg har sett mye schaefere i Norge med ekstremt lave hofteparti.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wesla (m.fl).

Kommer ikke til å eie en hund uten stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Meget mulig, men jeg har sett mye schaefere i Norge med ekstremt lave hofteparti.

Dessverre jeg også. Noen folk vil bare ikke ta av seg skylappene :P men jeg kjenner flere med schæfere og per dags dato er alle friske og sunne individer med høyt kryss, så det hjelper at de har rydda en del opp i schæferavl nå. Det er færre med ekstremt lave kryss også (ikke så rart siden de ikke lever så lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre jeg også. Noen folk vil bare ikke ta av seg skylappene :P men jeg kjenner flere med schæfere og per dags dato er alle friske og sunne individer med høyt kryss, så det hjelper at de har rydda en del opp i schæferavl nå. Det er færre med ekstremt lave kryss også (ikke så rart siden de ikke lever så lenge)

Vet av en flott oppdretter her i Trøndelag. Hundene derifra er det mange som ikke skjønner er schaefere pga utseendet. En helt annen gange blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...