AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Jeg startet en tråd tidligere der jeg forteller at min samboeren bestemte seg for å ta med seg en katt hjem helt ut av det blå for noen dager siden. Dette medfører noen små problemer som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med? Heldigvis viser det seg at hunden vår ikke territoriell, og han er helt betatt av den katten. Men han skjønner selvfølgelig ikke katte-språk. Han vil så veldig gjerne leke med kattungen, men kattungen er enda litt redd han. Jeg sliter litt med at han er litt brå med katten. Mens katten leker rundt, så vil hunden så gjerne være med å leke, så han prøver å hoppe og springe med, dette gjør så at kattungen heser og reiser bust. Noen som har noen tips om hvordan jeg får hunden vår til å roe seg ned rundt denne katten ? Leiligheten vår er ikke stor, så tips om å holde ett dyr alene på ett rom med gradvis introduksjon funker nok ikke her. Og jeg setter pris på tips jeg kan gjøre alene, siden samboeren min som regel er på jobb og ikke tilgjengelig til å hjelpe. Begge dyrene alene er kjempe skjønne, kosete dyr, sammen er de litt hyperaktive. Anonym poster: 98a1966a97fd75185192e0eaaa566ab5
Gjest Badebuksa Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Har du ikke inne en god ligg-kommando da, og sitt-kommando? Det er et must når man skal ha hund og katt sammen. Hunden får ikke røre katten, katten går bort til hunden på kattens premisser. Bruk de kommandoene hyppig. Gi gjerne hunden godbit for å være lydig og belønn at den er rolig rundt katten. Den skal ikke få lov til å plage katten eller skremme den under noen omstendighet.
Portvinpiken Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Min erfaring er at katter klarer seg utmerket godt hvis de har et tilfuktsted. Gjerne hylle m/seng høyt opp der hunden ikke når. Vi holder på å tilvenne intet mindre enn 3 nye katter til våre fra før 4 hunder og 2 katter. Om man hele tiden går rundt å ber hunden sette seg og legge seg og den ikke får gå bort til katten på eget initiativ kan man lett få en stresset hund som ikke synes katter er særlig gøy... Det kan sikkert være utfordrende i en liten leilighet, og kattungen er kanskje ikke vant med hund. Derfor er det ekstra viktig at katten har et sted den kan søke ro når den ikke vil være med hunden. Og katter liker å ligge høyt :-) Hunden skal naturligvis ikke få lov å være en "mobber", men naturlig nysgjerrighet er lov synes jeg - og ikke minst sunt. De vil nok lære hverandres språk ganske så raskt. Det er ihvertfall min erfaring. Når katten vokser til kan det være den som er litt frempå, og "mobbing" er ikke lov uansett om det er hunden eller katten.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Joda, hunden har "sitt" godt inne, men jeg syns ikke noe om at han må sitte å se på katten hele dagen. Han er jo så veldig nysgjerrig og som portvinspiken sier, man vil jo at dette skal være en positiv opplevelse for alle parter. Og takk for tips Portvinspiken! Så mange dyr du har! Vi har ett lite "kattehus" med klorestativ og ett hus på toppen som hunden ikke kommer seg til. Katten har egentlig ikke brukt det overhodet bortsett fra en leke som henger på. Pusen trives best på gulvet virker det som. De blir begge korrigert om de starter noe aggressivt Siden jeg skrev innlegget har ting roet seg betraktelig. Katten har sluttet å hvese, og hunden har sluttet å være så brå i bevegelsene. De har sovet nært hverandre på sofaen og de har fått kos mens jeg har hatt en på hvert kne. (bitteliten hund) Det syns hvertfall hunden var veldig stas, for han kunne snuse som bare det mens katten fikk lov å halvsove med stryking på ryggen. Anonym poster: 7559eaeed144faa9defd46527807ba8c 1
Portvinpiken Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Joda, hunden har "sitt" godt inne, men jeg syns ikke noe om at han må sitte å se på katten hele dagen. Han er jo så veldig nysgjerrig og som portvinspiken sier, man vil jo at dette skal være en positiv opplevelse for alle parter. Og takk for tips Portvinspiken! Så mange dyr du har! Vi har ett lite "kattehus" med klorestativ og ett hus på toppen som hunden ikke kommer seg til. Katten har egentlig ikke brukt det overhodet bortsett fra en leke som henger på. Pusen trives best på gulvet virker det som. De blir begge korrigert om de starter noe aggressivt Siden jeg skrev innlegget har ting roet seg betraktelig. Katten har sluttet å hvese, og hunden har sluttet å være så brå i bevegelsene. De har sovet nært hverandre på sofaen og de har fått kos mens jeg har hatt en på hvert kne. (bitteliten hund) Det syns hvertfall hunden var veldig stas, for han kunne snuse som bare det mens katten fikk lov å halvsove med stryking på ryggen. Anonym poster: 7559eaeed144faa9defd46527807ba8c Så godt å høre at at det går bedre med dere :-). Heldigvis pleier det seg som oftest å ordne seg om man bare bruker tid og tålmodighet og ikke kjefter og herjer for mye (ikke myntet på TS men generelt). Ja vi har mange dyr, og disse tre kattene er i tillegg en svært beskyttende kattemor med sine to små unger som skal tilvennes den godt innarbeidede flokken med både hunder og katter her. Nå skal det sies at dette ikke var noe vi hadde planlagt, men de stakkars kattene kom til oss fordi Dyrebeskyttelsen trengte desperat et beredskapshjem på dagen, og da klarte jeg ikke si nei. Utfordringen er selvfølgelig og omplassere katter på denne årstiden da de fleste kvitter seg med de, og så altfor mange katter blir født fordi eiere ikke er ansvarlige og kastrerer/steriliserer kattene. Dagens moralpreken ;-) Masse lykke til. Det er utrolig givende og morsomt å se hunder og katter som trives i hverandres selskap. Det har lært både oss og dyrene mye her. Vi har en valp som vokste opp sammen med kattungene vi har, og han er bestevenner med hannkatten på en sånn måte at de går på tur sammen :-)
Gjest Badebuksa Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Nei, det er ikke snakk om å be hunden sitte hele dagen (D'OH!!), det er snakk om å ha kommandoene inne så når du ser at bikkja plager (ja, det er nettopp det den gjør når katten freser) katten, må du ha en kommando inne slik at du kan forebygge. Hvis du vet at når katten skal ete, kommer bikkja bort og plager, må du forebygge.
Portvinpiken Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Nei, det er ikke snakk om å be hunden sitte hele dagen (D'OH!!), det er snakk om å ha kommandoene inne så når du ser at bikkja plager (ja, det er nettopp det den gjør når katten freser) katten, må du ha en kommando inne slik at du kan forebygge. Hvis du vet at når katten skal ete, kommer bikkja bort og plager, må du forebygge. Jeg skjønte jo det. Men jeg er allikevel uenig :-). Det fungerer vel så bra å avlede hunden/katten som et alternativ til å gå å "legge seg" eller "sitte". Avleding fungerer etter min erfaring mye bedre. Jeg hadde 6 hunder da vi fikk inn to kattunger som aldri hadde møtte en hund - og 5 av hundene hadde aldri snust på en katt, og avleding og som sagt tilrettelegging med høye liggeplasser osv. gjorde stressnivået lavt både for hunder og katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå