Gå til innhold

Kan man stole på seriøs bilforhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er på let etter ny bruktbil, og har funnet en som er hos Møller Bil over 592 km fra der jeg bor. Møller bil har tilbudt å frakte bilen til neste Møller Bil nærmere meg, som da ligger 179 km fra der jeg bor, men da må jeg kjøpe bilen usett/uprøvd og bare hente den der.

Å kjøpe bil usett/uprøvd stider mot all fornuft, men hos en seriøs forhandler som Møller Bil, bør man ikke kunne stole på dem at man ikke kjøper katta i sekken?

Bilen har 12 mnd garanti, så jeg føler meg trygg på den, selvfølgelig hatt alle servicer, og Møller Bil verkstedkontrollerer bilen, og jeg har fått tilstandsrapport på mail som det var B på alle punkter som er tilfredstillende for en 2009 modell.

Her er hva Møller Bil selv skriver:

"Når du handler bruktbil av oss skal du føle deg trygg. Derfor har vi Norgesgaranti som skal gi deg trygghet og sikkerhet ved kjøp av bil hos oss.

Norgesgaranti omfatter: garanti, bytterett, mobilitetsgaranti, verkstedskontroll, bytte av brukt mot brukt.

Alle våre biler leveres verkstedkontrollert med tilstandsrapport."

Kan man kjøpe bruktbil fra seriøs bilforhandler usett?

Hva er dine synspunkter eventuelt erfaring?

Anonym poster: c37d694b684842bfd57c7b3955c25028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det skal gå greit. Selv så hadde jeg prøvd å fått prøvekjørt den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lurer jeg også på så dytter litt her jeg ;) har så og si bestemt meg for en bil, bakdelen er at den står 9 timers kjøretur fra der jeg bor:/ selger er seriøs bilforhandler, men er så usikker om jeg skal tørre kjøpe uten å se den først.. noen som vet om dette er trygt?

Anonymous poster hash: b89c2...003
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå fått lånt (venner/familie) meg en bil og kjørt for å prøvekjøre bilen, er snakk om å sette av én dag (kanskje en overnatting) for en bil som sikkert koster noen par hundretusen. For det er jo ikke akkurat så kjekt å sette seg i en bil og føle at du ikke liker noe med den, kjørefølelsen eller dubbedittene inni.

Om det er trygt er vel en annen sak, en kjent forhandler burde ikke sette seg på bakbeina.

Du har jo garanti som er gull verd.

Det er nå mine tanker bak å kjøpe en bil utsett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå fått lånt (venner/familie) meg en bil og kjørt for å prøvekjøre bilen, er snakk om å sette av én dag (kanskje en overnatting) for en bil som sikkert koster noen par hundretusen. For det er jo ikke akkurat så kjekt å sette seg i en bil og føle at du ikke liker noe med den, kjørefølelsen eller dubbedittene inni.

Om det er trygt er vel en annen sak, en kjent forhandler burde ikke sette seg på bakbeina.

Du har jo garanti som er gull verd.

Det er nå mine tanker bak å kjøpe en bil utsett.

Hvilken garanti? Man har null garanti ved bruktbilkjøp såfremt bilen ikke er så ny at det fortsatt er nybilgaranti igjen på den (3/5/7år) eller at forhandler gir 3/6måneders bruktbilgaranti e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp en bil usett. Møller bil er nok noe av det mest seriøse man kan komme bort i, men flybilletten ditt koster neppe mer enn 1-2000kr. Verdt det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Sånn teknisk sett, så er det nok i utgangspunktet helt greit og "trygt". Bilen er nok i tipp topp stand. Men jeg personlig, som er såpass nøye med eksteriøret kunne aldri gjort det. Jeg MÅ se bilen først. :P Er det noen veldig skjemmende riper, som kanskje ikke de på Møller synes er så ille, så synes kanskje du det? Kommer vel an på hvor nøye du er. Bryr du deg lite om hvordan bilen ser ut utseendemessig utvendig/innvendig så spiller det nok ingen rolle. Husk at de fleste riper og skjønnhetsfeil syns ikke på bilder. På en annen side kan den selvsagt være "strøken". Det vet man jo aldri usett.

Prøv i alle fall en tilsvarende bil først, altså samme type og modell. For å i det hele tatt sjekke om du liker bilen overhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lyst til å si ja, men erfaringsmessig - nei. jeg tror nok jeg ville undersøkt litt på nett om hva andre kunders erfaring med denne forhandleren er, spesielt siden det er møller. møller i bergen er feks en forhandler jeg aldri i helsikke hadde kjøpt bil av. jeg har heller dårlige erfaringer med andre også, som feks frydenbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har lyst til å si ja, men erfaringsmessig - nei. jeg tror nok jeg ville undersøkt litt på nett om hva andre kunders erfaring med denne forhandleren er, spesielt siden det er møller. møller i bergen er feks en forhandler jeg aldri i helsikke hadde kjøpt bil av. jeg har heller dårlige erfaringer med andre også, som feks frydenbø.

Hvorfor ville du "aldri i helsike" kjøpe bil av Møller? Har de et dårlig rykte, og eventuelt hvorfor?

Anonymous poster hash: 3c12a...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morteno

Du burde alltid prøvekjøre bilen - uansett hvem du kjøper fra.

Greia med slike forhandlere, som du sikkert kommer til å finne ut av, er at de tjener som oftest mest penger på de "fantastiske" forsikringene og finansiering alternativene deres. De pleier ofte å presse dette på deg litt.

"Det er så tungvint med lånebevis og alt det der. Kom og få finansiering hos oss!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bruktbil (2008 mod) fra autorisert VW forhandler usett. Det var ikke langt, men langt nok til at jeg ikke "gadd" og dra å prøve den. Det var veldig klare og tydelige bilder fra alle sider, alle detaljer, og 3 mnd garanti. Den kom også rett fra service med attest på at alt var OK. Så stolte på det og det gikk veldig fint.

Edit: Hadde hatt samme type bil før, eldre dog men jeg visste hvordan de var å kjøre.

Endret av Casall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du "aldri i helsike" kjøpe bil av Møller? Har de et dårlig rykte, og eventuelt hvorfor?

Anonymous poster hash: 3c12a...337

jeg poengterer igjen her at jeg nevner møller i bergen. det er mange skrekk-eksempler på fryktelig dårlig serviceinnstilling og direkte lureri. for noen år siden var det en artikkel i en av bergens aviser om en kar som leverte inn sin bil der, kjøpt brukt, med teknisk feil. bilen dro ikke og manglet kraft. møller bergen hadde bilen inne til kontroll og forklarte kunden at feilen var girkassen. denne måtte skiftes. de tok heller ikke ansvar for denne, og påsto at denne var kundens ansvar.

til syvende og sist, etter at automatkasse-service i bergen hadde sjekket bilen, så ble det konstatert at feilen IKKE var relatert til transmisjon, men tvert imot var luftmassemåleren. dette er en veldig vanlig feil hos vw/audi - og rett og slett helt utrolig at de greier ta feil av.

alt i alt forstår man at det er en mekaniker som kun har kjørt en elektronisk analyse av bilen via data, og ikke tatt i bilen. denne form for service har jeg opplevd selv, og hører ganske mange lignende erfaringer.

prøvekjør ALLTID bilen. få gjerne en uavhengig bedømmelse om du er i tvil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vurderte å lease en Superb stasjonsvogn hos Møller Bergen en gang. Satt der inne på kontoret og hørte på selgeren skryte av hvor stor inntjening de har, og at de skal bygge nytt, og at livet som bilselger akkurat nå var bare dollarglis. Så spurte jeg om mulige rabatter da... 8)

Anonymous poster hash: e01ab...4f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har gjort det, og det gikk helt fint. Bilen er knallgod!

Anonymous poster hash: 917b8...829
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...