Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg finne ut av min syklus og når jeg er mest fruktbar? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en sånn clearblue fertilitetsmonitor og har ikke helt satt meg inn i det og jeg vet veldig lite om hvordan å bli gravid, altså når man er fruktbar og sånn..

Jeg vet ikke helt om jeg har fått mensen og det var det jeg ønsket hjelp til å finne ut egentlig. Jeg har liksom fått mensen men ikke ordentlIg, men det mener jeg at det er bittelitt blod og noe brunt slim og jeg lurer på om dette kan regnes som første menstruasjonsdag?

Jeg er usikker på om jeg skal regne første menstruasjonsdag fra den dagen som smertene kommer og det virkelig kommer ordentlig blod istedet for dette som neste kjennes og ser ut som en forstadie til menstruasjon?

Og når burde man ha samleie? Er det fjorten dager etter menstruasjons-slutt og burde man da bare gjøre det annen hver dag?

Takk! :D

Anonym poster: 9d73f1014d73cca7e70c8bb683d6d333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første mens dag er første dag med friskt, rødt blod i en viss mengde.

Man er fruktbar ca 4 dager før eggløsning, og eggløsningsdagen. Eggløsning har man 11-17 dager før første dag i neste mens. Derfor bør man notere ned når man får blødning for å vite hvor lang syklusen er, og når man kan forvente eggløsning.

Sæd kan leve en god stund. Det holder derfor å ha sex hver 2-3 dag for å bli gravid. Men det skader heller ikke å ha sex hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Første mens dag er første dag med friskt, rødt blod i en viss mengde.

Man er fruktbar ca 4 dager før eggløsning, og eggløsningsdagen. Eggløsning har man 11-17 dager før første dag i neste mens. Derfor bør man notere ned når man får blødning for å vite hvor lang syklusen er, og når man kan forvente eggløsning.

Sæd kan leve en god stund. Det holder derfor å ha sex hver 2-3 dag for å bli gravid. Men det skader heller ikke å ha sex hver dag.

Man bør ikke ha samleie hver dag!

Hvis man har det, så er det stor mulighet for at spermkvaliteten blir dårligere = de acømmer dårligere = kommer ikke fram til eggcellen.

Vi brukte nesten 3 år på prøving og har brukt mange timer hos Gynekolog klinikken. Det første de passet på var at vi ikke hadde sex hver dag. Annen hver er veldig bra.

Til spørsmålet ditt ts: Finn først ut lengden på syklusen din, og om du er regelmessig. Da er det enklere etterpå å finne sine fruktbare dager. Og da kan du ta utgangspunkt i det Athene forteller om når, men husk at dette er individuelt og at dere sikkert må prøve dere litt fram.

Anonym poster: 4389de2d0c8878c77654deccf2f827ef

• Liker 1
Skrevet

Man bør ikke ha samleie hver dag!

Hvis man har det, så er det stor mulighet for at spermkvaliteten blir dårligere = de acømmer dårligere = kommer ikke fram til eggcellen.

Det er en gammel myte, og bare tull.

I noen tilfeller der mannen har nedsatt sædkvalitet kan det ha noe i seg å begrense seg til annenhver dag. Men for 90% av alle par vil det ikke ha noe som helst å si for sjangsene om man har sex annenhver eller hver dag.

Jeg har forsøkt å få barn med en mann med nedsatt sædkvalitet i over fire år, og vært gjennom en rekke prøverørsforsøk. På den tiden har jeg kommet gjennom de fleste seriøse og større studier om fertilitetsproblemer, herunder hyppighet av prøving og sannsynlighet for å lykkes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en gammel myte, og bare tull.

I noen tilfeller der mannen har nedsatt sædkvalitet kan det ha noe i seg å begrense seg til annenhver dag. Men for 90% av alle par vil det ikke ha noe som helst å si for sjangsene om man har sex annenhver eller hver dag.

Jeg har forsøkt å få barn med en mann med nedsatt sædkvalitet i over fire år, og vært gjennom en rekke prøverørsforsøk. På den tiden har jeg kommet gjennom de fleste seriøse og større studier om fertilitetsproblemer, herunder hyppighet av prøving og sannsynlighet for å lykkes.

Er meg som er AB over deg, men har byttet PC...

Ikke noe poeng i å diskutre dette, da leger (både allmennleger, gynekologer og spesialister på fertilitet) ikke er helt enig om dette.

Men for en del vil det faktisk ha noe å si om man har sex hver dag eller ikke. Du sier at det for 90% ikke vil gjøre noe fra eller til, men for de siste 10% vil det faktisk være svært viktig.

Og 10% er faktisk ganske mange. Spesielt hvis man ikke vet...

Tenkt deg om du samler 9 av dine nærmeste venninner. Da har 1 av dere mest sannsynlig utfordringer med å bli gravid.

Da kan det være dumt å fortelle noen du ikke kjenner at det ikke gjør noe å ha sex hver dag.

Så klart de burde sjekke med lege etc i tillegg, men er nok mange som også stoler veldig på det de får til svar på slike forum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...