Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min som er 13 nå vil veldig gjerne reise på språkreise neste sommer. Hun vil reise til USA, enten California eller Florida. Vi har sett på EF språkreiser og det ser jo greit ut... MEN ville dere latt deres 14 årige datter reist til USA på språkreise? Har noen noen erfaringer? Er det mange 14 åringer som drar på språkreise til USA?

Anonym poster: e349058bb3a18438822d1da76cc271dc

Ser mange snakker her om drikking, fyll osv. Regner med at dette gjelder språkreise innen Europa. Da man i USA er veldig mye strenger på alkoholkonsum. De har 21 år aldersgrense og det er meget strengt med å sjekke opp at folk under ikke for kjøpt alkohol.

Skrevet

Vel nå må folk under 21 legitimere seg for å kjøpe alkohol i England. Det kom nye alkoholregler der i 2005, å vil ungdommen ha alkohol så får de tak i det uansett hvor de er.

• Liker 1
Skrevet

Dro med EF til Brighton, vi dro på pub hver kveld og var vitne til at en av lederne vår dealet kokain og tydeligvis kjente til lokale dealere. Det ble et helvetes bråk og det ende med tidlig hjemreise for hele gruppen og vi fikk refundert nesten halvparten av hva vi hadde betalt.

Ikke bra!!

• Liker 1
Skrevet

Nei.

I min ungdom var det flere som dro på språkreise både med EF og STS. De dro til Storbritannia. Der mista de alle møydommen og alle drakk. Det var de jentene som også fikk lov til å dra på fester tidlig og som fikk alkohol med hjemmefra. De hadde så kule foreldre at de også lot ungdommen ha vorspiel hjemme i kjellerstua.

I mitt hode er det derfor en viss type foreldre som skaper en viss type barn (ungdom) som får lov til dette.

Nå ja, jeg fikk aldri alkohol hjemme, hadde aldri en hjemmefest og begynte ikke med fyll og fanteri hjemme før jeg var 17 og det var vel ikke akkurat akseptert hjemmefra det heller.

• Liker 1
Skrevet

Nå ja, jeg fikk aldri alkohol hjemme, hadde aldri en hjemmefest og begynte ikke med fyll og fanteri hjemme før jeg var 17 og det var vel ikke akkurat akseptert hjemmefra det heller.

Unntaket som bekrefter regelen😉

For de jeg kjente da, så var det slik. Og det var også de som fikk lov til å reise til syden først og som fikk tyrkiske og greske kjærester der. Bare forteller hvordan det var, altså. Den generelle tyrker og greker har jeg ingenting imot.

Skrevet

Kanskje du bare hadde white trash kjente.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må faktisk si meg enig med Silfen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine foreldre lot meg ikke drikke som 15åring men på språkreise i Frankrike på den alderen drakk alle...og vertsfamilien passet overhode ikke på oss og lot oss gå og komme som vi ville selv om EF hadde satt "innetider". Dette er mange år siden da, og det var ikke noe problem å bestille tequilashots i baren selv om vi ikke så eldre enn 14 ut.. Hadde en kjempefin tur da, selv om jeg ikke lærte mye fransk. Kan jo være det har blitt strengere rundt omkring på alkoholsalg da. Tror nok det er tryggere å sende dem til feks USA der de bor på sånt internat. Likevel, 14 er ungt og kan være få på samme alder der, så ville nok ventet et år eller to kanskje for at hun skulle få mer ut av det og samtidig være litt mer moden iforhold til å være på tur "alene" :)

Endret av SoftKitty
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man skal være forsiktig med å generalisere språkreiser basert på hva man selv, eller bekjente, var med på for 10-20 år siden. Mye har endret seg, blant annet etter store oppslag i media. Malta har man fortsatt et problem, fordi det ikke er ulovlig (+ dårlig alkoholkontroll generelt) å servere de fleste av ungdommene som er med på språkreiser siden grensen er 16 år. Resortene på Malta er også mye vanskeligere å kontrollere for lederne, siden de ligger tett ved byen, og ungdommer alltid finner en måte å snike seg ut på.

Skal man sende en ungdom til Malta på språkreise, så ville jeg anbefalt Gozo, siden øya er mye mer stille og rolig enn hovedøya, og resorten er bedre tilpasset det faktum at man har ansvaret for en hel haug ungdom. Baksiden er at en del ungdommer synes det blir litt stille, og litt mye bussreising.

I England har kontrollene blitt svært mye strengere de siste årene. Jeg kjøpte selv øl et par kvelder, og en vinflaske til vertsfamilien min, og ble spurt etter legitimasjon hver gang. Så mitt inntrykk da jeg var leder i England for et par år siden, var at vertsfamiliene generelt var gode, og at alkohol var vanskelig for ungdommen å få tak i. I motsetning av på Malta, så kom jeg ikke over en eneste ungdom som hadde drukket for mye alkohol.

Anonym poster: 0ccecd5b03aa1293926a1b58f8da66f4

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min som er 13 nå vil veldig gjerne reise på språkreise neste sommer. Hun vil reise til USA, enten California eller Florida. Vi har sett på EF språkreiser og det ser jo greit ut... MEN ville dere latt deres 14 årige datter reist til USA på språkreise? Har noen noen erfaringer? Er det mange 14 åringer som drar på språkreise til USA?

Jeg har hatt samme type dilemma ;)

Må innrømme at fordommene mot språkreiser sitter løst, ikke minst fordi en slektning av meg har vært reiseleder og ikke vil anbefale det i utgangspunktet, og inntrykket ble bare forsterket av en ferietur til Malta der øya var oversvømt av mer eller mindre berusede fjortiser hver eneste kveld.

Men ungen fant selv fram til et intensivprogram med ekstra forelesninger, hun er ganske nerdete i utgangspunktet, og skal reise sammen med en venninne som er like nerdy... :ler: De er klare på at de drar dit for å lære mest mulig engelsk, og har styrt unna alle program som dreier seg mer om ferie og interesser og de typiske fest-destinasjonene (Malta, Brighton, alle introduksjoner som starter med "Ditt livs ferieopplevelse" og sånt). Og før eller siden må vi vel nesten bare stole på ungdommen og la dem ta valgene sine selv? Jeg føler i hvert fall ikke at jeg tar noen unødvendige sjanser ved å la henne dra, selv om det skal bli veldig godt når hun kommer hjem!

Anonym poster: 0a15f97be1f121bc4f8de26f1e6a4d80

Skrevet

Kanskje du bare hadde white trash kjente.

Hehe, utelukker ikke det:D

Men slik er det når foreldrene ikke skjønner bedre. Og alle kan ikke bo på Frogner, vettu;)

AnonymBruker
Skrevet

Var på språkreise det året jeg fylte 17 år og da til Østerrike.

Ganske slapp oppfølging av STS som jeg dro med, men vi ble godt fulgt opp av vertsfamilien vår.

Men de som ville drikke fikk tak i drikke, så i den store gjengen som vi dro i så ble det to grupper, de som var mest opptatt av å feste og de som ikke "gadd evt brydde seg om" å feste. Og det var nok personligheten til en selv og litt tilfeldigheter som styrte hvilken gruppe du havnet i.

Så jeg tror jeg også ville sett ann datteren og den hun evt skal dra med. Og muligens også ventet et år eller to.

Anonym poster: e3f708c4bc9fb893f6a333233e3713e0

Skrevet

Min datter dro til Brighten, UK i 3 uker da hun var 15, og det gikk veldig bra. Hun fortalte etterpå at de hadde drukket et par øl på stranden en dag, men ellers hadde det vært alkoholfritt. Vi snakket om dette på forhånd, og jeg gjorde henne oppmerksom på at hun kunne bli sendt hjem om hun drakk alkohol. Hun hadde en veldig bra tur.

Tror du må selv vurdere din tenåring. Usa er noe annet enn UK, men tenåringer er også forskjellige. Kanskje jeg ville ha ventet 1 år, men samtidig vil ungdommen få et godt grunnlag for språket mens det er i ungdomsskolen. Du kjenner henne best og kan vurdere hvor reisevant og moden hun er for alderen.

Gjest Blomst83
Skrevet

Tror du må selv vurdere din tenåring.

Nettopp! Jeg ble tilbudt alkohol,men siden jeg ikke hadde begynt å drikke på den tiden drakk jeg heller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...