Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min som er 13 nå vil veldig gjerne reise på språkreise neste sommer. Hun vil reise til USA, enten California eller Florida. Vi har sett på EF språkreiser og det ser jo greit ut... MEN ville dere latt deres 14 årige datter reist til USA på språkreise? Har noen noen erfaringer? Er det mange 14 åringer som drar på språkreise til USA?

Anonym poster: e349058bb3a18438822d1da76cc271dc

Gjest chiki
Skrevet

Jeg var 15 år da jeg var på språkreise for 8 år siden. Vi var på bar/pub neten hver kveld, så min datter skal ikke få lov ;) vi drakk oss ikke sanseløse og gjorde ikke noe galt ellers, ar heller ikke en spillvill 15 åring hjemme

Skrevet

Det ville jeg absolutt ikke gjort.

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro da jeg var 15-16, etter konfen. Mye fyll og faenskap.

Skrevet

Jeg var på språkreise når jeg var 15. Kunne gjerne ventet til jeg var 16 =)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei det hadde ikke mine fått lov til.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter skal ikke få lov til å reise på språkreise før hun er 18 og kan betale alt selv.

Anonym poster: 144b4ea22ea6a3edad51211beb76675c

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Jeg var på språkreise sommeren rett før jeg fylt 15,og det var null fyll og fanteri. Så jeg ser ingen problemer med det :)

Edit:Jeg dro til England.Og på den tiden(ting kan ha endra seg,er jo rundt 15 år siden) var det tryggere å reise med STS enn EF.

Endret av Blomst83
Skrevet

Jeg hadde ikke latt en ung jente dra så langt som til USA på språkreise. Det kan hende hun hadde fått lov å dratt litt nærmere Norge, sånn som England f.eks. Å da måtte jeg være helt sikker på at det ikke skjedde noe på turen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på språkreiser. Mange av de som snakker om fyll og fanteri hver kveld, har kanskje vært på Malta eller lignende? Der skjer det mye, og ungdommer er generelt ekstremt gode på å snike seg unna kontroller. Jeg har selv vært leder, vi godtok ikke noe tull, men måtte innse at vi på ingen måte klarte å ha kontroll på så mange ungdommer.

USA er en annen historie, såvidt jeg har fått med meg. Reglene for servering av alkohol til mindreårige er i utgangspunktet mye strengere, campus der språkreisestudentene bor er lettere å kontrollere og lengre fra steder som serverer alkohol osv. Så jeg tror USA absolutt er det beste alternativet, samtidig som jeg helt ærlig mener at 14 er altfor ungt til å reise på språkreise, spesielt alene og hvis det er første gang ungdommen skal på tur alene.

I Europa er England det beste alternativet for språkreise, etter min erfaring. Både fordi folk der faktisk snakker engelsk (beklager Malta, men engelsken blant folk flest er ikke spesielt god) og fordi alkohol ikke er så lett tilgjengelig i England.

Anonym poster: 0ccecd5b03aa1293926a1b58f8da66f4

• Liker 3
Skrevet

Jeg var i Brighton. Det er jo selvsagt lenge siden nå, men vi fant oss fort en bule som serverte mindreårige. Jeg ble introdusert til tequila der, jesus kristian, spydde hele veien hjem.

Skrevet

NEI,

Språkreise er bare et finere begrep for det som defineres som drikketur. Få turer det er så mye alkohol på som de turene der, dessverre.

Gi henne heller litt ekstra lommepenger når hun blir 18 og reiser på sydenferie, aka drikketur :)

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ha sendt datteren min på språkreise til USA, men ikke til UK/Malta. Drikkereglene og kulturen er mye strengere i USA enn den er i de to andre landene og mitt inntrykk er også at ungdommene blir passet bedre på der.

Anonym poster: 5aea738112e1c120dea523f536e44cfd

• Liker 1
Skrevet

Datteren min som er 13 nå vil veldig gjerne reise på språkreise neste sommer. Hun vil reise til USA, enten California eller Florida. Vi har sett på EF språkreiser og det ser jo greit ut... MEN ville dere latt deres 14 årige datter reist til USA på språkreise? Har noen noen erfaringer? Er det mange 14 åringer som drar på språkreise til USA?

Anonym poster: e349058bb3a18438822d1da76cc271dc

Jeg ville IKKE latt min (hypotetiske) datter, men det er meg.

Lillesøsteren min fikk med et nødskrik lov til å dra på språkreise til Malta da hun var 16, noe som gikk veldig bra. Men jeg vet de var borti alkohol og ikke minst alle de spennende utenlandske guttene.

Hvis du lar henne dra, syns jeg det høres greit ut, selvom jeg som sagt ikke ville gjort det selv, men i såfall; ta deg en mammaprat med henne om hva hun muligens kan oppleve, og at hun må huske på at de samme reglene gjelder på språkreise som hjemme, og kanskje enda litt ekstra på språkreise :)

Dessuten kan det jo hende det er noe sannhet i det personen over meg sier om at USA er et land der man passer bedre på ungdommene som er på tur.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Tror nok en språkreise til USA er noe annet enn til UK. I USA er det mye strengere når det gjelder alkohol og skal hun bo i en vertsfamilie tror jeg nok de passer meget bra på. Har selv bodd i USA i oppveksten og var sjokkert over hvor beskyttende foreldre var overfor barna sine. I tillegg ligger frykten for å bli saksøkt som en klam hånd over familien dersom de ikke skulle klare å passe på datteren din.

Tror jeg ville sendt min egen datter til USA, men ikke til UK.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på språkreise i USA da jeg var 16. Det var lite alkohol (vanskelig å få tak i), men derimot en del weed blant ungdommene der borte. Vi bodde i vertsfamilier, men var på en tur til en annen storby, og der fikk vi tak i alkohol. Så det var én kveld med alkohol i løpet av de 4 ukene jeg var der.

En annen ting dere bør vurdere, er hvor gamle de andre som drar dit på språkreise er. Da jeg dro, var de fleste 16-17 år. Jeg tror ikke det er så vanlig å dra på språkreise når man er 14, men hvis hun har noen venninner som skal, er det i hvert fall bedre.

Jeg synes det er dumt å utelukkende bruke alder som grunn til å la noen gjøre noe. Er jenta di ansvarlig og trygg, ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få dra. Alternativet er å finne en slags "camp" hun kan reise på i stedet, hvor det er flere på hennes alder og mer ordnede former. Man kan lære språk der også :)

Anonym poster: 71311a6f2752e9603132147a866294fe

Skrevet

Jeg ville nok heller sendt min gutt til mine slektninger i England enn på språkreise.. Men det er ikke alle som har den muligheten ;) Jeg tror nok heller jeg ville ventet til min hvertfall var begynt på vgs. og vurdert et halvår på utveksling. Skjer mye rart da også, men da har de hvertfall en familie som ser litt etter en og en lærer samtidig språket :)

Gjest Sjøhesten
Skrevet

Jeg var i California på språkreise som 14 åring. Jeg vil si dette er et veldig trygt sted å reise på språkreise. Jeg ble kjørt til og fra skolen hver eneste dag, så jeg trengte aldri å ta kollektivt, og har inntrykk av at det gjaldt de andre der også. Var aldri ute på noe i kveldene som ikke var i regi av språkskolen eller sammen med vertsfamiliene. Jeg følte meg svært godt passet på. Jeg har snakket med folk som har vært i England på språkreise, og der var forholdene langt dårligere.

• Liker 1
Skrevet

Nei.

I min ungdom var det flere som dro på språkreise både med EF og STS. De dro til Storbritannia. Der mista de alle møydommen og alle drakk. Det var de jentene som også fikk lov til å dra på fester tidlig og som fikk alkohol med hjemmefra. De hadde så kule foreldre at de også lot ungdommen ha vorspiel hjemme i kjellerstua.

I mitt hode er det derfor en viss type foreldre som skaper en viss type barn (ungdom) som får lov til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...