Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

her har vi enda ingen rutiner, annet enn kveldsstell kl 20-21. PÅ dagen sover han flere lurer i ca 45 - 1 time om gangen, kanskje tre til fire eller fem ganger. Ellers er han våken i to timer i strekk. Han sover ca ti timer på natt. Er det på tide å få han til å sove lenger dupper på dagen enn disse korte duppene?

Anonym poster: fc6c548dda989c492d3961b78da120c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt har aldri sovet lengre enn halvtimer og timer på dagtid. Vi ventet på at han skulle forandre seg, men nå har vi gitt opp håpet. Jeg synes det høres greit ut det dere gjør? Jeg hadde etterhvert ville flyttet leggetiden til tidligere på kvelden da, men det kommer nok etterhvert. Søvn på dagtid styrer de vel helst selv, så lenge man ikke har spesielle problemer man må prøve å løse.

Skrevet

Tror det var på denne tiden vi prøvde å få litt struktur på dagsovingen. Men det er ikke sikkert han er klar for det enda. La han sove når han virker trøtt, barn som er så små sier i fra når de er trøtte og reagerer ikke så gått på rutiner uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men hvordan få han til å sovne tidliger. Kan vi prøve å få rutiner på siste luren kanskje? Hvordan gjøres eventuelt dette?

Skrevet

Tror vi bare tok det gradvis og prøvde oss frem med hva som fungerte. Vår gutt har alltid sovnet greit på kvelden selv om siste dupp er sein, men jeg hører noen si at siste dupp ikke bør vare lengre enn til kl.16 for legging ca kl.19. Men det er jo så individuelt, og gutten deres er jo liten enda.

Jeg ville bare ha sett det an, men hatt i bakhodet at det kanskje kan være verdt å prøve å legge han gradvis tidligere, f.eks 10 min før av og til for å flytte frem. Om det er det dere ønsker selvfølgelig! Jeg liker godt at han legger seg tidlig, men vet andre som fortrekker å ha ungene oppe utover kvelden.

Skrevet

Viktig å huske at babyer er forskjellige. Du hører jo så mye om at de bør sove så og så mye, og sånn og sånn på dagen, men du kan faktisk ikke tvinge babyen din til å sove på en bestemt måte. Du kan selvfølgelig prøve å legge til rette for lengre dupper, og prøve å innarbeide rutiner på dagtid, men det er ingen garanti for at det faktisk kommer til å fungere.

Når det gjelder legging på kvelden går det an (som allerede nevnt) å ta det gradvis. F.eks. kan du legge han 15 eller 30 min tidligere for hver uke. Og så selvfølgelig følge nøye med på når han begynner å bli trøtt på kvelden og evt. prøve å legge han da. Babyen min la seg rundt kl 22 de første 3 månedene og så begynte vi å kutte ned. Nå legger vi han halv åtte! :)

Jeg vet ikke om jeg ville fulgt regelen om at de ikke kan ta en lur etter 16 hvis de skal legge seg 19. Det må du jo selvfølgelig se an selv, men ha i bakhodet at en overtrøtt unge er den vanskeligste ungen å legge av alle!

AnonymBruker
Skrevet

men hvordan kan det ha noe for seg å redusere 15 min hver dag på leggingen, når selve leggingen kan ta alt fra 30 min til 2 timer? da blir det jo ikke noe forskjell? ;) ts

Skrevet

Man skal redusere leggetiden om babyen virker trøtt 10 minutter før dere legger han, ikke uansett hva. Men selv om dere reduserer leggetiden kan det ta litt tid før han responderer på det med å sovne tidligere.

Skrevet

For å legge babyen tidligere, kan det være lurt å se på når og hvor lang siste lur er, og sm du sier, få litt struktur på den. Da vår yngste var på den alderen hadde han tre lurer per dag, hvorav den siste stort sett bare var en power nap på ca 20 minutter i 16-17-tiden (ja, vi vekket om han ikke våknet av seg selv). Da gikk det greit å legge ham kl 19. Denne powernapen kuttet vi gradvis ned på etterhvert som han ble vanskeligere å legge på kvelden, og den forsvant vel helt da han var rundt 6 måneder.

Om dette passer for dere, er jo en annen sak. Babyer er ulike, og vår yngste hadde ganske tydelige søvnrutiner på dag tidlig. Men jeg har stor tro på at babyer ikke må være overtrette når de legges, men de må være trette nok. Det at de ikke vil sove når de legger seg kan skyldea andre ting enn når siste lur var, men hos oss har det stort sett skyldtes at de har sovet sisteluren for sent (og/eller den har vært for lang).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...