AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 at babyen begynner å bli klar for å introduseres for grøt etc? gutten min er over 3 mnd gammel, og spiser stadig mer og mer mme i løpet av dagen ( kunne dessverre ikke amme pga liten produksjon ). I det siste har han begynt å våkne på natta for å spise, noe han ikke har gjort siden han var 6 uker gammel. Betyr dette at han er klar for noe med litt mer "hold" i, eller skal han bare fortsette med mme selv om han noen dager går over litern? Anonym poster: e6f1552d0cc1cb361f49aa886d0e91fc
ara Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er ikke noe god på MME-mating ettersom jeg kun ammet selv.. Men altså, han er bare 3 mnd og det er absolutt ikke uvanlig at babyer våkner på natten for mer mat, selv om MME-barn ofte sover store deler av natten uten å våkne... Jeg ville snakket med helsesøster og fått råd derfra. Jeg tror det egentlig anbefales å vente til 4 mnd før man begynner med grøt, men det finnes sikkert unntak.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Jeg vet selvfølgelig at det er vanlig å våkne om natten for mat, men når mengden mme har økt så mye også, tenker jeg at det ikke metter ordentlig for han. Og jeg skrev at han er over 3 mnd gammel, altså 4 mnd om litt over en uke. Jeg har prøvd å ringe helsesøster, men hun er umulig å få tak, derfor tenkte jeg å høre her mens jeg venter på å få svar fra henne, kun for å få noen andres erfaringer. Hadde ikke tenkt å begynne før jeg hadde snakket med helsesøster uansett. Anonym poster: e6f1552d0cc1cb361f49aa886d0e91fc
pratesyk Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Vi ga litt grøt til vår lille da hun fylte 4 mnd. Hs sa at vi som gir mme kunne introdusere grøt ved 4 måneders alder. Gi litt og litt også begynner du med større mengder. Men det hjalp ingenting for nattesøvnender altså. Og har lest her inne at det er flere som ikke merket forskjell. Babyer på 4 måneder blir sultne på natta og skal ha mat. Så du må nok regne med flere måneder til med nattmat. Vår lille er nå 10 mnd og våkner ofte enda på natta for mat..
charactouy Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Det betyr nok at han begynner å få behov for noe mer, ja. Mange mme-mødre rådes til å begynne med grøt pga barnet har behov for mer mme enn det som er anbefalt. Sannsynligvis kan du helt trygt begynne å introdusere fast føde nå. Vi begynte med grøt da babyen var 4 mnd. Vi gav tykk konsistens fra første dag, kun et par teskjeer de første dagene, og økte så med en spiseskje daglig opp til full porsjon. Andre velger å begynne med tynn grøt/velling og så gjøre den tykkere etter hvert. Du kan også velge å begynne med grønnsaksmos eller frukt, mange sverger til grønnsaker for tidlig å introdusere barnet for annet enn søtt, både mm, mme, grøt og frukt er søtt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Du kan kanskje prøve å gi babyen velling hvis den snart er 4mnd og krever mere mat. Lag en tynn/flytende grøt og ta på flasken. Før så fikk du kjøpt egne vellingtuter på apoteket, men aner ikke om du får det nå. Hvis ikke går det an å lage hullene litt større.. Anonym poster: 8900a72d6a2b4790837a7b1bef06caae
MyElixir Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Mine tvillingjenter fikk også MME da de var noen uker gamle, klarte ikke produsere nok. De vokste rask og begynte å vakne oftere for å få mat. Begynte med velling da de var ca 3 mnd. Velling er noe midt imellom MME og grøt, og det gjorde underverker. De trengte tydeligvis mer enn bare melk. Etter noen uker med velling gikk vi over til litt grøt.
tonelillevenn Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Jeg vet selvfølgelig at det er vanlig å våkne om natten for mat, men når mengden mme har økt så mye også, tenker jeg at det ikke metter ordentlig for han. Og jeg skrev at han er over 3 mnd gammel, altså 4 mnd om litt over en uke. Jeg har prøvd å ringe helsesøster, men hun er umulig å få tak, derfor tenkte jeg å høre her mens jeg venter på å få svar fra henne, kun for å få noen andres erfaringer. Hadde ikke tenkt å begynne før jeg hadde snakket med helsesøster uansett. Anonym poster: e6f1552d0cc1cb361f49aa886d0e91fc Hei Vet ikke om du har fått tak i helsesøster, men som helsesøster kan jeg prøve å hjelpe deg. Det er ganske vanlig at fullernærte mme barn er modne for fast føde tidligere enn morsmelksbarn. HVis han nå har rundt 4 mnd, kan du like gjerne starte med litt annen føde i stedet for å gå over anbefalt dose med mme. Jeg vil anbefale deg å starte med hirsegrøt fra helsekost, merke Holle, som er en bedre grøt etter min mening enn de andre. Du kan også kjøpe ferske svisker og aprikoser på helsekost som du koker i vann i 15 min og moser med stavmisker. Det blir en fin blanding med grøtpulveret. Da vil han få viktig næring (mye naturlig jern i hirse, kalsium i aprikos og stabiliserende for magen med svisker). Et annet alternativ er også å mose avocado og prøve gradvis med det. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå