Gå til innhold

Far bor i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Hei

lurer litt på hvem jeg kontakter ang rettigheter når barnefaren har flyttet til utlandet (vi er begge norsk)?

tenker da på problemer med anskaffelse av pass og andre ting i hverdagen hvor begge foreldre trengs.

Far ser sitt barn ca 2-3 ganger i året da av egen vilje, ikke fordi jeg er vrang.

Jeg prøver å ordne så de sees men far har alltid unnskyldning for hvorfor han ikke kan.

håper dette var forståelig uten å gå for mye inn på detaljer

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen. Du er alene om saken. I beste fall får du forståelse fra politi slik at pass lar seg ordne, men har far nektet å skrive under på at barnet skal ha pass da? Hvis ikke sender du jo bare papirene til ham så skriver han under og sender tilbake. Ikke verre.

Skrevet

Hvis han stikker kjepper i hjulene dine så du ikke får ordnet pass, kan du ta kontakt med en advokat som gjør så han h*n ordne så han mister foreldreansvaret ift å hente ut pass.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Pass lar seg ordne. Politiet sender brev etter hvert om du ønsker. Hvis han ikke kommer og signerer kan pass utstedes. Foreldreansvaret er vanskelig å ta fra noen. Rus og vold er vanligvis det som er avgjørende. Flere menn flytter til utlandet oga.bokostnader. Det er grenseområdene som er mest aktuelle. De det blir naturlig nok lite samvær med store avstander og et anstrengt forhold til den andre forelder.

AnonymBruker
Skrevet

Da jegvar barn bodde far i utlandet og hadde delt foreldrerett de første ti årene så han måtte til Norge for å signere sammen med mamma da jeg skulle ha pass. Etterhvert ga han fra seg foreldreretten og da behøvdes ikke signaturen hans.

Om det er andre ting f.eks. hvor skolen skal henvende seg tror jeg det er enklest om dere avtaler selv.

Anonym poster: 8222520759557872bc30c00deed1c401

AnonymBruker
Skrevet

Min eks flyttet til utlandet pga jobb for mange år siden. Det er ikke problem å få pass, Jeg har med meg fullmakt fra han til passkontoret. Fullmakten må inneholde kopi av legitimasjon og være signert.

Det eneste problemet jeg har støtt på til nå er at jeg ikke får åpnet sparekonto til barna. Her kommer man ingen vei med fullmakt. Begge foreldrene må møte personlig i banken, det er håpløst å få til. Så jeg har rett og slett droppet sparekonto til dem..enn så lenge. At det skal være vanskeligere å åpne sparekonto enn å få utstedt pass til dem skjønner jeg bare ikke.

Det kan la seg løse ved at han blir kunde i deres bank eneste.

Anonym poster: 435767b8b5e225c1462fa08d91a9d001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...