AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Jeg og kjæresten skal kjøpe bolig sammen, men vi har ikke nok egenkapital selv til lånet. Vi skal derfor spytte inn likt selv, mens min far står som kausjonist på resten av egenkapitalen. Hans foreldre har ikke råd til å stå som kausjonist. Hvordan gjør vi det med eierandeler da? Om vi fordeler likt etter innskudd vil kjæresten min eie bare 15 % og det er jo ikke mye å skryte av. Tenker det også vil bli kluss i forhold til hvor mye vi betaler inn på lånet. Vi har nesten lik inntekt, kjæresten tjener litt mer enn meg, men ikke mye. Kjæresten er en redelig fyr så jeg tror ikke han ville gjort noe dumt, men samtidig så vil jeg ikke at min far skal lide om det skulle bli slutt. Kan vi kanskje lage en personlig avtale for hva som skjer hvis det blir slutt? Ikke at jeg vet hva som burde stå i den, men. Anonym poster: a9143db8b417e479931f7c2b52f453f9
Glitnir Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Dere kan jo ikke fordele eierandel etter innskudd! Innskuddet er jo bare en mindre andel av boligen (kanskje 15 % i deres tilfelle?) men dere skal jo eie den belånte andelen også. Og kausjonisten skal ikke ha noen eierandel i boligen. Kausjonisten gjør ingen innskudd. Si om boligen koster 1 mill, en av dere har 100 000 i EK og den andre ikke. Skal det ha innvirkning på eierandel vil fordelingen bli 45/55. En annen variant er å eie likt men ha kontrakt på at den som hadde EK skal ha ut disse pengene med renter først ved et salg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Jeg og samboer har skrevet kontrakt på at jeg som har skutt inn EK på 300 000 skal ha disse utbetalt før overskudd/underskudd av boligen skal fordeles ved eventuelt brudd. Vi eier 50/50. Anonym poster: ab3916c1fb6dfe971dabfc75c1369686 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Dere kan jo ikke fordele eierandel etter innskudd! Innskuddet er jo bare en mindre andel av boligen (kanskje 15 % i deres tilfelle?) men dere skal jo eie den belånte andelen også. Og kausjonisten skal ikke ha noen eierandel i boligen. Kausjonisten gjør ingen innskudd. Si om boligen koster 1 mill, en av dere har 100 000 i EK og den andre ikke. Skal det ha innvirkning på eierandel vil fordelingen bli 45/55. En annen variant er å eie likt men ha kontrakt på at den som hadde EK skal ha ut disse pengene med renter først ved et salg. Anonym poster: a9143db8b417e479931f7c2b52f453f9 Takk for svar. Jeg spør fordi jeg er helt grønn og det er mye nytt vi må sette oss inn i. Men da blir det hvertfall ikke noe problem med eierandel for vi skal legge inn like mye egenkapital. Så da ønsker jeg bare å sikre min far. Om det blir slutt, vi må selge og vi ikke får solgt for like mye vi betalte så vil jeg ikke han skal lide på noen måte. Men vi får vel høre med banken. Anonym poster: a9143db8b417e479931f7c2b52f453f9
nojac Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg og samboer har skrevet kontrakt på at jeg som har skutt inn EK på 300 000 skal ha disse utbetalt før overskudd/underskudd av boligen skal fordeles ved eventuelt brudd. Vi eier 50/50. Anonym poster: ab3916c1fb6dfe971dabfc75c1369686 Skal du ikke ha avkastning på disse 300 000? Det høres ut som en dårlig ide. Men vil du ikke ta risikoen kan du jo ikke be om avkastning.... Til TS: Det virker rart at "far står som kausjonist på resten av egenkapitalen" En kausjonist betaler jo i utgangspunktet ikke noe, men er en garantist for at lånet ikke blir misligholdt. Låner han deg penger til egenkapitalen? Endret 4. juni 2013 av nojac
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Skal du ikke ha avkastning på disse 300 000? Hun skal ha 300 000 utenom, uanset tap eller verdistigning, og så skal hun ha avkastning også? Skal hun ha avkastning må hun også tåle tap, dersom boligen synker i verdi. Dette virker det ikke som hun takler, og dermed bør hennes 300 000 være 300 000 uansett økning eller tap... Anonym poster: 2a45742f062863431d5293210a10daff
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Til TS: Det virker rart at "far står som kausjonist på resten av egenkapitalen" En kausjonist betaler jo i utgangspunktet ikke noe, men er en garantist for at lånet ikke blir misligholdt. Låner han deg penger til egenkapitalen? Vi har det på samme måte - foreldrene mine er kausjonister for et beløp som tilsvarer det vi mangla i egenkapital. Det vil si, vi hadde om lag 10 % egenkapital selv og resten av pengene har vi fått låne i banken. Siden vi ikke oppfylte kravet om 15 % egenkapital, måtte banken ha ekstra sikkerhet på deler av lånet. "Kausjonistlånet" er et eget lån (ca 7 % av kjøpesum), der banken har tatt pant i huset til foreldrene mine. På dette lånet har vi kortere nedbetalingstid, og så fort det er nedbetalt er kausjonistene fristilt. Til TS: Dere bør iallfall ha forsikring i forhold til død og uførhet, slik at far din ikke sitter igjen med gjelden deres da. Men forsikring hjelper jo ikke ved samlisvbrudd. Den beste er å nedbetale boliglånet så fort dere klarer til et nivå dere er komfortabel med. Det er jo akkurat på grunn av at det er en viss risiko for at dere må selge for mindre enn dere betalte, at banken i utgangspunktet har krav om 15 % egenkapital og at dere derfor måtte ha ekstra sikkerhet i form av kausjonist på lånet. Anonym poster: 400e59940aa01c4c9c7e9e180699213c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Hun skal ha 300 000 utenom, uanset tap eller verdistigning, og så skal hun ha avkastning også? Skal hun ha avkastning må hun også tåle tap, dersom boligen synker i verdi. Dette virker det ikke som hun takler, og dermed bør hennes 300 000 være 300 000 uansett økning eller tap... Anonym poster: 2a45742f062863431d5293210a10daff Jeg skyter inn disse 300 000 kun for at vi i det hele tatt skulle få kjøpt en bolig. (dermed til gode også for samboeren). Jeg vil ikke risikere å tape de bare fordi mannen ikke har spart opp noe, og jeg vil heller ikke tjene penger i form av avkastning på de. (som jeg jo ville fått ved sparing i bank). Han kunne sannsynligvis ikke kjøpt bolig i det hele tatt uten disse pengene, altså ville han kastet pengene bort på å leie framfor å få verdistigning i bolig. Så at dere mener jeg ikke "takler" risikoen for tap, det bryr jeg meg overhodet ikke om. Taper på det gjør jeg jo uansett på et vis. Anonym poster: ab3916c1fb6dfe971dabfc75c1369686
juliane Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Anonym poster: a9143db8b417e479931f7c2b52f453f9 Takk for svar. Jeg spør fordi jeg er helt grønn og det er mye nytt vi må sette oss inn i. Men da blir det hvertfall ikke noe problem med eierandel for vi skal legge inn like mye egenkapital. Så da ønsker jeg bare å sikre min far. Om det blir slutt, vi må selge og vi ikke får solgt for like mye vi betalte så vil jeg ikke han skal lide på noen måte. Men vi får vel høre med banken. Anonym poster: a9143db8b417e479931f7c2b52f453f9 Eierandelen blir ikke påvirket av at din far står som kausjonist, den regner dere kun ut etter EK fra hver enkelt og hvordan dere velger å fordele lånet dere mellom. Når du sier at du ikke vil at faren din skal lide hvis dere ender i økonomisk uføre på noe vis - vel, det er den risikoen man tar når man velger å stå som kausjonist. Hvis dere ikke betaler lånet deres er det faren din som er ansvarlig for den summen han står som kausjonist for. Så enkelt er det, og det er hele poenget med å stille realkausjon og dermed ikke noe dere kan gjøre noe med. Det eneste dere kan gjøre er å sørge for at din far blir slettet som kausjonist med en gang dere har betalt ned den summen han har kausjonert for, samt å betale ned denne summen så raskt som mulig. Hvis leiligheten stiger i verdi kan dere evt også få en ny prisantydning og få refinansiert lånet hvis dere da har lån innenfor 85%, og da få evt få slettet ham tidligere. Det er noe dere i så fall må spørre banken om er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå