AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Jeg pleier som regel ta med noe kontanter på utenlandsreise. Reiser mest i Euroland, og da er det ikke så farlig om man har litt til overs. Det kan tas med på neste reise. Men når jeg reiser til andre land enn Euroland, så blir det som regel til at jeg tar ut en sum som jeg bruker opp, siden det er ulønnsomt å veksle tilbake småsummer. Nå tenkte jeg å begynne med kun kortbruk, men siden jeg alltid har betalt småsummer i lokal valuta så har jeg ikke erfaring med hvor ofte jeg evt vil få problemer. Eneste jeg har lagt merke til er at man enkelte steder må handle med minst et visst beløp for å få brukt kortet. Og så er det jo litt kjipt hvis man ikke får kjøpt det man vil ha og det ikke er minibank i nærheten. Dere som bruker kun kort i utlandet, støter dere noen gang på problemer? Eller tar absolutt alle kort i dag, inkl markedsboder osv? Varierer vel sikkert fra land til land, men tenkte å begynne eksperimentet på Danmarkstur Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b
Chloe- Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Bare ta ut i minibank? Det er uansett kjekt å ha en liten kontantbuffer.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Jeg pleier som regel ta med noe kontanter på utenlandsreise. Reiser mest i Euroland, og da er det ikke så farlig om man har litt til overs. Det kan tas med på neste reise. Men når jeg reiser til andre land enn Euroland, så blir det som regel til at jeg tar ut en sum som jeg bruker opp, siden det er ulønnsomt å veksle tilbake småsummer. Nå tenkte jeg å begynne med kun kortbruk, men siden jeg alltid har betalt småsummer i lokal valuta så har jeg ikke erfaring med hvor ofte jeg evt vil få problemer. Eneste jeg har lagt merke til er at man enkelte steder må handle med minst et visst beløp for å få brukt kortet. Og så er det jo litt kjipt hvis man ikke får kjøpt det man vil ha og det ikke er minibank i nærheten. Dere som bruker kun kort i utlandet, støter dere noen gang på problemer? Eller tar absolutt alle kort i dag, inkl markedsboder osv? Varierer vel sikkert fra land til land, men tenkte å begynne eksperimentet på Danmarkstur Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b Alle tar ikke alt av kort å sånt nei. Nå har ikke jeg reist land og strand rundt, men alt av bensinstasjoner og store butikkjeder tar som regel vanlige visakort og lignende, men mindre butikker å "landhandler" tar somregel kun lokale kort. Har selv prøvd kortbruk i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland, har ikke støtt på nevneverdige problemer, men om du skal besøke lokale markeder å sånt så tviler jeg på at de tar norske kort Anonym poster: 6e0cd06bff6a1688db18dc57236dba75 1
Gjest Ciegus Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har alltid behov for kontanter i utlandet, i noen land mer enn andre. Danmark går jo relativt greit, men det er litt kjipt å ikke kunne kjøpe seg en is/pølse/drikke av en liten bod fordi man ikke har kontanter. For nei, alle tar ikke kort.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Jeg pleier som regel ta med noe kontanter på utenlandsreise. Reiser mest i Euroland, og da er det ikke så farlig om man har litt til overs. Det kan tas med på neste reise. Men når jeg reiser til andre land enn Euroland, så blir det som regel til at jeg tar ut en sum som jeg bruker opp, siden det er ulønnsomt å veksle tilbake småsummer. Nå tenkte jeg å begynne med kun kortbruk, men siden jeg alltid har betalt småsummer i lokal valuta så har jeg ikke erfaring med hvor ofte jeg evt vil få problemer. Eneste jeg har lagt merke til er at man enkelte steder må handle med minst et visst beløp for å få brukt kortet. Og så er det jo litt kjipt hvis man ikke får kjøpt det man vil ha og det ikke er minibank i nærheten. Dere som bruker kun kort i utlandet, støter dere noen gang på problemer? Eller tar absolutt alle kort i dag, inkl markedsboder osv? Varierer vel sikkert fra land til land, men tenkte å begynne eksperimentet på Danmarkstur Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b Som i Norge så vil småkiosker, boder langs stranden etc kreve faktiske penger. Jeg bruker å løse dette ved å ta ut en sum (ikke noe stort) og så bruke kort der det går ann. Pluss, å bruke kort tar av og til litt tid i utlandet. Terminaler skal kobles, forbindelser brytes, signaturer etc.. så ofte er det mye raskere å betale kontant. Og mange butikker opererer fortsatt med et minstebeløp det kan være vanskelig å oppfylle ved småhandler. Om du skaffer deg et kredittkort (bør du ha uansett da mange butikker og restauranter ikke lar deg holde oppsikt med kortet mens du betaler og det dermed er umulig å si om du blir svindlet) med gebyrfrie uttak i utlandet kan du ta ut småsummer i minibank og betale med kontanter om hverandre. Er det jeg har endt opp med å gjøre. Om du er redd for å ha igjen penger er det enkelt å panlegge innkjøp (matvarer, øl, vin, gaver) siste dagen. Så vet du at det blir brukt opp. Mine siste kontanter bruker å fordufte på flyplassen. Anonym poster: 7a5a1cd4aa6982600362bb836d19ca8d 1
FantasDick Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Alle steder tar ikke kort, så det enkleste for alle er at du tar ut en liten sum i minibank, men du kan selvsagt bare gjøre det vanskelig om du ønsker det. Var i Kroatia nettopp, tok ut litt cash på flyplassen for å betale på lokale busser o.l. Tok ut så lite at alt ble brukt opp, og betalte med kort ellers.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Problemet er at man ofte får tatt ut bare 500 kr feks i minibank, og så bruker man det meste på fjas. Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Det er jo fryktelig hvor komplisert man skal lage det. Ta ut 200-500-1000 kr i lokal minibank, bruk kort så mye som mulig. Bruk kontanter der du trenger det, og om du mot sslutten av ferien har igjen litt mye kontanter, bruk de istedenfor kort. Anonym poster: 16a070ea652a8200dcb4385dd6454407 2
Fantomina Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 (endret) . Endret 16. januar 2015 av Fantomina
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #10 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor så mange tips om å ta ut kontanter, når det er det jeg vil unngå? Jeg reiser ofte på dagsturer med jobben, og når jeg reiser til land jeg ikke skal tilbake, er det ulønnsomt å ta ut 4-500 pr tur. Spesielt når mesteparten da går til unødvendige innkjøp på flyplassen for å bruke opp resten. Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor så mange tips om å ta ut kontanter, når det er det jeg vil unngå? Jeg reiser ofte på dagsturer med jobben, og når jeg reiser til land jeg ikke skal tilbake, er det ulønnsomt å ta ut 4-500 pr tur. Spesielt når mesteparten da går til unødvendige innkjøp på flyplassen for å bruke opp resten. Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b Du får si hva du tenker, så er det litt lettere ;-) Nei, du får ikke brukt kort overalt i utlande, på akkurat dsamme måte som du ikke klarer deg uten kontanter i norge. Klarer du deg med kun kort i Norge, gjør du det i Danmark også. Anonym poster: 16a070ea652a8200dcb4385dd6454407 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Du får si hva du tenker, så er det litt lettere ;-) Nei, du får ikke brukt kort overalt i utlande, på akkurat dsamme måte som du ikke klarer deg uten kontanter i norge. Klarer du deg med kun kort i Norge, gjør du det i Danmark også. Anonym poster: 16a070ea652a8200dcb4385dd6454407 Tester det i første omgang i København, så får vi se. Hvis jeg holder meg rundt Strøget regner jeg med det går bra, og ikke minst at det finnes flust av minibanker om behovet skulle by seg Anonym poster: ad6894cb597947c389cd9eae9535320b
Glynis Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Det går ikke i Berlin. Det er en haug av kafeer, restauranter og butikker som kun tar EC-Karte. I tillegg tar trikkeautomaten kun mynter, mens automatene på S-Bahn også tar sedler og EC-Karte, ikke Visa.
Gjest celebi Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Danmark er som Norge. Kort går an å bruke de aller fleste steder. I resten av verden derimot, kan du ikke regne med å få bruke kort overalt. Kortbruk er risikabelt mange steder, selv i minibanker. Der bør du ta ut pengene du har tenkt å bruke. Det du ikke bruker opp kan veksles tilbake. Du taper ikke noe særlig på det, med mindre du av en eller annen merkelig grunn skulle feilberegne forbruket ditt med flere tusen kroner. Det er en hel rekke problemer og utfordringer knyttet til kortbruk rundt i verden, så man bør i grunn alltid ha noen kontanter med seg uansett hvor i verden man reiser. Euro er greit, men amerikanske dollar er det aller beste. Kortet ditt kan bli mistet, magnetstripen kan bli ødelagt, kontoen din kan bli tømt eller kortet kan bli sperret. Heller ikke alle land er like moderne som Norge, og i mesteparten av verden gjelder fremdeles "cash is king". Denne tråden var litt søt
Bjørn88 Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Du får si hva du tenker, så er det litt lettere ;-) Nei, du får ikke brukt kort overalt i utlande, på akkurat dsamme måte som du ikke klarer deg uten kontanter i norge. Klarer du deg med kun kort i Norge, gjør du det i Danmark også. Anonym poster: 16a070ea652a8200dcb4385dd6454407 Er absolutt null og niks problemer å leve et helt hundre prosent normalt og kontantfritt liv i norge.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 Er absolutt null og niks problemer å leve et helt hundre prosent normalt og kontantfritt liv i norge. Tenkte meg at noen skulle henge seg opp i det ja ;-) Poenget var vel at TS ikke klarte det, om man skulle handle fra diverse boder og lignende. Anonym poster: 16a070ea652a8200dcb4385dd6454407
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Jeg bodde i København for noen år siden, og da var det ikke alltid så lett med kort. En del dagligvarebutikker o.l. tar ikke VISA/Mastercard, kun Dankort. Vet ikke om dette har endret seg siden da. Jeg var i hvert fall avhengig av å ha kontanter i tilfelle det kun var Dankort som gjaldt. På de fleste restauranter og butikker i Strøget er det derimot ikke noe problem. Lei deg en sykkel, så trenger du ikke bussbilletter heller Anonym poster: 4a6fb67f14a6890aacc65599082e4a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå