Gå til innhold

Samboer som mener alle gjenstander skal stå fremme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er ikke rotete i den forstand at han legger fra seg ting på gulvet (jo, ok litt det også da), problemet er at han plasserer ting tilfeldig rundt omkring i huset, og mener at det er gjenstandens rette plass: At tingen nå "bor" der permanent.

Noen få eksempler:

- Fotballfigurer og et flagg i vinhylla med glassdør.

- Telefonkatalogen (som vi naturligvis aldri bruker) oppå kjøleskapet.

- Tomme alkoholflasker oppå bokhylla (klassifisert som minner).

- Noen julepyntting fremme hele året fordi de er så spesielle.

- En stabel med sjokolade-/kjekspakker på kjøkkenbenken ("ja, kan vi ikke ha snackshjørne her da?")

- Absolutt alle solbriller og klokker på rad, i enden av kjøkkenbaren.

- Portabel harddisk, ladere, høretelefoner, skjøteledninger og alt annet elektronisk oppå skjenken.

- Treningsutstyr på gulvet i stua.

- Kvitteringer og brev i stabler i vilkårlige bokhyller.

- Alle toalettprodukter og medisiner fremme på badet.

- Bilblader som har ligget et halvt år på stuebordet.

- Skopuss/-børste som brukes én gang i året på skokylla.

Dette var bare noen få eksempler. Vi har ledig skapplass i alle rom, så det er ingen logisk grunn til at alt må stå fremme.

Prøver jeg å omorganisere noe får jeg beskjed om å la være å flytte på ting - "for de bor der de står". Han mener det er praktisk, på tross av at tingen kun blir brukt hvert skuddår. Dette er for eksempel om jeg prøver å putte kjekspakkene i kjøkkenskapet, toalettsaker inn i medisinskapet, eller treningsmanualene oppi kurven på gjesterommet der jeg oppbevarer mitt treningsutstyr.

Jeg er absolutt IKKE en shabby chic person, og jeg har absolutt ingen intensjon om et sterilt hjem, men det er så utrolig demotiverende at det alltid skal se så rotete ut hjemme! Det er rett og slett ikke lett å skulle vaske når huset er fullt av unødvendige støvsamlere, og når resultatet av vaskingen ikke engang ser OK ut.

Har prøvd å forklare til han hvordan jeg føler, men han blir så utrolig offensiv, og anklager meg for å prøve å lure han til å bo i et dukkehjem. Det er absolutt det SISTE jeg vil. Jeg vil bare ha et hjem som er lettere å vedlikeholde og som ikke ser så stressende/rotete ut! :(

Jeg er fullt klar over at ingen hus er som i interiørbladene, men alle våre venners hjem ser hvertfall innbydene ut om de tar en kjapp sjau - det gjør ikke vårt.

Jeg forstår at mannens ting må få komme til sin rett, men det må da kunne finnes en løsning der det slipper å se helt bomba ut?

Anonym poster: 152320988ae98683a8e394377d9c6344

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overlat støvtørking og vasking til han? Vil han ha det slik; med ting overalt; får også han vaske rundt de.

Det er mye enklere å få unne husarbeidet i en fei når man ikke først må rydde i evigheter, samt hele tiden flytte på ting for å komme til.

Det å ha benker og flater noenlunde ryddige er på ingen måte å ha det som et dukkehjem; det er praktisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, og at du ser hvor lite praktisk dette er.

Han både jobber mer enn meg og betaler mer enn meg, så det føles så feil ut at han skal vaske mer enn meg også. Aller helst burde vi funnet et annet kompromiss.

Han mener jeg lager drama over en bagatell, så vi butter skikkelig på dette punktet!

AnonymBruker
Skrevet

Min sin er også slik, han må ha alt fremme. Da er ting "organisert" i hans hode, dvs når han ser det. Vi har (dessverre) et stort hus med alt for mange ubrukte soverom, så han har klart å okkupere tre av disse uten problem. Her flyter det av ting, arbeidsutstyr, fritidsutstyr og friluftsklær ligger overalt, ALT på gulvet og ingen ting i system. Det er klin umulig å gå der uten å lage en sti, og han er såre fornøyd hver gang han går inn der. "Jeg finner jo alt jeg trenger, det ligger jo der"! I hauger... Jeg holder på å klikke... Har ikke blitt rengjort der inne på over et år, kommer jo ikke til. Nå skal vi snart flytte til nytt hus, og jeg har sagt at han MÅ sortere tingene sine, pakke vekk og samle vinterklær f.eks, så det kan legges bort når det ikke brukes. (Hvem trenger å ha vinterklærne fremme til enhver tid, når det er juni og lenge til vinter..?)

Jeg ga litt faen i starten da vi flyttet inn hit, og angrer på det nå. Ikke søren om det "systemet" der skal videreføres til neste hus.

Anonym poster: 107edee603f654bf3506a69ba9bff627

Skrevet

Oi, jeg er en rotete person, men jeg hadde altså blitt sprø av det der. Pluss at det ser ut som man ikke er ferdig innflyttet når ting og tang skal "bo" rare steder.

Selv om han kanskje ikke vasker huset selv, så bør han prøve en gang bare for å se hvor utrolig mye jobb det blir når all mulig drit skal stå/ligge framme på sånne steder. Det er forskjell på to lysestaker oppå en kommode og alle mulige ledninger og kabler oppå den samme kommoden.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg er en rotete person, men jeg hadde altså blitt sprø av det der. Pluss at det ser ut som man ikke er ferdig innflyttet når ting og tang skal "bo" rare steder.

Selv om han kanskje ikke vasker huset selv, så bør han prøve en gang bare for å se hvor utrolig mye jobb det blir når all mulig drit skal stå/ligge framme på sånne steder. Det er forskjell på to lysestaker oppå en kommode og alle mulige ledninger og kabler oppå den samme kommoden.

Der traff du spikeren på hodet - det ser ikke ferdig innflyttet her. Etter to år. Og det blir stadig verre.

Ja, får be han om å vaske neste gang, men tror desverre ikke det vil ha noen innvirkning.

Han mener jeg har så mye ledig tid at disse "tidsbesparende forslagene" mine faller på døve ører. Jeg får liksom ikke putta det inn i hodet på han at det hadde vært himla kjekt og få halvert tiden med vaskebøtta pluss å faktisk kunne være fornøyd med resultatet. Hans "praktisk" og min "praktisk" er tydligvis ikke forenelige.

Jeg er redd for at de mange rosablondehjemmene har traumatisert mannen min nok til å tviholde på alt mannlig rot han kan komme på!! :fnise:

(En liten fnise-smiley der ja, men egentlig er jeg temmelig frustrert.)

Flere råd mottas med takk!!

AnonymBruker
Skrevet

ocd?

Jeg eller han? Har aldri hørt om noen med rote-OCD før.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde klikket for meg. Hvorfor kan ikke ting få faste plasser i de forskjellige skapene og skuffene?? Stemmer for at han må vaske hvertfall en gang, helst flere.

Anonym poster: 9a1d1541e879a43a4d4b43fd0706af72

• Liker 1
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Forstår frustrasjonen din veldig godt jeg, TS! Jeg hadde klikka i vinkel hvis jeg måtte leve sånn!

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde klikket for meg. Hvorfor kan ikke ting få faste plasser i de forskjellige skapene og skuffene?? Stemmer for at han må vaske hvertfall en gang, helst flere.

Anonym poster: 9a1d1541e879a43a4d4b43fd0706af72

Nei, han mener vel det er praktisk da. Jeg har plassert sånn omtrent én dekorasjon, to blomstervaser, tre lysestaker og fire bilderammer totalt i hele fellesarealet (kjøkken, spisestue, stue), og han mener det er mer overflødig - de har jo mindre funksjonalistet enn solbriller, skopuss, halspastiller og telefonkatalogen!

*oppgitt*

Skrevet

Jeg sitter her og tenker og tenker, men jeg klarer ikke å komme på noen fornuftig måte å håndtere dette her på. Diskuterte det litt med samboeren, og vi var vel nokså klare på at å være så påståelig på en slik ting antageligvis hadde blitt en dealbreaker for samboerskapet (om ikke hele forholdet).

Det hele koker ned til at dere er to i forholdet, dere er to som bor sammen, og det er helt urimelig at han alene (eller du alene) skal bestemme hvordan det skal se ut hos dere. Nå har du allerede svelget kameler i fleng, på ett eller annet punkt må det bli hans tur. Det handler om mer enn det praktiske. :)

• Liker 1
Skrevet

Kan dere møtes på halvveien? Altså, skaffe mer ryddige løsninger som gjør det lettere for deg å vaske (og visuelt ryddigere) samtidig som han får ha ting framme og lett tilgjengelig slik han liker det?

En boks som det står "solbriller" på, plassert på enden av kjøkkenbenken der de ligger og flyter nå. En annen boks på sjenken, til hodetelefoner og annet rot. En stor kurv/boks nederst i bokhylla på stua til manualene.

Til blader og sånt som han absolutt må ha lett tilgjengelig: kjøp et stuebord med ei hylle under, altså av denne typen. Da kan bladene ligge på undersiden av bordet, og han får like lett tak i dem. Og så kan du dytte alt mulig rot under bordet når du får gjester og når han er ferdig med å lese dem og lar dem flyte på bordet.

Skaff en tidsskriftholder som kan stå på sjenken som dere putter brev og papirer i. Lett tilgjengelig for ham, men samlet på ett sted.

Liten hylle i hjørnet av kjøkkenbenken til snacks.

Vitrineskap som han kan stille ut ting han liker i, være seg alkoholflasker eller teit julepynt. Poenget er at det skapet er hans og han kan vise fram hva han vil der, og du får det litt ryddigere. Prøver han å sette det på andre teite plasser, putter du det inn i vitrineskapet hans.

• Liker 1
Skrevet

Unskyld at jeg ler, TS, men episk!

(Og ja, jeg hadde blitt småsprø. Selv om jeg ikke er ryddemanisk selv)

Skrevet

Det mest praktiske ville vært ting som brukes relativt ofte og oftere på sine plasser, gjerne fremme på bord og benker.

I skapet kan kjerringa få stå til man har bruk for'a..., sånn et par ganger i uka f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er ikke rotete i den forstand at han legger fra seg ting på gulvet (jo, ok litt det også da), problemet er at han plasserer ting tilfeldig rundt omkring i huset, og mener at det er gjenstandens rette plass: At tingen nå "bor" der permanent.

Noen få eksempler:

- Fotballfigurer og et flagg i vinhylla med glassdør.

- Telefonkatalogen (som vi naturligvis aldri bruker) oppå kjøleskapet.

- Tomme alkoholflasker oppå bokhylla (klassifisert som minner).

- Noen julepyntting fremme hele året fordi de er så spesielle.

- En stabel med sjokolade-/kjekspakker på kjøkkenbenken ("ja, kan vi ikke ha snackshjørne her da?")

- Absolutt alle solbriller og klokker på rad, i enden av kjøkkenbaren.

- Portabel harddisk, ladere, høretelefoner, skjøteledninger og alt annet elektronisk oppå skjenken.

- Treningsutstyr på gulvet i stua.

- Kvitteringer og brev i stabler i vilkårlige bokhyller.

- Alle toalettprodukter og medisiner fremme på badet.

- Bilblader som har ligget et halvt år på stuebordet.

- Skopuss/-børste som brukes én gang i året på skokylla.

Dette var bare noen få eksempler. Vi har ledig skapplass i alle rom, så det er ingen logisk grunn til at alt må stå fremme.

Prøver jeg å omorganisere noe får jeg beskjed om å la være å flytte på ting - "for de bor der de står". Han mener det er praktisk, på tross av at tingen kun blir brukt hvert skuddår. Dette er for eksempel om jeg prøver å putte kjekspakkene i kjøkkenskapet, toalettsaker inn i medisinskapet, eller treningsmanualene oppi kurven på gjesterommet der jeg oppbevarer mitt treningsutstyr.

Jeg er absolutt IKKE en shabby chic person, og jeg har absolutt ingen intensjon om et sterilt hjem, men det er så utrolig demotiverende at det alltid skal se så rotete ut hjemme! Det er rett og slett ikke lett å skulle vaske når huset er fullt av unødvendige støvsamlere, og når resultatet av vaskingen ikke engang ser OK ut.

Har prøvd å forklare til han hvordan jeg føler, men han blir så utrolig offensiv, og anklager meg for å prøve å lure han til å bo i et dukkehjem. Det er absolutt det SISTE jeg vil. Jeg vil bare ha et hjem som er lettere å vedlikeholde og som ikke ser så stressende/rotete ut! :(

Jeg er fullt klar over at ingen hus er som i interiørbladene, men alle våre venners hjem ser hvertfall innbydene ut om de tar en kjapp sjau - det gjør ikke vårt.

Jeg forstår at mannens ting må få komme til sin rett, men det må da kunne finnes en løsning der det slipper å se helt bomba ut?

Altså, det er fryktelig, fryktelig fristende å be deg plassere tapongeskene dine ved siden av fotballfigurene (de bor der! Ikke flytt på!) og annet jentestash (gjerne pinlig) rundt på de andre stedene.

Men... er du sikker på at dette er hans virkelige mening? At det hele ikke bunner i at han er lat og bruker det som unskyldning/prøver å fyre deg opp? For ingen voksne med normal vett og forstand (verken kvinner eller menn) mener vel oppriktig noe slikt? :sjokkert:

Anonym poster: e8e7a6db346da7496dd24d1c1d08be1b

• Liker 2
Skrevet

oh jeg forstod det slikt at alr sulel stå fremme på samme plads? han mente jeg ;-)

Skrevet

Jeg eller han? Har aldri hørt om noen med rote-OCD før.

Det kan være en form for tvangslidelse hvis det er sånn at ting skal ha sin faste plass og under ingen omstendigheter skal flyttes på. Mange misforstår og tror ocd først og fremst handler om å rydde og vaske til det er sterilt. Men ocd kan komme i mange varianter. Det handler først og fremst om å repetere handlinger fordi man føler man må og ikke greie å bryte ut av et mønster.

Samlemani er jo også en tvangslidelse. Vet ikke om du har sett på de som kjøper og samler på ting i det uendelige og ikke klarer å kaste noe? Inntil huset er så fullt av ting at det ikke er beboelig mer.

Dette er ment som en opplysning. Ikke som en diagnose på mannen din.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...