Gå til innhold

Stram og glad mamma-trening!

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Jeg har irritabel tarm. Legen sa: Du må selv finne ut hva som funker, og ikke. Jeg synes det er dritvanskelig! Det er helt tydelig at kroppen tålte "alt" under graviditeten, for nå har jeg begynt å reagere på masse igjen.

Jeg spiser laktosefritt, men tåler bittelitt i mat. Jeg reagerer oftest med luft i magen (les: gigantisk, eksplosiv mage) eller overproduksjon av spytt (svelger mye, og får også av den grunn luftsmerter).. To dager på rad nå hvor jeg har holdt ordentlig luft-konsert her hjemme. Jeg blir slapp og føler meg naturlig nok helt forferdelig ekkel.

Noen med liknende problemer her?

Jeg kan reagere på alt med melk, brød, leverpostei, tomat(også -saus), agurk +++++

Men kjenner uansett at bena har fått jobbe idag, og et er jeg knallstolt av :nigo:

Har lignende mageproblemer som deg, Nutta... Ikke noe moro. Hatt det hele livet, og har forsket mye. Det ssom hjelper aller mest er å være gravid, ja! Haha! Jeg tåler dårlig sukker, og frukt, generelt produkter med mye karbohydrater.... Og har lagt meg til dårlige vaner når jeg har vært gravid. Begynner å reagere igjen nå, og vesla reagerer liekedan. Så nå er det skjerpings!

Flinke dere er med turgåing!! Og du Nutta, glem den muffinsen. Gjort er gjort. Ny dag i dag:-)

Jeg sliter også litt med magen. Det er ikke så ille at jeg har fått noe diagnose, men jeg reagerer ganske kraftig på enkelte matvarer uten at jeg klarer å sette fingeren på akkurat hva det er siden jeg ikke finner noe fast mønster.

Det jeg har funnet ut at jeg ofte reagerer på er matvarer med mye sukker. Jeg reagerer ikke på smågodt, men gjerne på kaker, men ikke hver gang jeg spiser kaker. Da får jeg en sånn merkelig vondt i magen og oppover i ryggen. Veldig syrlige drikker reagerer jeg også på, champis på tom mage er feks en dårlig kombo.

I tillegg får jeg *kremt* luftig mage av mye rart. Å spise fra buffet-er er en risikosport, og masseprodusert varmmat som man får i kantiner holder jeg meg bare unna. I tillegg så tror jeg kanskje at jeg reagerer på raske karbohydrater som pasta og loff, og innimellom på fisk, men ikke hver gang. Skal ikke være lett! Har bare konkludert med at jeg må ha en eller annen form for sensitiv mage :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asanti

Enkelte dager denne uka virker det som om noen står å kaster kvalme og dårlig mage på meg. Skjønner ingenting for det går jo like fort bort som det kom. Bortsett fra idag, da var det en stund jeg så for meg bunnen av doskåla. Men det gikk heldigvis over. Det er grusomt irriterende for det dreper matlysten min, så hurra, nå er jeg tilbake på knekkebrød. Hadde jo de gode middagsplanene denne uka. :(

Vært på grilling hos foreldrene mine idag, men spiste noen biter agurk.

Men ja, mye luft her i gården også. Og jeg merker en mer følsom mage etter fødselen.

Ellers gikk jeg en liten tur idag. Gnagsårene jeg fikk igår var ikke enige så tror jeg holder meg fra å gå mye de nærmeste dagene å heller tar pilates hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring, Tina :)

Hva spiser du?

Og interessant, du sier vesla di reagerer også? For det tror jeg min gjør også. Hadde vondt i magen her en dag, samme med han. Er jeg luftig, så er han luftig. Rare greier..!

Ammingen har litt god effekt på magen, så er ikke helt tilbake til mitt "normale" kosthold ennå, blitt godt vant under graviditeten til å spise det jeg ville i og med at jeg tålte det meste da.

Men nå må jeg skjerpe meg, og det betyr å gå tilbake til mitt gamle kosthold. Det innebærer minimalt med sukker, frukt og mel. I stedet spiser jeg masse grønnsaker, frø, yoghurt (naturell med bær), kjøtt etc. Litt som lavkarbo, bare ikke ekstremt. Tåler jo i mindre mengder. Er jeg flink til daglig, tåler jeg en dessert eller litt frukt innimellom. Etter atjeg fant ut av kostholdet, ble hverdagen min totalforandret. Plutselig var jeg normal i magen for første gang på 30 år.

Første gangen jeg merket at vesla reagerte på det samme, var etter en barnedåp jeg var i da hun var 3 uker. Jeg spiste haugevis med kake. Og ble dårlig selv. Men skikkelig kjipt å merke at jeg påførte vesla magesmerter og luft i magen. Det stinka!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Jeg lurer på om det er mel jeg har reagert på nå. Fikk rundstykker servert på døra så har spist myet av det de siste dagene og det var etter å ha spist rundstykke på besøk idag at magen virkelig slo seg vrang.

Har lavkarbobøker og mtp migrene burde jeg jo prøve å være flinkere å kutte ut mel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deling av erfaringer!

Dette her med mage er det mange som sliter med, synes jeg! Jeg googlet litt på karbohydrater:

Spørsmål: Hvilke matvarer inneholder mye karbohydrater og hvilke inneholder mye proteiner?

Svar: Det er matvarer som kommer fra planteriket som inneholder karbohydrater.

Kornprodukter, grønnsaker, frukt og bærinneholder hovedsakelig karbohydrater i form av kostfiber og stivelse, i tillegg til at de inneholder mange andre viktige vitaminer og mineraler.

Vi får også karbohydrater fra sukkerholdigematvarer som blant annet kaker, sjokolade og brus, men disse inneholder hovedsakelig karbohydrater i form av sukker, og lite av andre viktige næringsstoffer.

Matvarer med mye proteiner er animalskematvarer som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter.

:) Jeg tenker at jo "renere" mat jeg spiser, jo bedre fungerer magen. Men er jo tydelig da, at jeg bør holde meg unna enkelte grønnsaker. Jes, jeg får se hvordan det går.

Frokost idag: Bolle med korn, melk og litt bringebærsyltetøy = mett og glad mage

Lunsj: (lite kreativt, men) Bolle med korn og vaniljeyoughurt + et eple. Ja - jeg burde spist brød eller knekkebrød. Brød har vi ikke nå, og jeg hadde ikke lyst på knekkebrød.

Middag: Uff, idag blir det et eller annet med mager kjøttpølse. Tenkte å lage lapskaus med stekte pølsebiter. Det er jo utrolig godt da, og ikke det verste man kan spise. Pølse er igrunn det eneste vi spiser som er MUKK.. (møkk) Har en svakhet for pølser.. Haha!!

Til kvelds blir det nok knekkebrød med avocado og pepper <--NAMMENAM!

Kjenner INGENTING i beina idag etter den lange turen igår.. Nesten litt skuffa :fnise: Men gikk på vekta og jeg er nesten nede på 63 kg igjen etter fråtsinga i helgen ;) Og da er det helt ok :nigo:

Styrketrening, ja.. Armene mine får jo kjørt seg, for tassen vår er nok straks 8 kg.. :P Mage og korsrygg er det viktigste nå, og jeg skal se på videoen som ble lagt ut her. Jeg må ut å svette litt!! Få opp blodpumpa! Kanskje jeg skal gå en superrask tur etterpå.. :)

Gosh damer, dere motiverer! Det er så bra :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

En stor svakhet for pølser her også! :ler:

Jeg kjenner det så godt i lårene etter Level 1 som jeg prøvde her en dag. Bare syns jeg synes sånn trening er så kjedelig. :( Kjente det godt i lårene og magen spesielt av den pilatesøkten som jeg la ut her. Og det beste av alt var at jeg klarte fullføre den ute å gjøre feil med nakken og hals.

Kjenner en liten stemme fra denne tråden som sier "vondt i magen gjør ikke noe, tren!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er superduperflink, asanti!

Nei, vondt i magen må vi bare "løpe" av oss. Jeg VET at magen min blir bedre når jeg trener.. Kanskje jeg bare tenker det fordi magen bare blir flatere og jeg er i bedre humør :fnise: Ja, denne psyken, assa...

Vi lager middagsplan for 1 uke om gangen. Nå tror jeg jammen at jeg skal følge det du spiser, Tina. Bare for å se om det hjelper for magen min også :jepp: Dersom noen har noen ålreite middagsretter å tipse om, så kom med det :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Mage og rumpetrening utført! :hoppe:

Igår lagde jeg den laks og lime-retten fra fotballfrue. Nam! :)

Endret av asanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager middagsplan for 1 uke om gangen. Nå tror jeg jammen at jeg skal følge det du spiser, Tina. Bare for å se om det hjelper for magen min også :jepp: Dersom noen har noen ålreite middagsretter å tipse om, så kom med det :danse:

Men du, så at du googla karbohydrater. Du skal ikke være så redd for grønnsaker, selv om det stort sett er karbohydrater, er det jo veldig lite per gram. Det betyr at du kan spise myyye grønnsaker før du får i deg like mye som i ei brødskive, f.eks. Spis så mye grønnsaker du orker, men begrens rotgrønnsakene, de er det mere i:-)

Ang. Middagstips: vi lager all slags fisk og kjøtt med grønnsaker til. Og mye blomkålmos (blomkål, fløte/melk, salt, pepper, muskat, et par skiver ost gjør den ekstra fyldig...) - nam!!! Når du har smakt det, er potetstappe dørgende kjedelig...... I dag blir det lammebog av villsau med rosenkål, champignoner og saus....:-D

Nå ble jeg motivert for å skjerpe meg igjen og, altså. Har bare en stooor svakhet, g det er frukt. Blir dårlig av det nå, men har seff spist et eple allerede i dag. Ingen frukthandling på butikken i dag, Tina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mage og rumpetrening utført! :hoppe:

Hurra!!

Fikk trent i går jeg også, mannen koste seg med lillejenta vår et par timer mens jeg dro på treningssenteret. Sykkelintervaller 4x4 pluss styrke:-D

I dag regner det, så vet ikke om jeg er motivert for trilletur i dag.... Styrkeøvelser på stuegulvet kanskje? Med lillejenta i armene? Hun digger å være med å trene f.eks. Utfall og knebøy. Da ler hun for hver repetisjon, hehe. Og gråter hun, blir hun stille med en gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!

Fikk trent i går jeg også, mannen koste seg med lillejenta vår et par timer mens jeg dro på treningssenteret. Sykkelintervaller 4x4 pluss styrke:-D

I dag regner det, så vet ikke om jeg er motivert for trilletur i dag.... Styrkeøvelser på stuegulvet kanskje? Med lillejenta i armene? Hun digger å være med å trene f.eks. Utfall og knebøy. Da ler hun for hver repetisjon, hehe. Og gråter hun, blir hun stille med en gang:-)

Hva er utfall? :klo: Jeg har så latterlig LITE peiling på trening.. Jeg har fått noen hofte (cord?)-øvelser av ei venninne. Tåler ikke å stå for mye bøyd enda.. Men merker at jeg blir sterkere av å gå tur. Har mange fine turstier i område, både rett frem, og litt mer kupert..

Knall med øvelser hvor man kan bruke bebisen. Tassen min er nok snart 8 kg, så blir ikke mange repitisjoner med knebøy... Forhåpentligvis etterhvert!

Jeg bygger muskler veldig fort, og det er jeg glad for. Har bare aldri benyttet meg særlig av det.. Haha! :ler:

Som mellommåltid spiser jeg ofte eple eller appelsin.. Er det fyfy, altså? Jaja.. Synes det er så dyrt med en pakke blåbær eller bringebær, men..

Kom gjerne med mer forslag, Tina, hvis du vil :nigo: Den middagen dere skal ha idag, assa - :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Lurer på hva det blir til middag idag. Tror kanskje kylling og blomkål/brokkolimos. Det er visst det jeg har i kjøleskapet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utfall? :klo: Jeg har så latterlig LITE peiling på trening.. Jeg har fått noen hofte (cord?)-øvelser av ei venninne. Tåler ikke å stå for mye bøyd enda.. Men merker at jeg blir sterkere av å gå tur. Har mange fine turstier i område, både rett frem, og litt mer kupert..

Knall med øvelser hvor man kan bruke bebisen. Tassen min er nok snart 8 kg, så blir ikke mange repitisjoner med knebøy... Forhåpentligvis etterhvert!

Jeg bygger muskler veldig fort, og det er jeg glad for. Har bare aldri benyttet meg særlig av det.. Haha! :ler:

Som mellommåltid spiser jeg ofte eple eller appelsin.. Er det fyfy, altså? Jaja.. Synes det er så dyrt med en pakke blåbær eller bringebær, men..

Kom gjerne med mer forslag, Tina, hvis du vil :nigo: Den middagen dere skal ha idag, assa - :sikle:

Utfall er sånn at du går fram med en fot mens du bøyer den til 90 grader. Heftig rumpetrenng!!

Eple og appelsin er jo ikke fyfy, tvert i mot, men for meg er det det... Jeg tåler ikke så godt frukt, og det ertrist for en fruktoman....

Men frosne bær er billigere enn ferske, og det er digg å maule som de er;-) Eller mandler er knall som mellommål. Og dessert: tine frosne bær, ha oppi et par skjeer med skyr, og vips - nammenam dessert. Og veldig sunt både for magen og for vekta;-) Mannens favoritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bruke kesam istede for skyr feks? :)

Jo, klart det:-) eller yoghurt. Tar det jeg har i kjøleskapet. Eller spiser de "bar". Har brukt litt fløte også jeg, funker for magen min, men passer vel ikke inn i denne tråden, haha;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Ble ikke kylling idag, typisk å glede seg til middag også mangler man 90% av det man trenger. :ler:

Meeen det ble biff, god salat og kesamdressing. Nam! :)

Er livredd for å miste matlysten ordenlig igjen og jeg merker av at jeg bare går inn i denne tråden blir jeg motivert til å få i meg rett mat også. Rart hvordan det kan hjelpe. For det er utrolig kjedelig og drepende på matlyst å spise alle måltidene alene hver dag.

Idag var jeg å kjøpte Herbalife shake, i perioder som dette er den kjekk å ha.

Det blir ikke noe heftig trening på meg idag pga hodepine. Her en dag denne uken eskalerte det til kraftig migrene etter en økt så tar bare noen mageøvelser før jeg tar kveld tror jeg. :)

Hva har dere trent idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utfall er sånn at du går fram med en fot mens du bøyer den til 90 grader. Heftig rumpetrenng!!

Eple og appelsin er jo ikke fyfy, tvert i mot, men for meg er det det... Jeg tåler ikke så godt frukt, og det ertrist for en fruktoman....

Men frosne bær er billigere enn ferske, og det er digg å maule som de er;-) Eller mandler er knall som mellommål. Og dessert: tine frosne bær, ha oppi et par skjeer med skyr, og vips - nammenam dessert. Og veldig sunt både for magen og for vekta;-) Mannens favoritt!

Ååååja, selvfølgelig :fnise:

Når jeg tenker etter så har jeg fryseren full av frosne bær :sjokkert: Vi var jo ramme på å lage smoothies med masse bær og eplejuice, eventuelt også Biola. Men det har visst gått litt i glemmeboka etter at tassen kom til verden :P

NAM!

Ble ikke kylling idag, typisk å glede seg til middag også mangler man 90% av det man trenger. :ler:

Meeen det ble biff, god salat og kesamdressing. Nam! :)

Er livredd for å miste matlysten ordenlig igjen og jeg merker av at jeg bare går inn i denne tråden blir jeg motivert til å få i meg rett mat også. Rart hvordan det kan hjelpe. For det er utrolig kjedelig og drepende på matlyst å spise alle måltidene alene hver dag.

Idag var jeg å kjøpte Herbalife shake, i perioder som dette er den kjekk å ha.

Det blir ikke noe heftig trening på meg idag pga hodepine. Her en dag denne uken eskalerte det til kraftig migrene etter en økt så tar bare noen mageøvelser før jeg tar kveld tror jeg. :)

Hva har dere trent idag?

Biff :sikle:

Usj, har du migrene, asanti? Ikkeno ålreit :hug: Håper du sover av deg hodevondten i natt!!

Trening? Nei, det har vi ikke sett :fnise: Jeg har vært nødt til å rydde endel idag, men det er jo virkelig bedre det, enn å sitte i sofaen hele dagen veit jeg :laugh: Så NOEN få små kcalorier har jeg vel klart å brenne idag.. Også har jeg kortet litt ned på måltidsmengdene denne uka. Feks: INGEN kveldsmat :tommelopp:

Er så glad vi har trapp i huset. Blir mye opp og ned, med lillefeiten på armen :nigo::hjerte:

Imorgen skal jeg måle midje, mage og lår igjen. Tror nok ikke det har forandret seg så mye.

Heldigvis er jeg nede på 63 kg igjen, på mandag var jeg på 65 etter herlig hotellkveld på lørdag.. SÅ - no mercy!

På søndag skal jeg sitte i jury og representere artisten Nuttapia. Da MÅ jeg føle meg ålreit! Sliter så innmari med luft, både opp og ned. Skjønner virkelig ikke hva det kommer av..!

Visste dere at man går ned ca 500 kcal per dag når man fullammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.juni: 63kg

Midje: 79 -1cm

Mage/hofte: 98,5 -1,5cm

Lår:56 -1,5cm

Jøsses!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses!!

Steike - bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses!!

Flinka!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...