AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Forrige uke hadde jeg en liten fyllekule. Har drukket cola. Har drukket kaffe. Har spist myk ost. Har tatt allergimedisiner. Har tatt annen type medisiner (mild). Har brukt hudkremer som ikke bør brukes under graviditet. Blir jo helt tullerusk av å tenke på det! :S Anonym poster: a6d910d11165abfb7a3e26c3aac24d63
Athene Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Normalt vet man jo at man prøver å bli gravid eller har slurvet med prevansjon. Og da tilpasser man jo hva man spiser og drikker, og hører med legen om tilpasning av medisiner. Men selvfølgelig kan det jo skje en glipp, og man ønsker å beholde barnet selv om det overhodet ikke var planlagt. I så tilfelle er spist, spist, og drukket, drukket. Da hjelper det i alle fall ikke å grave seg ned i vonde tanker om det. Hør med legen om medisinbruken. Dette kan ha alvorlige konsekvenser, og bety at abort er beste løsning. Men alkohol, hudkremer og koffein skal du ikke bekymre deg for mye for, såfremt du ikke fortsetter med dette.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Jeg gikk halve svangerskapet før jeg fant ut at jeg var gravid! Det var på sommeren, med festival, bryllup, 50-årslag og generell usunn livsstil (og tok også Ibux, så klart). Sluttet øyeblikkelig med røyk, alkohol og farlig medisin da jeg fant det ut, men selvfølgelig var jeg nervøs for at det hadde påvirket fosteret. Heldigvis er barnet helt friskt, så det går som regel helt fint! De fleste har jo noen fester e.l. under beltet før de får positiv test, og jeg går ut fra at når man prøver aktivt, er sjansen større for å oppdage spiren før den er halvveis utvokst. Anonym poster: e3e80ffa2e025d8eaa56b9b090ce5e0e
ara Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Vi var ikke aktive prøvere og at jeg var gravid var det siste jeg hadde trodd.. Jeg hadde en skikkelig partyhelg med masse røyk og alkohol. Mandag morgen tok jeg en test da jeg synes puppene mine var så rare og mensen ikke hadde kommet. Og vips, den var positiv. Kasta røyken på flekken og tok aldri et trekk etterpå. Jeg var litt bekymret, det må jeg innrømme. Men jeg har en fantastisk 1 åring i hus nå og han er frisk som en fisk Denne gangen visste vi at en graviditet kunne forekomme så jeg drakk ikke alkohol, mye kaffe eller tok smertestillende og nå venter jeg et nytt barn med god samvittighet for at jeg ikke har gjort noe dumt Som regel går det veldig bra! Du er ikke den første Men medisinbruk ville jeg ha sagt ifra om til legen! Lykke til videre 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Koffein er greit i moderate mengder. Anonym poster: 61974a187ba1243d8a61b042ed46429a 1
Katniss Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Ta det helt piano. Det er mye hysteri rundt hva man kan spise og drikke. En lørdagskveld med alkohol og røyk har veldig liten betydning hvis du resten av graviditeten holder deg helt unna alkohol og røyk. Angående medisiner som du bruker hver dag, så får du ta det opp med fastlegen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Normalt vet man jo at man prøver å bli gravid eller har slurvet med prevansjon. Og da tilpasser man jo hva man spiser og drikker, og hører med legen om tilpasning av medisiner. Men selvfølgelig kan det jo skje en glipp, og man ønsker å beholde barnet selv om det overhodet ikke var planlagt. I så tilfelle er spist, spist, og drukket, drukket. Da hjelper det i alle fall ikke å grave seg ned i vonde tanker om det. Hør med legen om medisinbruken. Dette kan ha alvorlige konsekvenser, og bety at abort er beste løsning. Men alkohol, hudkremer og koffein skal du ikke bekymre deg for mye for, såfremt du ikke fortsetter med dette. hvilke medisiner mener du? abort? Anonym poster: 6494abd998edda411d48db776e3a6311
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Jepp, kaffe og cola er ingen fare. Anonym poster: 43c7308b1eaa11badbc0e4b362b11df1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 MANGE blir gravid uten at det er planlagt og det går bra i de aller fleste tilfellene. Selv hadde jeg to fyllafeste og røkte mye frem til jeg oppdaget at jeg var gravid, jeg mistet men det er så vanlig å miste at det kan ha vært helt tilfeldig. Nå er jeg igjen ikke-planlagt gravid, og tok en medisin som gravide ikke skal gå på frem til jeg fant ut at jeg er gravid, er i uke 20 når og alt står bra til. Trur ikke at jeg drakk noe alkohol, sluttet å røyke for over 2 år siden, men spiste iallefall "fy for gravide-mat" før jeg oppdaget at jeg var gravid. Gjort er gjort, og det som skjer det skjer! Har man en spontanabort så får man aldri vite grunnen og kan trøste seg med at i de fleste tilfellene var det noe galt med barnet i utgangspunktet. Dessuten tar det noen uker fra man blir befruktet til fosteret får i seg det mora spiser/drikker, røyk og medisiner er jeg usikker på. TS, dette går bra! Gratulerer! Anonym poster: 2490e7799e99e2508d6fdb32f900b5c8 2
Fim Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2013/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi Dette er oppdatert informasjon om allergimedisiner, siden du nevnte det. Det tar lang tid å få nye anbefalinger inn i pakningsvedlegg o.l., og det er ikke alle leger som er klar over det, men nå mener man altså å ha mer enn nok informasjon til å konkludere med at de vanlige allergimedisinene (se liste i linken) er helt trygge for gravide. RELIS er også en svært troverdig kilde, ifølge farmasøyten jeg snakket med - de jobber med å samle inn de nyeste resultatene, nettopp så de skal kunne utfylle den informasjonen som er i pakningsvedlegg o.l. Jeg fortsatte å ta allergimedisinene mine etter at jeg fikk klarsignal fra farmasøyten og RELIS. Hva angår kaffe og cola er ingen av delene farlig, men det kan være greit å holde inntaket moderat, siden noen studier antyder en økt risiko for spontanabort ved høyt, jevnt koffeininntak. Et par kaffekopper om dagen er helt uproblematisk. Gratulerer så masse med graviditeten, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 hvilke medisiner mener du? abort? Anonym poster: 6494abd998edda411d48db776e3a6311 F.eks Roccutan mot uren hud. Da må man underskrive på at man skal ta abort om man skulle bli gravid, og levere urinprøve jevnlig for å sjekke for graviditet. Anonym poster: 30b3e3c130d9315e30e78be6033f5834
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Jepp, kaffe og cola er ingen fare. Anonym poster: 43c7308b1eaa11badbc0e4b362b11df1 Men man bør absolutt være måteholden med det. Da jeg var gravid i 09 var rådet maks 3 kopper kaffe daglig. Anonym poster: eb083eaa3a477628eab02c807abd654a
Nerine_ Skrevet 3. juni 2013 #13 Skrevet 3. juni 2013 Men man bør absolutt være måteholden med det. Da jeg var gravid i 09 var rådet maks 3 kopper kaffe daglig. Anonym poster: eb083eaa3a477628eab02c807abd654a Nei det er maks 1-2kopper.. Det samme gjaldt i 09.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå