AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 1. Hvordan gjør dere det når barnet legges? 2. Hvordan avvenner man samsoving? 3. Fordeler? 4. Ulemper? Har en på to uker som sov så godt i senga vår i natt. Skal sies at jeg er nøye på søvnen til barna mine, og helst vil jeg ha han i egen seng så fort som mulig. Men, han er faktisk bare to uker så jeg får stresse ned med rutiner osv ennå Babyen sover hele tiden, vi er nøye på å skille natt og dag - får lett rett døgnrytme da? Anonym poster: 14ec3099a3c6634a4eb2a0a9af5f021f
Gjest pysepusen Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 1. Da han var så liten som din nektet han å sove andre steder enn oppå en av oss. Så da gjorde han det og jeg bare la han ved siden av meg når vi la oss. Etterhvert ammet jeg han i søvn i vår seng og lot han ligge der. 2. Da han ble så stor at han ikke lå i ro begynte vi å legge han for natta i sin seng. Ingen problem. Han kom fortsatt over til oss om han våknet. 3. Vi sov mye bedre alle. Vi har aldri hatt en våkennatt. 4. Finner ingen ulemper
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 1. Hvordan gjør dere det når barnet legges? 2. Hvordan avvenner man samsoving? 3. Fordeler? 4. Ulemper? Anonym poster: 14ec3099a3c6634a4eb2a0a9af5f021f 1. La baby samtidig som meg selv de første 2 mnd. La deretter tidligere men lå sammen med baby til den sovnet frem til fire mnd ca. Gikk over til sprinkelseng inntil vår seng og samsvar på den måten ved ca 2 mnd. Trappet så mer og mer ned på kroppskontakten ved legging, og ved 4 mnd sovna babyen alene uten meg. 2. "Avvente" samsovingen når vi måtte skru på siden av sprinkelsenga fordi babyen kom seg rundt i senga ca ved 6-7 mnd. Ingen protester eller problemer med det. La så på eget rom når 9 mnd som heller aldri var et problem 3. Fordelene var at babyen faktisk sov og det var lettere å amme når babyen slapp å flyttes etter amming, vår våkna ALLTID med forflytning. Fordel var også at jeg kunne holde rundt og roe ned i senga heller enn å måtte bysse i søvn igjen siden vår alltid våkna med forflytning. 4. Ulempene var at med samsoving i dobbeltseng så sov jeg veldig dårlig. Kjente hver lille bevegelse. Samsoving med baby i egen seng inntil min var det ingen ulemper med, hver vår madrass slik at hver bevegelse ikke virka inn på den andre var bedre for oss. Anonym poster: 17a37ba57bd2a668cc9c32a6c6436e46
Nektarin Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 1. Han sov oppå oss i stua til vi var klare for senga i starten. Senere la jeg han for kvelden i senga og gikk inn ved behov frem til min leggetid. 2. Vet ikke, samsover fortsatt. 3. Nattamming er mye enklere når babyen er der allerede. Verken jeg og baby rekker å våkne før han er på plass og fornøyd Han sover også bedre med oss i senga. 4. Ulemper. Hm. Eneste er kanskje at hvis bleia lekker så blir det mer å skifte på i ei dobbelseng enn i ei sprinkelseng?
Kissin Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 I utgangspunktet var jeg veldig skeptisk til samsoving. Synes det virkelt skummelt og unødvendig. På sykehuset fikk vi anbefalt samsoving. Poenget deres var at babyen er vant til å ligge inni magen og da er det jo ikke rart at babyen ikke vil ligge særlig mye alene. Vi forsøkte det på sykehuset og synes det var praktisk og ikke minst koselig. 1. Vi la babyen sammen med oss, i midten av sengen når vi var klare for natten. Noen ganger måtte han ligge oppå oss for å få sove. Og så snart han sov tungt så la vi han over i midten igjen. 2. Når han var ca 6 uker så begynte vi å prøve å få han til å sove i vugge ved siden av sengen. Noen ganger gikk det fint, andre ganger ikke og da tok jeg han opp i sengen vår igjen. Etter et par uker så sov han kun i egen seng. 3. Babyen får den tryggheten og nærheten h*n trenger. Vi fikk alle sovet mer og bedre. 4. Synes ikke det var noen ulemper annet enn som Nektarin skriver, med bleielekkasje eller veldig gulping. Vi var veldig påpasselige med å skille mellom dag og natt helt fra starten. Man vet jo aldri om det er årsaken men vi kom veldig fint inn i gode rutiner fra ca 2,5 mnd. Han sov lenger og lenger om natten og nå (straks 4mnd) så sover han mellom 6-8 timer første soveøkt til han skal ha mat. Han får fortsatt sove litt i vår seng på morgenen og det virker som om han synes det er veldig deilig og koselig. Alikevel er det aldri noe problem å legge han i egen seng på kvelden
Stinelin Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Vi satser på sprinkelseng uten vegg, ved siden av dobbeltsenga denne gangen, så kan babyen ligge der det passer ettersom. Jeg sliter skikkelig med å samsove med nyfødt, eller baby som sover lett. Men om vi kan ha babyen i egen seg tett ved min side går det bra, og jeg innbiller meg at det blir enklere å sove kun i egen seng etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå