AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Jeg var ute og miljøtrente litt med valpen i dag. Vi har en ingen-hilsing policy på både mennesker og dyr (frykt ikke, han får massevis av sosialisering uansett med både fire og tobente). Vi sier dermed alltid nei til om hunder får hilse og folk får klappe, noe mange blir både sure og grinete for selv om jeg er hyggelig og blid. Men det er egentlig ikke det dette handler om. Da jeg var ute og gikk i dag var det tydeligvis oppstått et nytt "fenomen". Folk roper, plystrer og "smasker" til hunden for å få oppmerksomheten dens. HVORFOR?! Altså en ting er jo ropingen og plystringen, den bryr han seg ikke sånn kjempemye om. Han ser på dem og vil gjerne bort, men er ikke helt det store problemet. Men "smaskingen", den har vi som kontaktlyd, så når andre gjør dette kaster han seg mot dem. (Han er jo vant til at når vi lager lyden så er det noe gøy på gang) Utrolig frustrerende når det er akkuratt dette vi øver på å IKKE gjøre, og at han skal legge merke til meg (og min kjære) men ikke omgivelsene, og gå fint i bånd forbi andre mennesker og hunder. Er det egentlig noe jeg kan gjøre med dette? Har noen av dere hatt lignende problem, og hvordan taklet dere det? (Har jo også dem som ignorerer meg når jeg sier vi ikke hilser og setter seg ned og snakker til valpen og klapper likevel. MASSE irriterende folk ute! Dette er jo min valp, ikke "allemannseie") Ps: Er vanligvis en veldig blid og grei person, men blir så sur på folk som oppfører seg som om de er hjernedøde og ødelegger timesvis med trening for oss Anonym poster: b146fac9c08263dcc260395683215e6e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor skal den ikke få hilse på fremmede? Er det ikke bare positivt om den får gode asosiasjoner til folk den ikke kjenner? Jeg forstår deg jo, men de ser bare en veldig søt liten krabat de vil hilse på^^ Du får bare si til dem at dere trener og at de desverre ikke kan få hilse akkurat nå. De må respektere det, så får de bare bli grinete. Eller hva med å trene på steder der det ikke er så mye mennesker? Anonym poster: 135ecfbd1142532c4dedda267a9f8219
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Fikk tips på hundekurs om å ha på seg gul refleksvest når man trener med hunden. Da tror ofte folk man trener en førerhund/politihund e.l, og kommer ikke bort Man kan også velge å trene fø eks utenfor kjøpesenter, der folk ofte stresser hjem og ikke har tid til å hilse. Om man er i en park eller tursti er ofte folk mer avslappede og vil ofte hilse. Dette er mest et problem så lenge hunden er valp, og vil slutte når den vokser seg til og ikke er like "søt" lenger. Husk også at det er viktig at valpen får hilse og får gode erfaringer med mennesker og dyr under sosialiseringsperioden, så kan man heller trene mer seriøst når den er litt større. Skjønner at det kan være et problem under trening, men hadde bare latt den hilse når den ikke skal være i treningsmodus... Jeg har også en klikkelyd med tungen som kommando for at hunden skal ha kontakt, men den har lært at det er når JEG klikker, ikke alle andre, den skal ta kontakt.mvi begynte med det på hundelurs og da klikket jo de hundeeierne vi passerte (øvde på passeringer), men hunden skulle kun reagere når jeg klikket, og bli belønnet for det. Msse belønning i innlæringen er viktig, samt etterhvert grenser i form av et "stopp" eller "nei" om den ikke gir oppmerksomhet (men anbefaler heller å si stopp enn nei, pga likheten med hei). Anonym poster: eaacbba84aa8a593588ceae73241fbe4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Og klikkelyd med tungen må ikke forveksles med klikkertrening. Jeg klikker i stedet for å si "på plass" og det er altså en kommando, et krav, og hunden får grense i form av "stopp" om den ikke tar kontakt. I innlæringen fikk den kun godbit for hvert klikk, men nå får den godbit når den tar kontakt, og "stopp" første gang den ikke tar kontakt. Om den da fortsetter å ikke ta kontakt, passerer jeg så raskt som mulig, og så avstresses hunden ved at vi gjør en morsom øvelse den liker. Så fortsetter vi turen videre og glemmer passeringen som ikke gikk bra. Min hund er ennå ikke fullt utlært, for hundekurset er ikke over ennå Antar at frekvensen av godbiter skal ned etterhvert. Klikkertrening er aktiviseringsøvelser og er mer for å gjøre morsomme triks, aktivisere hunden,mstyrke samarbeidet og "shape" atferd. Der bruker jeg ikke stopp/grenser/krav, det skal kun være gøy mellom hund og eier. Driver litt med klikkertrening også, men det har altså ingenting med kommandoen under passering å gjøre. Anonym poster: eaacbba84aa8a593588ceae73241fbe4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Og man skal kun begynne med stoppord/grenser når hunden har lært hva den skal gjøre, ellers blir den bare forvirret og redd for å gjøre feil, og dermed passiv. Så godbiter og belønning er viktigst i innlæringen. Anonym poster: eaacbba84aa8a593588ceae73241fbe4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor skal den ikke få hilse på fremmede? Er det ikke bare positivt om den får gode asosiasjoner til folk den ikke kjenner? Jeg forstår deg jo, men de ser bare en veldig søt liten krabat de vil hilse på^^ Du får bare si til dem at dere trener og at de desverre ikke kan få hilse akkurat nå. De må respektere det, så får de bare bli grinete. Eller hva med å trene på steder der det ikke er så mye mennesker? Anonym poster: 135ecfbd1142532c4dedda267a9f8219 Hva er poenget med å hilse på "alle"? Vi lærer hunden å gå i bånd uten å skulle hilse på noen, nettopp fordi dette bygger en forventning for dem. Denne forventningen er det som resulterer i hunder som bjeffer på hunder/forbipasserende og kaster seg etter dem, noe vi ikke ønsker. Den har lekekamerater som den får leke med uten bånd flere ganger i uken, og den får også hilse på alt av familie og venner hjemme eller på besøk. Ikke noe galt i å gjøre det slik som dette, heller positivt Og det er nettopp det at vi MÅ trene på steder med mange mennesker. Vi bor MIDT i Bergen sentrum, så det er spesiellt rundt masse folk vi må trene. Vi trener på mange andre steder også. Anonym poster: b05e41ffa413902de25bf877240d6209 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå