Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha familie på middag imorgen.

Siden jeg har en stek på over 2 kilo i skapet så tenkte jeg å bruke den.

Tenkte også å legge den i marinade, men er litt usikker på hvor lenge den bør ligge.

Er ett døgn for mye?

Og til hvilken temperatur bør den stekes?

Vil ha den litt rosa inni.

Skrevet

Marinade et døgn er bra. Temp. er jeg usikker på..har du ikke en kokebok der det står temp. ol.

Skrevet

Takk!

Fant temperaturer!

65 er den rosa, og 70 er den grå.

Skrevet
Takk!

Fant temperaturer!  

65 er den rosa, og 70 er den grå.

65 grader i hvor mange timer?

Skrevet

65 grader er temperaturen steika skal ha inni seg når den er ferdig, ikke temperaturen ovenen skal stå på. Om en har ovnstemperaturen høyt, opp mot 200 grader, blir steika fort ferdig men ofte ikke like saftig. Om man steker på lav varme tar det lengre tid men man får et saftigere resultat. Jeg steker ofte på høy varme i ca 20 minutter først, og skrur så ned til 120 grader.

Skrevet
65 grader er temperaturen steika skal ha inni seg når den er ferdig, ikke temperaturen ovenen skal stå på. Om en har ovnstemperaturen høyt, opp mot 200 grader, blir steika fort ferdig men ofte ikke like saftig. Om man steker på lav varme tar det lengre tid men man får et saftigere resultat. Jeg steker ofte på høy varme i ca 20 minutter først, og skrur så ned til 120 grader.

Ok, da forstår jeg. Jeg mente at varmen var for lav. Forøvrig bruker jeg aldri steketermometer, tar det meste på gefulen .... :wink:

Skrevet

Jeg har brukt stekepose også innimellom, og da blir den saftig og fin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...