Tolly Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Jada, muligens dagens merkelige spørsmål. Men vi fikk ikke lov til å bade i havet da jeg var liten. Så jeg kan det rett og slett ikke!! Nå har jeg ei jente på 1,5 år og når det blir skikkelig varmt kan vi kanskje bade. Eller kan vi det? Hva bør jeg passe på og hva trenger man? Må man skylle seg i ferskvann umiddelbart etterpå?
Rosa Sitron Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Man går ut i havet og bader. =) Husk vest/baderinger eller annet flyteutstyr. Ikke noe behov for å skylle i ferskvann etterpå =) 1
Gjest pysepusen Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Selvfølgelig kan man bade i havet! Vi har aldri gjort noe annet enn å bade (som i ferskvann). Dusjer om kvelden
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Kjøp flyteutstyr og kjør på Anonym poster: 950e9b9769b3a100e2369745b00091a9
Gamerfrue Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Husk vann eller saft når du drar, for det kan fort bli til å sluke litt saltvann, og da er det godt å ha noe å tygge på etterpå, eller skylle munnen med. Se opp for brennmaneter! Utover det er jo noe av det gøyeste man kan gjøre (når poden kommer litt mer opp i åra) å fange krabber og lete etter skjell! 3
Sweet77 Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Man flyter bedre i saltvann enn i ferskvann, så slik sett er det enklere å svømme i også. Det du kanskje bør se etter, er at dere ikke bader der det er store, glatte steiner det er lett å skli på hvis ikke du er vant til havet, siden det er en treningssak å gå på dem. Men dette lærer du veldig fort. Det samme om det er store bølger. Små bølger, f.eks de som kommer inn etter småbåter, er bare gøy - når det gjelder litt større bølger så bør du ikke ta med lilledatteren din ut før du har vært litt uti slike selv og ser hvordan de oppfører seg. Men også dette lærer du fort Og se etter at det ikke er brennmaneter akkurat der dere bader, som Gamerfrue sa. Dette gjelder bare brennmaneter, mens glassmaneter er helt ufarlige. Ut over det er det ikke noe du trenger å passe på. Moren din var nok bare veldig hysterisk i forhold til hav. Bare legg det på hyllen og kast dere uti 7
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Kan du og ungen svømme da? Nei, man flyter ikke i saltvann og kan ikke bare kaste seg ut i vannet og satse på at man ikke drukner, man må kunne svømme eller holde seg på grunna. 3
SmallTalk Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Du trenger det samme som du ville hatt når du bader i ferskvann. Og nei, man trenger ikke å skylle seg umiddelbart etterpå. Saltvannet gjør huden myk og fin, og tørker den ikke ut slik ferskvann gjør. Det holder med å dusje på kvelden for å fjerne eventuell sand. 1
Sophia Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Har du virkelig aldri badet i havet før? Dette må være dagens rareste spørsmål! Du trenger ikke å skylle deg med ferskvann etterpå, men det er som oftest mest behagelig da man kan bli litt seig på kroppen av saltvannet 2
Gjest Reza08 Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Ta med deg nødvendig utstyr som flytevest. Greit å ha hvis noen skulle bli slitne eller at vannet blir dypt. Svøm til et sted du føler deg trygg. Pass opp for brennmaneter. Ikke noe godt å få på seg. Svir i flere timer etterpå.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 Husk at understrømmene kan være ganske heftige. Anonym poster: d29b1ace222ad865ffb90b4f6e1e05af 2
Tolly Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2013 Ikke moren min sin skyld, her jeg kommer fra var det bare ikke vanlig. Man bader ikke i matfatet, liksom. Jeg kan svømme, men er har slett ikke noe OL-potensiale. Takk for gode svar og for overbærenhet med et litt.. Ja, merkelig spørsmål, hehe.. 3
LukaFrost Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 TS, kommer du fra Norge eller et annet land? Kan du si hvor du kommer fra? "Bade i matfatet"...Ingen som bader i sjøen der du kommer fra? Det er ikke verre å bade i sjøen enn at det renner avløpsvann i sjøen.
Nita Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Nå vet jeg ikke hvor gammel TS er, men mange i Nord-Norge badet ikke i havet(les matfatet) spesielt var dette vanlig på landet hvor gjerne fiske var hovednæring. Litt merkelig å tenke på at mange disse fiskerne ikke kunne svømme, når de hadde havet som arbeidsplass. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Jeg synes det var et fint spørsmål! Har vokst opp med å bade overalt og aldri tenkt på at det er noe spesielt med å bade i havet, men det er jo kanskje det. Anonym poster: daa8a0bc2f85e8a56600047b171edee9 2
Tolly Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2013 Jeg synes det var et fint spørsmål! Har vokst opp med å bade overalt og aldri tenkt på at det er noe spesielt med å bade i havet, men det er jo kanskje det. Anonym poster: daa8a0bc2f85e8a56600047b171edee9 Takk:)
LukaFrost Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Nå vet jeg ikke hvor gammel TS er, men mange i Nord-Norge badet ikke i havet(les matfatet) spesielt var dette vanlig på landet hvor gjerne fiske var hovednæring. Litt merkelig å tenke på at mange disse fiskerne ikke kunne svømme, når de hadde havet som arbeidsplass. Jeg hadd eheller trodd at man ikke bada i sjøen fordi det var for kaldt. Mulig jeg tar feil. Holdningen om å bade i matfatet er vanlig?
Tolly Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2013 Jeg hadd eheller trodd at man ikke bada i sjøen fordi det var for kaldt. Mulig jeg tar feil. Holdningen om å bade i matfatet er vanlig? Nita skjønte hva jeg mente. Det var altså ikke ment for å ta bokstavelig, LukaFrost;)
Gjest lisha Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Husk at understrømmene kan være ganske kraftige! Når jeg var lita, fikk jeg aldri gå lengre ut enn at vannet nådde meg til ca navlen, eller litt lengre om pappa var der. jeg husker jeg prøvde sånn bølge på et badeland engang, og da kom jeg litt for nært strømmen som gikk der, og jeg ble faktisk dratt under lett som ingenting.. Så det er litt skummelt, og viktig å passe på syns jeg! Men ha med armringer til barnet, og så er det bare å vasse seg uti ha med bøtte og spade og holde på å leke i vannkanten husker jeg var kjempestas!
Stinelin Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er fra innlandet og er ei skikkelig landkrabbe, så for meg er det heller ikke naturlig å bade i havet. Har gjort det altså, på feire på kysten, i syden osv. Å svelge saltvann er noe av det jeg har minst lyst til, og jeg ville vært forsiktig så ikke små barn hadde blitt utsatt for det. Og brennmaneter, fysj! Og når man ikke er vant til bølger og strømmer er det greit å være forsiktig. Må si jeg liker meg mye bedre i tjern og vann inne i landet og på fjellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå