AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 Hei! Jenta vår er fem og en halv måned og har siden ganske nylig fylte fire måneder fått tilleggsmat bestående av noen skjeer hjemmelaget grønssaks- og fruktmos. Hun lå under kurven sin og fikk derfor også to måltider med utpumpet morsmelk med kjøpt grøtpulver i. Men nå anbefalte helsesøster oss til å slutte med vellingen og heller gi grøtporsjoner til lille to ganger om dagen. Vi vil ikke gi henne kjøpt ferdiggrøt og blande til, så de siste to dager har vi kokt grøt på 2 ss sammalt spelt og 1 dl vann + morsmelk og aprikosmos til passende konsistens og gitt henne av det til lunsj og kvelds. Skal det i tillegg til dette gis en porsjon middag på dagen?? Jeg synes det høres så mye ut.. Og, da jeg ga to flasker om dagen med hhv. 100 og 120ml morsmelk med grøtpulver så fikk hun jo i seg mye morsmelk også. Er det meningen at det bare skal bli mindre og mindre av det? For en porsjon er jo fortsatt ikke veldig stor for lille, og det blir bare brukt ca 20-30 ml melk i hver. Siden jeg ikke vil få mindre melkeproduksjon så pumper jeg ved hvert fast føde-måltid, så nå har vi plutselig ganske mye melk som jeg er usikker på hvordan skal brukes.. Setter pris på svar (hvis noen i det hele tatt forstår hva jeg lurer på ... ), da jeg kjenner at jeg blir ganske så stressa av å ikke vite hvor mye, hvordan og hvor bra/dårlig det er med hjemmelagede fast føde-måltid ... Anonym poster: e15d981713a9d59ef7f181a85b2db949
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Ville forsøkt å gi flaska med melk uten velling i og grøt etterpå. I boka mi om innføring av mat(mat for spedbarn??) står det at man alltid skal gi mm først og så måltidet med fast føde til de blir mette, altså så mye de vil ha. Anonym poster: 53ec6ea83dfa7c8f28ef1b7b8156492d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #3 Skrevet 31. mai 2013 Ville forsøkt å gi flaska med melk uten velling i og grøt etterpå. I boka mi om innføring av mat(mat for spedbarn??) står det at man alltid skal gi mm først og så måltidet med fast føde til de blir mette, altså så mye de vil ha. Anonym poster: 53ec6ea83dfa7c8f28ef1b7b8156492d Takk for svar! Men om de blir mette på melka, da? Justere ned mengden melk? Anonym poster: e15d981713a9d59ef7f181a85b2db949
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Enten justere mengden, vente feks 30 min mellom eller forsøke ut å gi melk etter måltidet som tørstedrikk. Man må prøve seg litt frem rett og slett. Men poenget er at morsmelk skal være hovednæring i en lang tid fremover enda. Og de skal ha mye mm frem til de er et år. For mme gjelder regelen om ca 600 ml mme (medregnet væske i grøt) så det kan jo brukes som en pekepinn, men om man får til mer morsmelk enn dette er selvsagt det bra! Anonym poster: 53ec6ea83dfa7c8f28ef1b7b8156492d
Susa Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Nå er gutten min 7,5 mnd, så litt eldre enn babyen din, men jeg gir han pupp etter måltidene (4 måltider.). Venter ofte en halvtime da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå