venus_ Skrevet 31. mai 2013 #1 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg tror pusen min har blitt syk. Ca kl 4 i dag kom hun inn igjen og lagde noen rare harke-/hostelyder, dette har skjedd et par ganger før, men har da gått over etter kort tid. Men nå har hun det enda. I tillegg virker det som om hun brekker seg og at hun får noe slim opp i munnen. Hun har også spyttet ut en klar slim-/spyttlignende væske. Hun har ikke spist noe særlig i dag, men det er ikke så unormalt egentlig, hun pleier å spise mest på natta. Hun har lagt i sengen min å sovd noen timer nå. Når hun har de verste brekningene springer hun å gjemmer seg under sengen, men ellers er hun fremme og maler når jeg koser med henne. Noen som aner hva som kan være galt? Bør jeg ringe veterinærvakta eller skal jeg se om det går over til i morgen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #2 Del Skrevet 31. mai 2013 Høres ut som hårballer. Noe som er helt vanlig. Anonym poster: a11eae808865cc49c9e91d5835294dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 31. mai 2013 #3 Del Skrevet 31. mai 2013 Høres ut som hårballer ja. Om det ikke gir seg ringer du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 31. mai 2013 #4 Del Skrevet 31. mai 2013 Det høres ut som helt vanlige hårballer. Det er ikke alltid det kommer så mye pels opp når de hoster opp hårballer, men herregud for noen lyder de lager. Høres som regel ut som om katta holder på å daue når den verste hårballperioden pågår, vår og høst. Men; hvis hun fortsetter å harke og hoste og lage masse rare lyder over mange dager, samtidig som hun ikke spiser noe særlig, ville jeg tatt en tur til veterinæren for å sjekke om hun har fått noe i halsen som hun ikke får opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mai 2013 Uff, er det så voldsomt med de hårballene altså? Virker som hun sliter litt når det er på det verste. Hvor lenge skal jeg vente før jeg bør ringe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 31. mai 2013 Hun har også litt problemer med å mjaue ordentlig, blir bare en spak lyd. Er kanskje litt sløv i øyene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #7 Del Skrevet 31. mai 2013 Er det noen vakttjeneste du kan ringe å forhøre deg? Er du urolig ringer du! Mest sannsylig er det hårballer. Anonym poster: 4b7369b707c8f0c8c89da470a44e896f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 31. mai 2013 #8 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Hvis allmenntilstanden ellers er bra (dvs hun spiser, drikker og oppfører seg som vanlig), så kan du vente et par dager. Jeg ville ha prøvd å gi henne matolje (rapsolje/olivenolje- de fleste går bra), sånn ca en teskje om du klarer. Det pleier å påskynde prosessen om det da er hårball. Og nå ser jeg at du skriver hun har problemer med å mjaue skikkkelig. Da tenker jeg at det kan være gresstrå eller annet fremmedlegeme som har satt seg fast i hals/svelg/nese. Og så ville jeg ha ringt veterinærvakta så snart som mulig. Jeg ville ikke ha tatt henne inn til hvilken som helst veterinær dog- om du kan velge. Sånt er "finarbeid" og krever en med god erfaring med katt og skikkelig utstyr. Lykke til! Endret 31. mai 2013 av Aurora M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg ringte til veterinærvakta. Hørte hun hadde en ulyd når hun svelgte så ble ekstra bekymret da. Han sa at det ikke hørtes ut som en hårball, men at det ikke hørtes ut som noe som trengte å undersøkes akutt i kveld. Skal ringe tilbake i morgentidlig, så kanskje han kommer innom dersom han hadde noen oppdrag i nærheten. Om ikke skulle jeg komme dit med henne, men håper han kommer utover i og med at det er et stykke å kjøre til dit han er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 31. mai 2013 #10 Del Skrevet 31. mai 2013 Lykket til da! Jeg ville nok ha holdt pus inne i natt og fulgt litt ekstra med. Vær spesielt obs om hun skulle begynne å bli slapp eller få vondt for å trekke pusten (strekker på halsen for å puste). Krysser fingre og poter for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 31. mai 2013 Lykket til da! Jeg ville nok ha holdt pus inne i natt og fulgt litt ekstra med. Vær spesielt obs om hun skulle begynne å bli slapp eller få vondt for å trekke pusten (strekker på halsen for å puste). Krysser fingre og poter for dere. Jepp, takk for tips Håper virkelig ikke hun blir verre i natt i og med at vakthavende veterinær er en lang kjøretur og en ferge unna :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 31. mai 2013 Nå spiste hun nettopp en god porsjon mat og har sluttet å brekke seg. Hun er mye mer ivrig på å få kos og har til og med kommet ned på stuen til meg. Er ikke det typisk nå når jeg nettopp ringte? Håper det ikke kommer tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattepus89 Skrevet 1. juni 2013 #13 Del Skrevet 1. juni 2013 Bra det ble bedre.. Hater når mine får hårballer. Grusom lyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 1. juni 2013 #14 Del Skrevet 1. juni 2013 Hvis katten har problemer med hürballer, kan det være lurt å kjøpe kattemalt, det gjør det lettere for kattene å få opp hårene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olekj Skrevet 10. juni 2013 #15 Del Skrevet 10. juni 2013 Hei.Kanskje litt sent og svare deg nå,men vi hadde 2.kattunger som en av de hadde tilsvarende symtomer og derav fikk så dårlig allmentilstand at den stupte om på plenen og døde.Dette var før vi visste noe som helst om hvor mye djevelskap en flått infeksjon kunne ha.På den tiden var den for det meste registrert,i sverige,agder fylkene samt noen få tilfeller i vestfold(ifølge opplysninger ifra folkehelseinstetuttet).Men 10 år senere ble jeg innlagt på sykehus med blodforgiftnig,dette ble ikke utredet noe videre der,og ble sendt hjem.Gikk ned ifra 87.kg til 58.kg i løpet av 4.mnd.Skal ikke utdype dette noe videre her,men bare prøve og komme med en informasjon ang.Lymfe Borreliose el.Nevroborreliose som jeg har vært så heldig og fått.Denne infeksjonen går løs på sentrale indre organer,som lunger,hjerte,osv,osv.Det være seg katter,hunder eller mennesker.Går idag på antibiotika(Doksycyklin HEXAL 100.mg),og det holder sykdommen i sjakk,så jeg ikke er død,eller blitt pleiepasient.De som bagatelliserer denne sykdommen,bør vite at noen av de fremste forskere i verden på dette,står frem og sier at Lymfe Borreliose infeksjon,blir værre en aids epidemien.Nå gikk jeg vel noe langt i mitt svar ang.din katt,men det er skrevet i beste mening.Mvh olekj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå